МИСИОНАРСКА ПИСМА

МИСИОНАРСКА ПИСМА

48. Писмо
Једном ученом православцу који пита:
Зашто Православље нема свога папу

Па, има. Православље има свога папу, старијег од свих папа и патријараха у свету. Имало га је од почетка, и имаће га до краја времена. То је онај исти папа, кога су призивали и сви апостоли Христови. Дух Свети, Дух мудрости и разума, Дух утехе и силе Божије – Он је прави папа цркве Христове од увек и за увек, без смене и промене, без спора и избора, без претходника и наследника. А да су апостоли признавали Духа Светога као свог врховног начелника и папу, о томе срећом постоји писмен документ, писан њиховом руком. На првом свом сабору у Јерусалиму апостоли су записали ове знамените речи: угодно би Светоме Духу и нама, да тако и тако буде (Дап. 15,28). Очигледно, апостоли су стављали Духа Светога испред и изнад себе. Пред тај и пред сваки састанак они су се Њему молили, Њега призивали, Њему безусловно покоравали. Не чине ли тако до данашњега дана старешине цркве православне? Кадгод се састају у саборе они се прво сећају свога непогрешног папе, Духа Светога, Њега призивају са страхом и трепетом пре почетка свакога рада, и Њему се безусловно покоравају. Но не само црквене старешине: и старешине државне у православним земљама, министри и народни посланици, одувек су прво ишли на призивање Светога Духа па онда отпочињали свој саборски или скупштински рад. То исто чиниле су и чине и старешине школске. Знате, да на почетку школског рада они иду са својим ученицима на призивање Светога Духа. И Свеблаги, Свемоћни и Свемудри Дух Свети све руководи, све крепи, све надахњава: и цркву и државу и просвету. И влада свим у свему, не силом као земаљски диктатори, него као отац мудрошћу и љубављу. Он и јесте наш отац кроз крштење којим смо крштени. А Ви знате, да грчка реч папа и значи отац. Дакле, у правом, историјском и моралном смислу Дух Свети је наш отац, наш – папа. И на што би онда требао православној цркви још један отац, или папа? Није ли нас и сам Господ Христос упозорио, да се чувамо земаљских папа, очуха? Он је пре деветнаест векова заповедио И оцем (читај: папом) својим не зовите никога на земљи; јер је у вас један Отац који је на небесима (Мт. 23, 9). Мир Вам и здравље од Бога.

3 Comments

  1. Нисам разумео зашто Свети владика каже ,,три лица, једна личност“. Мислим да сам наилазио да се каже да су Три Личности тј. да су каже и Лица и Личности или Три Божанске Ипостаси тј. да је један Бог у Три Ипостаси. Не знам да ли се варам да би лице било превод грчке речи просопон, а да се реч ипостас често преводи као личност иако то можда није изворно значење речи, али мислим да је дато то значење тој речи и да се тако користи. Можете објаснити да ли неко прави грешку и какву иако не у чему је разлика?

    Лош студент богословља

  2. Gospode oprosti grijehe nasih predaka , mase grijehe i smiluj se svima nama.Amin

  3. Predivno i mudro