НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 96
Псалам Давидов, кад се (његова) земља успостављаше
 
Садржај
 
И у овом псалму представља спасење света и веру свих народа у Христа.
(1) Господ се зацари, нека се радује земља, нека се веселе острва многа, Острвима назива цркве, које су изложене сваком ветру и окружене горким таласима несрећа.
(2) Облаци и примрак су око Њега. Тиме означава прикривени силазак Господњи међу људе, када се јавио у обличју слуге. Правда и суд су утврђење престола Његовог. То, што је пресудио у нашем спору који смо, очигледно, водили са лукавим и противничким силама, било је узрок отпуштања грехова.
(3) Огањ ће пред Њим претходити, јер је Он Својом божанственом силом спалио свако лукаво и противничко дејствовање.
(4) Осветлише муње Његове васељену. Каже да су Његови свети апостоли и еванђелисти муње и да су, слично светлости, озарили поднебесје.
(5) Горе као восак истопише се од лица Господњег. Горама назива противничке силе, које су се од поменутог огња растопиле као восак. Оно, што се скамени због дувања северног ветра, омекша када дуне јужни (ветар). Због тога прекрасно говори невеста у Песми над песмама: Устани севере и ходи јуже, и дуни по врту мом, да капљу мириси његови (Песма 4; 16).
(6) Нека се постиде који се клањају киповима, видевши да се они, које су некад сматрали боговима, пред лицем Господњим топе као восак. Нека се поклоне Њему сви ангели Његови. Благодарите Му за то, што је савршио за поднебесје.
(7) Чу и узвесели се Сион. Сион је Црква. Шта је друго чуо, ако не еванђелску проповед? Она је Цркви подарила весеље. И обрадоваше се кћери Јудеје. Кћерима Јудеје називају се преподобне душе које су се исповедањем сјединиле са Богом и обрадовале се ради судова Божијих, када су виделе да су мучитељи протерани и да су они, који су били у ропству, изведени на слободу.
(10) Који љубите Господа, мрзите на зло. Онима, који су искупљени да би били слободни, саветује да се одврате од сваког вида зла (лукавства). Чува Господ душе преподобних Својих. Ви, који сте се одвратили од лукавога, постали сте преподобни и Господ ће вас, и после свега, чувати од лукавога, јер је грешник лукави у правом смислу те речи.
(11) Светлост засија праведнику, тј. еванђелска светлост. Засија праведнику, тј. људима који су кроз веру постали праведни. И правима срцем весеље. После речи правима требало би ставити знак интерпункције, да би се добио следећи смисао: онима који су постали прави у срцу засијаће весеље, тако да реч засија треба применити на целу реченицу.
 
Из Тумачења Јефимија Зигабена:
 
У јеврејском Псалтиру, ни овај псалам нема натпис; садашњи натпис начинила су Седамдесеторица тумача, на основу садржаја самог псалма. Каже се: Давидов, јер је, према мишљењу божанственог Кирила, посвећен од Давида рођеном Христу; с друге стране, ако име Давид значи „силан руком“, онда се и Христос, као свемогући, може назвати „силан руком“. Речи: кад се устројавала његова земља значе „кад је земља доведена у мирно и спокојно стање“, након што је, према Кириловим речима, ослобођена од владавине демона, јер је Господња земља и све што је у њој (Пс. 23; 1).
(1) Нека се веселе острва многа. Нека се радују, каже, све појединачне цркве, које су изашле из горког мора неверја и које су раније са сних страна биле нападане таласима искушења, да би затим добиле, како каже Кирило, „чврсто стајање у Христу“.
(2) Облаци и примрак (грч. γνοφος) су око Њега. Према Дидимоиим речима, облаком и примраком се назива тело које је примио Бог Логос будући да у себи, додаје Кирило, скривају божанство. Теодорит, међутим, каже да облак и примрак указују на неприступачност (недокучивост) божанске природе. Као што је немогуће видети онога који је сакривен облаком, тако је немогуће видети и невидљиву природу. Он Сам напомиње да се на Синајској гори јавио у облаку и примраку и, мада је немогуће видети Његово лице, кроз дејства (енергије) се може видети Његова сила. Дидим додаје још и то, да облак означава Христову човечију природу, будући да је Он без греха.
(3) Огањ ће пред Њим претходити. Давид то говори о времену свеопштег суда. Пророк Данило је готово то исто видео сопственим очима, због чега је и написао: Река огњена тецијаше испред Њега (Дан. 7; 10). Непријатељи Христови су сви они, који су потчињени ђаволу; око (Њега) – значи: „са свих страна“.
(6) Објавише небеса правду Његову: небеса су апостоли и пророци, јер су водили небески живот. Правдом се назива то, што богопознање није ограничено само на Јевреје, него су на познање истине призвани сви народи. Или се, можда, правдом назива то што је Христос осудио суровог господара, ђавола, и ослободио људе који су се налазили под његовом влашћу.
(8) Чу и узвесели се Сион, и обрадоваше се кћери Јудеје. Чуо је, каже, небеса, тј. апостоле и пророке који су проповедали о величанству Христовом; узвеселио се видљиви Сион или, можда, нови Сион, тј. саборна хришћанска Црква. Обрадовале су се и кћери Јудеје; то су у старини били јеврејски градови и синагоге, док се сада тим именом означавају помесне хришћанске цркве, рођене од једне и свеопште Цркве. Као што Сион значи „место за стражу“, а Јудеја „исповедање“, тако и Црква Христова у себи садржи оба својства, тј. она и стражари и созерцава истину, исповеда и благодари Господу. Дакле, обрадова се како једна, свеопшта Црква Христова, тако и све њене кћери, тј. помесне цркве.
(10) Који љубите Господа, мрзите на зло. Чува Господ душе преподобних Својих, из руке грешника избавиће их. Господ, каже, ненавиди зле а љуби добре. Због тога онај, који хоће да љуби Бога, и сам мора подражавати Бога у ненависти ка злу и у љубави према добру, како би се слично сјединило са сличним. Даље, Господ чува душе преподобних Својих, и у време несреће избавиће их од грешника односно од ђавола, који је виновник сваког зла.
(11) Светлост засија праведнику, и правима срцем весеље. Праведнику је заблистала светлост истинске светлости, тј. Бога; то је духовна светлост која га руководи у свакој истини. Може се протумачити и овако: светлост делатне врлине води ка светлости врлине созерцатељне, док правима срцем блиста утеха и весеље.

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *