Догматика Православне Цркве – Том III (први део)

 

ЦРКВА – НЕПРЕКИДНА ПЕДЕСЕТНИЦА
Пневматологија – Учење о Светом Духу у Цркви

 

Учење о Светом Духу у Цркви

 

Шта је Богочовек Христос: шта је Бог у Њему а шта човек? како се познаје Бог у Богочовеку а како човек? Шта је нама људима Бог даровао у Богочовеку и са Богочовеком? Све нам то казује Дух Свети — „Дух Истине“: казује нам сву Истину ο Њему — ο Богу у Њему и ο човеку, и шта нам је све даровано Њиме. Α тο? — Неизмерно превазилази све што су очи људске икада виделе, уши људске икада чуле, срце људско икада наслутило.[1]

Својим животом у телу на земљи, Богочовек је основао Богочовечанско тело Своје — Цркву, и тиме припремио земаљски свет за долазак и живљење и делатност Духа Светог у телу Цркве као душе тог тела. На дан Свете Педесетнице Дух Свети је сишао с неба у Богочовечанско тело Цркве, и занавек остао у њему као свеживотворна душа његова.[2] То видљиво Богочовечанско тело Цркве сачињавају свети Апостоли својом светом вером у Богочовека Господа Исуса као Спаситеља света, као савршеног Бога и савршеног човека. И силазак, и сва делатност Духа Светог у Богочовечанском телу Цркве бива због Богочовека и ради Богочовека.[3] „Њега ради Дух Свети уђе у свет“.[4] Све у Богочовечанском домостроју спасења условљено је Богочовечанском Личношћу Господа Христа; и све бива, и све се збива у категорији Богочовечности. Тако и делатност Светога Духа. Сва делатност Његова у свету неодвојива је од богочовечанског подвига спасења света Господом Христом. Педесетница је свим бесмртним дарима Тројичног Божанства, и самог Духа Светог, ограничeна на Цркву светих Апостола = на свету апостолску веру = на свето апостолско Предање = на свету апостолску јерархију на све што је Апостолско = што је Богочовечанско.

 


НАПОМЕНЕ:

[1] Ср. Јн. 15, 26; 16, 13; 1 Кор. 2, 4—16; Еф. 3,5.

[2] Д. А. 2, 1—47.

[3] Ср. Јн. 16, 7—13; 15, 26; 14, 26.

[4] Молитва на крају Акатиста Исусу Сладчајшем.

 

2 коментар(а)

  1. Плирома или пуноћа божанског.

  2. Шта је то плирома