НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 65
(1) За крај, песма Псалма, васкрсења
 
Садржај
 
У овом псалму пророк указује на призивање незнабожаца и благовести о будућем васкрсењу њихових душа, као што је речено: Подиже са земље сиромаха (Пс. 112; 7). Осим тога, уводи и апостоле који објављују шта су претрпели због еванђелске проповеди и какве су их патње увеле у вечну радост. Псалам говори и о одбацивању јеврејског народа.
(2) Ускликните Господу, сва земљо! Псалмопојте Имену Његовом! Клицање је победничка песма, која се пева приликом пада непријатеља. Тако је и после доласка Христовог и свргавања кнежева овога века свим незнабошцима заповеђено да певају победничке песме.
(3) Реците Богу: Како су страшна дела Твоја! На каква дела мисли? Зар то нису божанствена знамења и изгон мноштва нечистих демона? У мноштву силе Твоје ласкаће Ти непријатељи Твоји. Оптужује Јевреје за безосећајност, јер их ни величина чуда није привела покорности.
(4) Сва земља нека се поклони Теби, и псалмопева Теби. Будући да су Те Јевреји оклеветали иако су видели сву величину знамења која си сатворио, уместо њих поклања Ти се све мноштво незнабожаца.
(5) Ходите и видите сва дела Божија. Овде се уводе апостоли, који обзнањују незнабошцима да Онај, Који у време Свог доласка у телу твори божанска знамења, јесте Онај исти, Који је у древна времена исушио Црвено море и пресекао ток Јордана, како би синови Израиљеви могли да пређу по сувом (по копну).
(6) Он, који преобраћа море у сушу (копно). Као доказ овоме служи то, што је већ било извршено, када је море претворио у копно. Симах се изражава на овај начин: „Претворио је море у копно, ногама су прешли реку.“ Тај Бог, Који је подарио повратак и спасење, јесте Онај исти, Који је у давнини разделио море и реку и нашим прецима заповедио да безбедно пређу преко њих. Тамо ћемо се обрадовати Њему. Речцом „тамо“ означава време. Због тога каже да ћемо се од оног времена, кад се Он зацари у новом веку, и ми тамо зацарити с Њим и да ћемо се радовати неизрецивом радошћу.
(7) Очи Његове надгледају народе. На све обраћа пажњу и све испитује, ма шта да се дела. Они који Га огорчују нека се у себи не величају. Ко Њега огорчује? Зар то нису они, о којима је речено: Сине човечији (Језек. 2; 3) иди дому онога који ме огорчује. Колико пута Га огорчише у пустињи (Пс. 77; 40); не отврдните срцем вашим као у време огорчења (Пс. 94; 8).
(8) Благословите, народи, Бога нашег. Боље речено, саберите се у једно и сви Га хвалите и дивите Му се.
(9) Онога који је ставио душу моју у живот. Радујем се таквим чудесима и Ономе Који их је сатворио. Као Владика и Свевидећи, Он разликује оне, што живе на земљи, и кажњава недостојне. Под Његовим очима (које надгледају народе) Псалмопојац подразумева апостоле.
(10) Јер си нас искушао, Боже, разжегао си нас. Пророкујући Дух предсказује патње које ће апостоли претрпети због проповеди. У њихово име описује замке или тамнице, и указује на кушање огњем и водом.
(13) Ући ћемо у дом Твој са свеспаљеницама, тј. у дом небески и са духовним свеспаљеницама, јер су они себе у целини принели Богу као свеспаљенице. Принећу Ти све молитве моје. „Принећу Ти, каже, по обећањима мојим све, што сам обећао у невољи. Дао сам обећање да ћу Ти, уколико се избавим од ове невоље, свагда приносити хвале. Такве су Твоје одлуке, Владико, а на нама је да уђемо у храм и да Ти принесемо жртву захвалницу. То и означавају речи (14) изрекоше и изговорише уста моја. Тиме изражава и каква је обећања дао.
(15) Свеспаљенице обилне принећу Ти. Спремно ћу Ти принети све, што си одредио да се принесе. Обилнима назива ухрањене жртве, јер је и Закон заповедио да се приносе жртве које су здраве и без мане. И пророк Малахија проклиње оне који, имајући такве жртве, жртвују осакаћене животиње (в..Малах. 1; 78). То је представљало и почетак Каинове несреће. Кроз то се и ми учимо да Богу указујемо поштовање најдрагоценијим што имамо. Принећу Ти теоце и јарад. Све то, као што сам рекао, и свеспаљенице, и теоце, и јарад, треба схватити у духовном смислу.
(16) Ходите, чујте, и казиваћу вам. Шта ће нам друго казивати, осим онога, што је претходно већ речено, односно: Искушао cu нас, Боже, итд.
(18) Ако неправду видех у срцу моме, нека ме не услиши Господ. Знао сам да Бог не би услишао моје молитве да сам се предао неправди. Акила преводи овако: „Ако види бескорисно у мом срцу, Господ неће услишати.“ То значи следеће: узносећи прозбе ка Богу, старао сам се о доличном, знајући да ми прозба неће бити на корист ако не учиним што је потребно. Осим тога, као да се хвали пред Богом да је остао изван сваке неправде и да се због тога нада да ће бити услишан.

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *