НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 140
Псалам Давидов
 
Садржај
 
И овај псалам је сличан претходном, осим што је поучнији од њега.
(1) Господе, Теби зовем, услиши ме, чуј глас мољења мога када вапим Теби. Вапај, несумњиво, означава напрегнутост (= усресређеност) мисли. Давид каже: Владико, благонаклоно прими моје мољење.
(2) Нека се уздигне молитва моја као кађење пред лице Твоје. Помисли уподобљује миомирисним испарењима, јер су оне истанчане и приносе се Богу искључиво умом. Уздизање руку мојих, жртва вечерња. Дела, која представља у виду руку, уподобљује жртви, јер се чини да она имају већу одважност у поређењу са духовним (мисаоним, умним) приношењем (тј. даром). Каже: жртва вечерња, јер се у добрим делима морамо подвизавати до самог краја.
(3) Постави, Господе, стражу устима мојим, и двер ограде око усана мојих. Будући да зна да је чување језика велико дело, моли Бога да му подари уздржан језик.
(4) Не допусти срце моје у речи лукаве. Тј. не допусти да се мој ум, који је једном добро припремљен, приклони оном противном, и да прихвати безаконите мисли.
(5) Караће ме праведник са милошћу и изобличиће ме. Радо ћу прихватити свако уразумљење које долази од праведнога, док од грешника нећу прихватити ни благослов ни ласкање којим, као јелејем, помазује моју главу.
Јер је још и молитва моја против воље њихове. (6) Расуше се низ камење моћници њихови. Налазећи се поред камења, они ће бити прогутани. Под тим подразумева да ће их Сам Христос збацити у бездан. Чуће речи моје као угодне. Услед предсказане казне, речи моје биће прихваћене као истините и доличне.
(7) Као што се Грумен земље просу по земљи. Раскинули смо све, што је у нама било земно, и Тебе ради толико смо се унизили да је сва наша снага све до ада уништена. То је слично реченоме: Тебе ради усмрћују нас сав дан (Пс. 43; 23).
(8) Јер Теби, Господе, Господе, управих очи моје. Ја се не уздам ни у шта људско и само од Тебе очекујем помоћ, и молим Те да те помоћи не лишиш моју душу. У Тебе се уздах, не одбаци душу моју, тј. не лиши је тог уздања, које имам у Тебе.
(9) Пашће у мрежу своју грешници. Нека, каже, грешници упадну у своју мрежу. А ја остах сам, докле не прођох. Без страха и безбрижно проћи ћу тек онда, кад грешници упадну у своју замку. Ја ћу живети далеко (одвојено, разлучено) од њих, док не окончам свој живот.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
(1) Господе, Теби зовем, услиши ме. Ја сам Те призивао, каже, гласом и вапајем срца, распламсаног и прожетог жалошћу, и стога ме услиши. Таквим, мисаоним гласом срца Бога је призивао и Мојсеј и био услишан, иако су његове усне ћутале. Такав глас је из свог срца узнела и целомудрена Ана, жена Елканова, иако се није могао чути глас њених усана. Због тога је, и поред своје неплодности, родила пророка Самуила. Таквим, мисаоним гласом срца, завапио сам Ти и ја, гласом који чују Твоје уши, а не чувственим гласом уста, каквим су се молили и умножавали своја мољења Јевреји, које ниси услишао. Наиме, онај који призива устима чувствено напреже цело своје тело према спољашњем и тако исцрпљује сву своју снагу. Онај, који призива срцем, мисаоно усредсређује сав свој ум и сву своју душу ка унутрашњем и сабира сву своју снагу, због чега и бива достојан да га Бог услиши.
(2) Да се уздигне молитва моја као кађење пред лице Твоје… У древном Божијем храму налазила су се два жртвеника. Један је био златан, а други бакарни. Златни жртвеник је био одређен за паљење тамјана, а други за остале жртве. Према Закону, кађење се припремало од скупоценог и чистог вештаства, због чега је и било угодно пред Богом, како из тог разлога, тако и стога, што је предизображавало ново, благодатно и еванђелско богослужење.

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *