НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Основи православља » Догматика Православне Цркве – Том III (први део)
Догматика Православне Цркве – Том III (први део)

Догматика Православне Цркве – Том III (први део)

ЕКЛИСИОЛОГИЈА – УЧЕЊЕ О ЦРКВИ
Црква, Светајна Христова – Молитвено Богословље о Цркви

 

Молитвено Богословље о Цркви

Крст – Црква

 

Животворни Крст Христов, увек препун свих богочовечанских сила, и јесте неуништива кичма Богочовечанског тела Христовог — Цркве. Ако је ишта оличење васцелог Богочовека Господа Христа, онда је то Часни Крст Његов. Зато ђаво може узети на себе свако обличје, али никада обличје крста. Молитвено богословље Цркве је изузетно раскошно и речито у величању Крста и његове спасоносне чудотворности.

Молитвена мисао Цркве благовести: Крстом Христовим постаде од Анђела и људи једна Црква; томе се радује небо и земља.[1] Крст је црквотворна сила Спасова, сила сјединилачка, сила осаборњујућа. „Крстом Христовим постаде једно стадо од Анђела и људи, и у једном сабору весели се небо и земља, кличући: Господе, слава Теби!“.[2] „Раширивши руке на крсту, Господ Христос је сабрао све народе, и тако објавио Цркву небоземну“.[3] „Ваистину божанствени крст Господњи сија у Цркви као звезда на небу, опаљујући бесе а просвећујући верне“.[4] „Раширивши руке Своје на крсту, Господ је сабрао све народе и објавио једну Цркву“.[5] Крст је чувар целе васељенске, крст је красота Цркве, крст је помор ђавола.[6] „Крст је утврђење Цркве Христове“, те њу не могу уништити ни људи ни ђаволи.[7]

Молитвена, света мисао Цркве објављује радосну истину: Крст је „дивни рај Цркве“.[8] Α сама Црква је — други рај: има у себи дрво живота — крст Господњи, од додира са којим ми постајемо заједничари бесмртности.[9] Раширивши на крсту руке, Господ је сабрао све народе, и показао једну Цркву оних на земљи и оних на небу.[10] „Некада у Едему, у рају ниче између дрвета дрво знања; а Црква Твоја, Христе, исцвета крст Твој који точи живот свему свету“.[11] „Крстом Христовим постаде једно стадо од Анђела и људи, и једна Црква. — Небо и земља весели се“.[12] „Водом боготворном и крвљу Твојом, Боже Логосе, Црква се весело украшује као Невеста“.[13]

 


НАПОМЕНЕ:

[1] У петак друге седмице по Ускрсу, на jутpeњу на хвалит. стихире, крсне; Пентикостар.

[2] У среду, јутро, на стиховње стихире крсне; Глас 1, Осмога.

[3] У недељу, jутро, Канон васкрсан, песма 8; Глас 4, Осмогл.

[4] У уторник, вече, на Госп. возв., стихире крсне; Глас 2, Осмогл.

[5] У недељу, јутро, Канон васкрсан, песма 8; Глас 4, Осмогл.

[6] Егзапостилар у среду и петак.

[7] У петак, јутро, сједален; Глас 6, Осмогласник.

[8] Недеља Трећа св. Вел. Поста, субота вече, на Госп. возвах, стихире; Посни Триод.

[9] тамо, на јутрењу, Канон Триода, песма 5.

[10] У недељу, јутро, Канон васкрсан, песма 6; Глас 4, Осмогл.

[11] У среду, јутро, на стиховње стихире крсне; Глас 8, Осмогл.

[12] У петак друге седмице по Ускрсу, на јутрењу, на хвалит. стихире; Пентикостар.

[13] На малом вечерњу, на стиховње стих.; Крстовдан.

 

2 коментар(а)

  1. Шта је то плирома

  2. Плирома или пуноћа божанског.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *