ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
Псалам 92
За дан предсуботни, кад се насели земља, похвална песма Давидова
Садржај
У претходном псалму, који има натпис: за дан суботњи, изображава се Други долазак Господњи, након којег ће Он са светима Својим царевати у новом веку. Очигледно да је „дан предсуботни“ Његов Први долазак, када је и земља насељена, односно кад су по целој васељени апостоли и еванђелисти основали цркве, огласивши по земљи реч (слово) о Христу.
(1) Господ се зацари, у лепоту се обуче. Будући да је људски род одступио од царства Божијег и потпао под сатанино мучење, дошао је Јединородни да би га (људски род) поново потчинио Својој власти, и то је и извршено. Лепотом Божијом назива се спасење људског рода. Наиме, да се Господ није оваплотио и да на Себе није примио нашу природу изузев греха, ми се не бисмо ни спасли. Он треба да царује док не положи све непријатеље под ноге Своје (1. Кор. 15; 25).
Обуче се Господ у силу и препојаса се. Тим речима се изображава свргавање противничких сила које је Господ и извршио, као да је на Себе узео лик ратника. Јер утврди васељену, која се неће поколебати. Након што их је претходно поразио, тј. противничке демоне, Господ је на стени сазидао Цркву, коју ни сама врата паклена неће надвладати.
(2) Готов је престо Твој од тада. То је речено стога, што је од стварања света предодређено Његово будуће спасење људског рода. Престолом, који је постављен да би се судило нашим тлачитељима демонима, назива се васкрсење Јединородног. Због тога Ти, Владико, сада као да седиш на престолу судије, да би се Ти, превечни Бог, осветио за нас.
(3) Подигоше реке, Господе, подигоше реке гласе своје. Рекама овде назива свете апостоле и еванђелисте, који су Цркву Божију развеселили духовним потоцима, јер је речено: Из утробе његове потећu ћe реке воде живе (Јн. 7; 38).
(4) Дивна су узвишења морска. Многа тајноводства (грч. μισταγωγιαι), апостолске мисли и еванђелски источници учинили су дивним морска узвишења. Под морем се подразумева мноштво народа који су поверовали и њих су узвишења, тј. узвишеност мишљења, учинили дивнима, јер о Богу не мисле нешто мало и незнатно, него велико и чудесно.
(5) Сведочанства Твоја утврдише се веома. Сведочанствима назива обећања, која су кроз свете пророке била објављена незнабожачким народима и чију је истинитост посведочио Сам Господ, Који их је Својим доласком у последње дане испунио и на делу. Дому Твоме доликује свепшња, Господе. Дом Господњи је Црква, и њој доликује да буде света, јер ће се у њу уселити Онај, Који је једини свет. Кад се то испуни, постаћемо причасници бесконачне светиње и њоме ћемо се наслађивати.
Из тумачења Јефимија Зигабена:
У јеврејском Псалтиру, и овај псалам је без натписа. У неким рукописима постоји овај натпис, који је преузет из Превода седамдесеторице (тј. из Септуагинте). Као што се у претходном псалму даном суботњим назива свеопште васкрсење, тако се под даном предсуботњим подразумева васкрсење Христово: оно је означило почетак свеопштег васкрсења и земља се тада обрадовала због хришћана, пресазданих и препорођених кроз еванђеље и крштење.
(1) Господ се зацари. Син је као Бог свагда Цар. Људи, међутим, нису увек знали да је он Цар него су, после Његовог васкрсења, поверовали и уверили се да је Он као Бог и Цар. О томе и пророкује Давид, кад каже да се Господ зацари, односно да је признат за цара. Може се рећи и другачије: иако је Он и раније као Бог био Цар, после (васкрсења) се зацарио и као човек: Даде Ми се свака власт на небу и на земљи (Мт. 28; 19), исто као и: Ја сам од Њега постављен Цар (Пс. 2:6).
(2) У лепоту се обуче. Давид је овим речима изразио славу и власт какве доликују Богу, јер то значи: у лепоту се обуче. Или се може протумачити овако: будући да Христос, када је телесно био мртав, према речима пророка Исаије, није имао ни обличја ни лепоте (Ис. 53; 1), Он се након васкрсења обукао у величанство и неупоредиву лепоту непропадљивости (Теодорит и Аполинарије).
Утврди васељену која се неће поколебати. Будући да се цела васељена колебала услед заблуде идолопоклонства, Господ ју је утврдио истином богопознања, тако да се, утврћена на темељу вере, неће више поколебати заблудама.
(4) Од гласова многих вода дивна су узвишења морска. Према Диодоровим речима, под многим водама треба подразумевати крштења, тј. купељи у којима се савршава крштење у помесним црквама. Гласови ових вода су призивања Пресвете Тројице и вишње благодати, каква се изговарају приликом Св. Крштења. Под морем у једнини поново треба подразумевати једно и јединствено крштење.., док под узвишењима овог духовног мора треба подразумевати погружавање и излазак из воде оних, који се крштавају. Та узвишења Давид назива дивним, за разлику од узвишења вештаственог мора, која су страшна и опасна за људе а због, оних који се у њима утапају, угодна за демоне. Напротив, таласи крштења су страшни за демоне, јер се људи у њима оживотворују и препорађају. Осим тога, морски таласи потапају и погубљују оне, који се у њих погрузе, док таласи крштења спасавају оне, који су у њих погружени. Ти таласи крштења постали су чудесни посредством тројаког призивања имена Пресвете Тројице и свештеног обреда овог тајинства.
(5) Дому Твоме доликује светиња. Дом Божији је саборна Црква Христова и њој, као дому светога Бога, доликује да буде света, чиста и непричасна било каквој скверни, телесној или душевној. Према речима апостола Павла, домом и храмом Божијим назива се и сваки хришћанин, у којем треба да обитава светост и чистота.
Molim Vas, imam jednu molbu, ako može neko da protumačiti sledeći stih:
Ali plod Duha je ljubav, radost, mir, dugotrpljenje, nežnost, dobrota, vera, krotost, uzdržanost: protiv takvih nema zakona.
Galatima 5:22-23 KJV
Hvala unapred!
Драгоцено је ово тумачење. Слава Богу за све. Благодарим.
Може ли да се набави ова књига тумачења Псалтира?
Postovani Oce -Molim vas kazite mi kako je ovaj Psalm povezan sa -Да Бог благослови и облагодати младе који желе да се посвете Господу.
Zasto kletve? Kome su upucene?
Hvala Unaprijed
Slobodanka
Хвала Богу милом да сам пронашла ово тумачење,много је лакше. Иако се штошта разумом не схвати, срцем се разуме.
Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин
Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!
Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.
Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.
Dragoljube,
Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.
PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.
Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.
Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.