МИСИОНАРСКА ПИСМА

МИСИОНАРСКА ПИСМА

206. Писмо
Бугарском професору Христи Ј.: О миру и братољубљу

Хвала Вам на Божићном поздраву. Хвала на благим жељама и речима о миру и братољубљу међу Бугарима и Србима. Христос је назвао миротворце синовима Божијим. Миротворци су они кнежеви народни, који се договарају о миру и уговарају мир. Миротворци су и они пословни и уметни људи, који се састају са суседима из друге државе, као људи са људима, и договарају о заједничком раду место о рату. Али су миротворци и сви они тежаци и чобани са Старе планине и Шар-планине, који са топлим жељама и уздасима уздижу у самоћи молитве Свевишњем за мир и добру вољу међу нашим народима. Будите уверени, да њихове жеље, уздаси и молитве – непознате и нечујне за свет – велики су чинилац у стварању мира. Можда – пресудан. Створитељу васионе није потребан ни телеграф ни радио, да би чуо све шапате душа људских. Он је неисказано сажаљив према простом народу, и непрестано пази на срце народно. У Јеванђељу се на више места спомиње, како се Христос сажали на народ. Жао ми је овога народа (Мт. 15, 32). Другом приликом опет: Исус видје народ многи, и сажали му се на њих, јер бијаху као овце без пастира (Мк. 6, 34). И опет другом приликом: Изишавши Исус видје многи народ, и сажали се на њих, и исцијели болеснике њихове (Мт. 14, 14). Шта прост народ мисли и осећа, о томе се донекле води рачуна и на земљи а свецело на небу. Међу великашима земаљским постоји једна фраза “зидати политику на осећајима и жељама народа”. И Творац управља судбе народа на лакши или тежи пут, сходно добру и веровању у добро код народа. Мене још узбуђује један у истини узбудљив призор од прошле године у Самокову, у старој Самоковској цркви. Неки прост занатлија држао је запаљену свећу и нетремице гледао у бугарске и српске свештенике пред олтаром. Кад су свршене молитве и говори, он је пролио сузе и узвикнуо: “Мир и братољубље! Мир и братољубље – да не будемо проклети за навек!” – Мир и братољубље свеопшта је чежња и вашег и нашег народа, оног простог али многомилионог и Богу милог православног народа. На тој чежњи, на том племенитом осећају срца народног, сада, у наше дане, Провиђење кује нову судбу наших народа. Сви појединци, који се противе томе, спремају себи стид и понижење. Јер тамјан што га у ово време жежу два братска народа на жртвенику срца свога није више тамјан Каина (супрот Авеља) но тамјан светога Саве и светога Јована Рилског.

3 Comments

  1. Нисам разумео зашто Свети владика каже ,,три лица, једна личност“. Мислим да сам наилазио да се каже да су Три Личности тј. да су каже и Лица и Личности или Три Божанске Ипостаси тј. да је један Бог у Три Ипостаси. Не знам да ли се варам да би лице било превод грчке речи просопон, а да се реч ипостас често преводи као личност иако то можда није изворно значење речи, али мислим да је дато то значење тој речи и да се тако користи. Можете објаснити да ли неко прави грешку и какву иако не у чему је разлика?

    Лош студент богословља

  2. Gospode oprosti grijehe nasih predaka , mase grijehe i smiluj se svima nama.Amin

  3. Predivno i mudro