НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 130
Песма степеница
 
Садржај
 
Онога, који се удостојио очишћења, дванаеста песма поучава да се не горди уздањем у своје усавршавање, него да буде смиреноуман.
(1) Господе, не понесе се срце моје… нити ходих међу великима, нити у удивљенима изнад мене. Да се не бисмо погордили, најкорисније је да се подвизавамо у врлини која је супротна гордости (преузношењу), каже Псалмопојац. Тој врлини поучавао је и Спаситељ, говорећи: Ако се не обратите и не будете као деца, нећете ући у Царство небеско (Мт. 18; 3). Под тим подразумева децу која су отргнута од мајчинских груди и тиме изображава жалост. Детенце се не одваја од мајчиних груди, јер ће тада туговати што је лишено млека. Тако сам се и ја, каже пророк, у недаћама стално молио Богу, без чега бих био изложен најтежој казни.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
(1) Господе, не понесе се срце моје. Давид је и овај псалам написао о самоме себи; у њему говори о томе, какво је смирење имао након што се избавио од искушења. Упоредо с тим, у њему поучава јеврејски народ, који се вратио из вавилонског ропства, да буде смирен као што је он сам (Давид) и да се не узда у своје подвиге и врлине него у Господа. Господе, каже он, не понесе се срце моје од преузношења и гордости, нити су се узнеле и гледале на висину моје очи, оболеле од болести надмености. Да ли пророк овим речима хвали самога себе? Свети Златоуст каже да се човек, када то захтева време и потреба, може и похвалити својим подвизима, али да та похвала не буде ради славољубља и разметљивости, него ради користи слушалаца и ради њиховог подстицања да подражавају сличну врлину. Рекавши најпре да се не понесе његово срце, а затим да се не узнесоше његове очи, Давид показује да се најпре узноси и горди срце, а да се затим узносе и очи.
Нити ходих у великима, нити у удивљенима изнад мене. Нисам се, Господе, кретао мећу људима који су виши и достојнији дивљења од мене, и нисам живео мећу онима који превазилазе мој положај. Како каже св. Златоуст, пророк себе сматра недостојним да се креће мећу њима, осим у оним приликама када су га други приморавали да, и противно својој вољи, општи са њима. Можда великима и дивљења достојнима назива оне, који саме себе сматрају за такве, тј. надмене и горде, и као да каже следеће: не само да сам се клонио страсти преузношења, него се нисам чак ни кретао међу онима, који су овом страшћу заражени.
(2) Еда ли не мишљах смирено, него уздигох душу моју, као дете одојено ка матери својој, докле не узвратиш души мојој. Ако нисам смирено размишљао, као што је смирено дете поред своје мајке.., ако сам се узносио и гордио, како сам се преузносио, тако ми и узврати, Господе, и долично ме казни за моју гордост. Због тога је св. Златоуст рекао:“Није мали подвиг – клонити се преузношења, ненавидети гордељивце, одвраћати се од њих и гнушати их се. Напротив, највећу безбедност за врлину представља очување узвишеног смиреноумља.“
(3) Нека се узда Израиљ на Господа од сада и до века! Нека се, закључује пророк, Израиљ узда у Господа и сада и убудуће, подражавајући мене, који сам се уздао у Господа и у спокојству, и у несрећи, и у свако доба. Поред тога, требало би рећи да овај псалам доликује новом Израиљу, тј. хришћанском народу. Уосталом, можда је Давид овај и претходни псалам написао у име најпобожнијих Јевреја који су се вратили из ропства и у њему овај народ излаже какве је молитве узносио кад се налазио у искушењима и какво је смирење имао кад се од искушења избавио. Тиме и нас, хришћане, поучава како да се молимо у време искушења и како да се смиримо, избавивши се од духовног робовања страстима и демонима.

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *