НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Духовно уздизање » ЧУВАЈТЕ ДУШУ!

ЧУВАЈТЕ ДУШУ!

 

ЧУВАЈТЕ ДУШУ!
Разговори са Старцем Пајсијем Светогорцем о спасењу у савременом свету
 

 
ГРЕХ И ПОКАЈАЊЕ – ГРЕХ МУЧИ ЧОВЕКА
 
Треба да чинимо добро из љубави према Христу
 
Старче, плашим се када размишљам о тешким годинама које нас очекују.
 
– Чега се плашиш? Да случајно не одеш у пакао са „малим покварењацима“[1]? Разумем да кажеш: помози ми, Христе мој, да одем у рај, да Те не жалостим, јер је страшно, после свега што си за мене учинио, да ме изгубиш у паклу. Али, да хоћеш да одеш у рај само да би себи угодио, у томе нема ни части, ни поштења. То не говорим зато да бисмо свој живот провели у лењости, да бисмо били рђави, па да одемо у пакао, него често се појављује оваква пристрасност[2]: треба да чиним добро да не изгубим место у рају. Ако имамо поштења, рећи ћемо: „Толики људи отићи ће, несрећници, у пакао, а ни у овом животу нису осетили нимало истинске радости, зар да мислим само на себе?“ ИскреНо вам кажем, мене није брига куда ћу да одем. Ја сам самога себе одбацио. Не зато што не бих желео да будем у Христовој близини, па ме не брине да ли ћу отићи у рај, већ зато што ми није циљ да чиНим добро, само зато да бих отишао у рај. „И ако ме одбациш, Христе“, кажем, „бићу задовољан, јер нисам достојан раја.“
Данас нам је живот постао тежак и у њему нема радости, заТо што има све мање јунаштва и усрдности. Чак и духовни људи размишљају као пиљари, прорачунато. Стигли су дотле да живе животом само наизглед духовним. Гледају да себи удовоље, а да не западну у грех. Рачунају: „Је ли ово грех? Не, није, онда могу да се науживам.“ Када је у питању пост, на пример, кажу: „Сутра је петак. Е, вечерас могу да једем месо до пет минута пред поноћ. Донеси, онда, да се наједемо. После поноћи није у реду, већ је следећи дан, грех је.“ Значи, хоће и да не изгубе рај, али и у овом животу да се науживају. Све тако прерачунавају, као пиљари: ово је за рај, ово је за пакао. Кад би размишљали поштено и усрдно, рекли би: „Христос се распео и толико је мука поднео за мене, па како, онда, ја да Га повредим неким својим грешним поступком или делом? Не желим да одем у пакао, ни због чега другог, него зато што не могу да поднесем да се Христос жалости што сам у паклу.“
Не треба да чинимо добро са прорачуном, само да бисмо заслужили награду, већ треба да се боримо из љубави према Христу. Што год чинили, нека то буде чиста срца, Христа ради, да пазимо да у томе нема ничег од самољубља и себичности. Треба да имамо на уму да нас Христос гледа, да нас прати и да пазимо да га не жалостимо. Ако то немамо на уму, узалуд нам наша вера и љубав.
Ако се удубимо у оно што чинимо у духовном животу, подвизавање, пост, бдење и остало, видећемо да све то помаже да нам и тело буде здраво. Неко спава на тврдој постељи? Тако саветују и лекари и кажу да није здраво спавати на мекој. Духовни човек преклања колена, а други изводе гимнастику да јачају мишиће. Духовни човек мало спава. Дуго спавање затупљује човека. Не каже ли се: „овај је успаван, а онај је будан“? Дакле, све што чини у духовном животу помаже му да буде телесно здрав. Уосталом, и уздржање у свему много помаже човеку. Видиш да се и они који се баве научним и истраживачким радом труде да живе чистим животом, да не би патили од вртоглавице и да би увек задржали бистрину мисли. Ми се, дакако, не уздржавамо из тог разлога, али у нашем, духовном начину живота, садржи се управо оно за чим теже људи из света. Живимо духовно здраво, а из тога произилази и телесно здравље,
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Старац Пајсије за ђавола често користи реч таууаА,ак1, која је на српски непреводива. Будући да та реч даје много живости старчевом изражавању и чини његов језик толико посебним, налазимо да ју је потребно о бјаснити. Могла би бити деминутив од Придева таууос; – покварен, ужегао (Н. G’ Licidell – R. Scott, A Greek-English Lexicon, Oxford 1996.) Најближи превод’томе био би „покварењак“, или „мали покварењак“. (прим. прев)
  2. У језику подвижника реч „пристрашће“(лроал:а081а) означава страсну приврженост нечему, или тежњу ка испуњењу некакве жеље која произилази из самољубља.

12 коментар(а)

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *