МИСИОНАРСКА ПИСМА
259. Писмо
Старом професору: О Пилатовом царству
Вама жао старог римског царства, и као кривите хришћанску веру за његову пропаст. Тако су чинили сви безверни историчари, но тако нису чинили ни Ранке ни Нибур. Чуди ме, да чините то и Ви као човек од вере. Да није пропало римско царство, пропало би Хришћанство. Или Цезар или Христос. А да је пропало Хришћанство, остало би идолопоклонство, остала би лаж, остао би вучји дух паганског Рима. А дух је увек оно што је главно, дух једног човека, или народа, или религије, или културе. Дух је оно што оживљава, но не сваки и свакојаки дух, но прави дух, дух Божији. А дух римског царства био је дух тирански, нечовечан и лицемеран. То се показало и кроз Пилата, који је Христа огласио невиним па ипак Га осудио на смрт.
Ви жалите за римском „културом“, а под културом разумете „лепе мермерне кипове, којима су биле украшене улице и пијаце Рима“. А зар не жалите милионе људских бића, која су у гомилама довлачена са свих крајева света и у веригама вучена између тих кипова до изнемоглости и гладне смрти? У том и јесте основна разлика између римског и хришћанског поимања вредности. Незнабожни Римљани ценили су државу и културу више од живих људских бића, а Хришћанство је ценило и цени човечју душу изнад државе и културе и свега света. Јер и држава и култура су ради човека а не човек ради државе и културе. Људи стварају државе и културе не као крајње сврхе свога живота него као помоћно средство за достигнуће духовних и моралних сврха.
И у време својих најбољих царева Рим се одликовао ретким нечовештвом и варварством. Тако у време Марка Аврелија, философа, хришћани су мучени исто онако љуто као и у време царева глупака. Желите ли чути бар један од многих примера нечовештва под Аврелијем? Хришћански мученик Атал, човек необичне племенитости и благости, изведен је пред Цезарев суд зато што је био хришћанин. Судије му предложе најпре да се одрекне Христа. Кад он то није хтео учинити, они га целог обнаже и поставе на једну усијану гвоздену столицу. Свети Атал седео је мирно, и док му је тело горело, он је корео Римљане говорећи: „Ви нас хришћане називате варварима, а ево каква варварска дела ви чините!“
Уосталом погледајте у повампирени римски дух у наше дане у неким државама европским. Па се радујте, ако се може радовати – тиранији, огњу, мачу, крви, безбоштву, сујети и неморалу! Но ја знам, да се Ви као хришћанин – и само због тога што сте хришћанин – не можете овоме радовати. А кад то не можете, онда противречите сами себи, кад жалите за вучјим царством Пилатовим.
Нисам разумео зашто Свети владика каже ,,три лица, једна личност“. Мислим да сам наилазио да се каже да су Три Личности тј. да су каже и Лица и Личности или Три Божанске Ипостаси тј. да је један Бог у Три Ипостаси. Не знам да ли се варам да би лице било превод грчке речи просопон, а да се реч ипостас често преводи као личност иако то можда није изворно значење речи, али мислим да је дато то значење тој речи и да се тако користи. Можете објаснити да ли неко прави грешку и какву иако не у чему је разлика?
Лош студент богословља
Gospode oprosti grijehe nasih predaka , mase grijehe i smiluj se svima nama.Amin
Predivno i mudro