НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 37
(1) Псалам Давидов, за сећање, о суботи
 
Садржај
 
Давид је овај псалам испевао сећајући се несреће која га је мучила, а којој је био изложен због греха. Осим тога, моли се Богу за себе да му подари суботовање, односно починак од несрећа.
(2) Господе, немој ме јарошћу Твојом карати, нити ме Гневом Твојим казнити. Јарошћу и Гневом Божијим називају се демони који служе за кажњавање и силе које служе за освету. На тај начин, он се моли да не буде кажњен посредством злих сила и послања гневних ангела, него посредством спасоносних речи. Господ нас кажњава зато, да бисмо се сећали врлине. Свети (Давид) се не одриче карања и кажњавања, него карања и кажњавања у гневу и јарости.
(3) Јер стреле Твоје забодоше се у мене. Стрелама назива силе кажњавања. И спустио cu на ме руку Твоју. Дотакла ме је, каже, Твоја рука, која ме кажњава за грех.
(4) Нема исцелења телу моме од лица гнева Твога. Кад ме сустигао Твој гнев, ослабило је и моје тело. Нема мира у костима мојим од лица гнева Твога. Изнемогла је сила моје душе, а разлог те слабости је грех.
(5) Јер безакоња моја превазиђоше главу моју. Срушила ме је, каже, тежина греховног бремена. Мучи ме злосмрадије оних загнојених рана које сам понео на себи кад сам одбацио разборитост и узревновао на безумљу. Због тога сам лишен сваке радости и непрестано јадикујем, збуњујем се и не налазим начина да жалост претворим у радост. Као бреме тешко оптеретише ме. Најтежима назива снажне прекоре савести, који га доводе до очајања.
(6) Усмрдише се и загнојише ране моје, јер је сваки грех гнусан и смрадан, и кад душа не би пала у безумље, не би ни претрпела грех. Из овога упознајемо својство греха. Какво је то својство? Својство да нам се грехови дешавају услед безумља.
(7) Сав дан постиђен ходих. То се мора понављати онима, који се много смеју и веселе.
(8) Јер се слабине моје испунише поругама, зато што сам видео како ми се изругују моји непријатељи. Под тим подразумева духовне непријатеље.
(9) Злостављан бих и унижен веома. Од те жеље, каже, пожњео сам то да сам пао на земљу и непрестано јадиковао услед тегобних патњи срца. Због тога сам, изменивши делање жеље, учинио да она служи Божијој вољи, јер Псалмопојац додаје: Риках од уздаха срца мојега. Бичујући савест, приморао је своје срце на честе уздахе.
(10) Уздисање моје од Тебе се не сакри. Нека ми се пред Тобом урачуна и моја жеља да Ти принесем покајање. Ма колико да је у мени жеља, желим да се спасем. А шта је жеља Христова? Да за нас саврши Пасху (в. Лк. 22; 15).
(11) Срце моје смути се, остави ме снага моја. Срцем назива разум. И светлост очију мојих и она није са мном. Светлост очију је Дух, који је заблистао очима његовог ума.
(12) Пријатељи моји и ближњи спрам мене дођоше и сташе. Кад сам био поражен, они су ми се супротставили. То говори о Авесалому и Ахитофелу.
(13) И најближи моји на одстојању стадоше, јер су га ангели, који су му у свему помагали, напустили због греха. Можда се свете силе удаљују у време искушења због испитивања или пак због кажњавања искушаванога. Тражитељи душе моје ужурбаше се. Вероватно је да су онда, кад су га напустили ангели, демони почели снажније да га нападају. И који ми искаху зла говорише погубне ствари, тј. говорили су један другоме, припремајући ми замке.
(14) А ја као глух не слушах, итд. Док су они то говорили, чинило се да не слушам и не говорим, јер ми је грех одузео одважност.
(16) Јер у Тебе се, Господе, поуздах. (17) Јер рекох: Да ми се не порадују непријатељи моји. У таквом мноштву несрећа имао сам, каже, једну наду у спасење – ону помоћ коју ћеш ми Ти указати.
Иуспотицању ногу мојих бише нада мном велеречиви. Грех, који је поколебао моје ноге, дао им је повод да се узохоле нада мном.
(18) А ја сам на ударце спреман, и бол је мој стално преда мном. Исповеда да спремно прихвата казну која га управља на добар пут.
(19) Јер безакоње моје ја ћу објавити, и бринућу се за грехе своје. Због тога и бивам самоме себи тужитељ, и свим силама настојим да оздравим.
(20) А непријатељи моји уживају, и осилише се нада мном. Иако, каже, нисам неосетљив за грех него се, напротив, стално бринем због њега, ипак видим да се моји непријатељи укрепљују. Ти непријатељи, које ничим нисам увредио, који ме окривљују за грех и претварају га у изговор да се побуне против мене, почели су да ме прогоне, говорећи да праведно поступају. Ја сам им постао мрзак као мртвац. Због тога Те молим, Господе: не удаљуј се од мене, него ми похитај у помоћ (ст. 22-23).

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *