МИСИОНАРСКА ПИСМА
97. Писмо
Војнику ђачке чете Светиславу К. који пита:
Како је то Бог унутра у човеку
Питао си некога: где је Бог? И добио си одговор, да је Бог унутра у теби. Па се чудиш тој речи: како то? Онако, од прилике, као светлост у соби, или као огањ у пећи. Онда када будеш осетио Бога у себи, ти ћеш осећати и знати, да је Он у теби, али нећеш моћи лако то другоме објаснити. Него ћеш тражити слике и прилике у природи, па ћеш рећи другоме као и ја теби што говорим: Бог је у мени као светлост у соби, или као огањ у пећи, или као ваздух у плућима, или као живот у живом створењу, или као сила и љубав и мисао унутра у човеку. Наравно, ово су само слике и уподобљења, и све ово не може изразити оно што осећа човек, када се Бог усели у њ пуноћом Својом. Апостол Божији, наш духовни отац Павле, жели вернима – да се испуните сваком пуноћом Божијом (Еф. 3, 19). Бог дејствује изнутра из човека на два начина: помажући или владајући. Помажући Бог дејствује у човеку средње или нејаке вере, који се сећа Бога понекад и само донекле држи заповести Његове. Бог га не оставља, јер и он сасвим не оставља Бога. Владајући пак дејствује Бог у човеку велике вере, који је широм отворио врата душе за Створитеља свога. А стоји написано: ко отвори врата, ући ћу к њему (Откр. 3, 20). Такав човек не узда се у себе ништа него све само у Свевишњега. Он осећа присуство и дејство Духа Божијега у себи и има велику љубав према Господу своме. А ономе ко љуби Бога обећао је Христос, да ће се Бог у њ уселити. Ко има љубав к мени, држаће ријеч моју, и отац мој имаће љубав к њему, и к њему ћемо доћи, и у њега ћемо се настанити. Никако нећеш моћи ово појмити, ако заборавиш, да је Бог дух, који може свуда ући и све проникнути по Својој сили и вољи. Он је високо над свима тварима, слично сунцу што је високо над земљом но светлошћу својом може да уђе свуда где је отворе-но. Као што каже апостол; један Бог и Отац свију, који је над свима, кроза све, и у свима нама (Еф. 4,6). Ово пише о светим и верним.
Али када неко одбаци Бога и почне ружно мислити и говорити против Бога, и Бог њега оставља. Као кад би неко зазидао прозоре на одаји и спречио светлост да уђе и осветли. Самовољном цару Саулу рекао је пророк Божији Самуило: одбацио си ријеч Господњу, и зато је тебе Господ одбацио… И дух Господњи отиде од Саула. Но и кад Бог напусти душу једног упорног човека, Он дуго не престаје да дејствује на њ споља, онако како дејствује на воду и камен и дрво. Но ако човек остане упоран и богоборан до краја и никако се не покаје, тада Бог допушта злом духу да уђе у њега. Као што пише за Саула, када га остави дух Господњи: и узнемираваше га зао дух од Господа. Или као што пише, још црње, за Јуду издајника: уђе у њега сатана.
Такви људи, који се дижу против Бога, наравно, не могу никад осетити Бога у себи, нити рећи: Бог је унутра у нама. А они који Бога љубе, и желе Га, и траже, и моле Га да дође – они осећају Бога у себи, и они могу рећи: Бог је унутра у нама духом Својим Светим. Благо таквим светим душама, јер ће вечно царовати у царству Христовом. Као што је и обећао Господ онима који Њега љубе говорећи: узећу вас к себи да и ви будете гдје сам ја. Христос се роди!
Нисам разумео зашто Свети владика каже ,,три лица, једна личност“. Мислим да сам наилазио да се каже да су Три Личности тј. да су каже и Лица и Личности или Три Божанске Ипостаси тј. да је један Бог у Три Ипостаси. Не знам да ли се варам да би лице било превод грчке речи просопон, а да се реч ипостас често преводи као личност иако то можда није изворно значење речи, али мислим да је дато то значење тој речи и да се тако користи. Можете објаснити да ли неко прави грешку и какву иако не у чему је разлика?
Лош студент богословља
Gospode oprosti grijehe nasih predaka , mase grijehe i smiluj se svima nama.Amin
Predivno i mudro