НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Основи православља » Догматика Православне Цркве – Том III (први део)
Догматика Православне Цркве – Том III (први део)

Догматика Православне Цркве – Том III (први део)

ЕКЛИСИОЛОГИЈА – УЧЕЊЕ О ЦРКВИ
Црква, Светајна Христова – Благовест о Цркви и животу у Њој

Вера – „дар Божји“. Вера и дела.

 

Да те величина доброчинстава, благовести Свети Златоуст, не би погордила, погледај како те свети апостол смирава говорећи: „Благодаћу сте спасени“. Али, да не би уништио и твој удео у томе, он додаје и оно што се захтева од нас: „кроз веру“. Затим, као да те поново уништава, он каже: „и то није од вас“. И вера, вели он, није од вас: јер да Христос није дошао, јер да нас Он није позвао, како бисмо могли поверовати? Речено је: Како ће поверовати, ако не чују?[1] Тако, ни вера није нешто наше: „дар је Божји“. Вера, вели свети апостол, није довољна за спасење; али да нас не би спасавао без икаквог нашег учешћа, Бог захтева од нас веру. Рекао је да вера спасава, али не сама по себи него Богом; Бог хоће, и вера спасава. Но реци ми, како спасава вера без дела? Она сама јесте дар Божји, „ да се нико не би похвалио“, него да би сваки био захвалан благодати. Значи ли онда, упитаћеш ти, да је апостол забранио оправдати се делима? Нипошто, него он само каже да дела никога не оправдавају; и то каже ради тога, да би показао благодат и човекољубље Божје. Богне одбацује оне који имају дела, него оне који би и са делима погинули он спасава благодаћу, тако да после тога нико нема права да се хвали[2].

„Благодаћу сте спасени“, благодаћу која је кроз веру. „И то није од нас“[3]. Од нас је вера, али је и њен узрок Бог. Јер да се Он није оваплотио, како бисмо могли веровати? Јер је речено: „како би веровали, ако не чују?“ Зато свети апостол и назива веру делом Божјим. Ивера је још зато дар Божји што она сама по себи — καθ’ εαυτήν— не може спасавати када Бог не би хтео да кроз веру спасава. Тако дакле, наше веровање јесте дар Божји, и спасење вером такође је дар Божји.

„Не од дела, да се нико не би похвалио“. Не што Бог не би хтео да спасава делима, него што се нико не може спасти делима сем кроз веру. Стога, пошто се нико не може спасти делима, нека се и не хвали.[4]

 


НАПОМЕНЕ:

[1] Ср. Рм. 10, 14.

[2] тамо, col. 33—34.

[3] Еф. 2, 8.

[4] Икуменије, тамо, ad loc.; col. 1192 В С.

 

2 коментар(а)

  1. Шта је то плирома

  2. Плирома или пуноћа божанског.

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *