НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 129
Песма степеница
 
Садржај
 
Једанаеста песма садржи молитву мученика и учење исповедања, упућено новом народу. Очигледно се проповеда очишћење, а то је Христос, јер је о Њему речено: А Он је очишћење (тј. жртва помирења) за Грехе наше (1. Јн. 2; 2).
(1) Из дубине вичем Теби, Господе.., (2) нека буду уши Твоје пажљиве на Глас мољења мога. Ушима Божијим назива ангелске силе, јер се посредством њих наша молитва узноси ка Богу.
(3) Ако на безакоња будеш Гледао, Господе, Господе, ко ће остати! Понављањем речи – Господе, Господе, изражава задивљеност величином Божијег човекољубља; у Њему је очишћење, а не у нашим заслугама, каже пророк.
(4) Ради Имена Твога потрпех Те, Господе. То су речи оних који не приступају због духовне потребе, него ради самог, поклоњења достојног Имена, и који због тога трпљењем иду на подвиг који предстоји (Јевр. 12; 1), ни у које време не одступајући од Бога и од оног, што је Њему угодно.
(5) Од страже јутарње до ноћи… нека се узда Израиљ на Господа. У Господа се морамо уздати и у време тешких околности. Прозорљиви ум не прима од Бога умножавање радосног и ослобађање од жалости само у време јутарње страже, кад се ствари виде нејасно и кад су наше прилике замагљене, него и приликом блистања истинитог светла. Нека се узда у Бога, јер је код Њега и у Њему, као у извору, милост. Он је избављење и очишћење, Он у потпуности очишћује од грехова.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
(1) Из дубине вичем Теби, Господе. Пророк Давид је овај псалам написао са циљем да нам пренесе на који се начин и са коликом ватреношћу молио у време искушења, и које је речи изговарао током молитве. Истовремено, он Јевреје који су се вратили из Вавилона поучава да га у време искушења подражавају и да се уздају у Бога. Призивао сам Те, Господе, каже он, из дубине свога срца а не површно и само уснама: молитва, која извире из дубине срца, јесте најтоплија молитва док је она, која се изговара само устима, најхладнија. Само ова прва молитва, изговорена из дубине срца, узноси оне који је изговарају…, усмеравајући васцели ум молитеља ка Богу. Молитва која се твори само устима узноси ка Богу само слабе молитвене речи, лишене напрегнутости и силе, и покреће само спољашња оруђа звука. Осим тога, виком (вапајем) се овде не назива громки глас, снажан због спољашњег покретања ваздуха, него глас који је снажан због силе и напрегнутости унутрашњег расположења срца.
(3) Ако на безакоња будеш гледао, Господе, Господе, ко ће опcuiauiu1. Ако, Господе, испиташ и строго размотриш сва безакоња људи, ко ће од њих поднети ово испитивање? Ко ће се показати као чист и без кривице? Уистину, нико. Нешто слично каже и Соломон: Ко ће се похвалити. да има невино срце? Ко ће одважно рећи да је чист од греха (Приче Сол. 20; 9 – према Септуагинти)? Апостол Павле каже: Сви сагрешише и лишени су славе Божије (Римљ. 3; 23) и не осећам ништа на својој савести, али зато нисам оправдан (1. Кор. 4; 4). Удвајање речи: Господе, Господе, указује на Његову велику доброту и човекољубље.
(4) Јер је у Тебе очишћење. У Теби је снисхођење и истинско помиловање, јер људске грехе не испитујеш строго, него снисходљиво (попустљиво) и човекољубиво.
Ради Имена Твога потрпех Те (очекивах Те), Господе. Очекивао сам, Господе, да ми помогнеш, али не због мојих врлина и подвига, јер сам грешан и немам их, него Имена Твога ради, тј. да се моји непријатељи не би изругивали Твом светом Имену, говорећи да Ти немаш снаге да спасеш Свој народ. Господ нешто слично каже и кроз пророка Језекиља: Не чиним то ради вас, доме Израиљев, него ради светог Имена Својег (Језек. 36; 22), као и на другом месту: Имена Својега ради, да се не скрнави међу незнабошцима (Језек. 20; 9).
Потрпе душа моја на реч Твоју. Моја душа се, Господе, уздала у обећање које си дао патријарсима и праоцима, тј. да ћемо наследити Обећану земљу и да ћемо, ако Ти будемо послушни, окусити земаљска добра: Ако хоћете слушати, добра земаљска јешћете (Иса. 1; 19). Или се, можда, може протумачити и овако: моја душа се уздала у Твоје обећање да ћеш спасти оне који Ти угађају и који се кају због својих сагрешења.
Поузда се душа моја на Господа, Моја душа се уздала само у Господа, и ни у шта друго на свету.
(7) Јер је у Господа милост, и много је у Њега избављење. У Господа је, каже, истинска, снажна, брза и непоколебива милост, и Онје дарује свима који су је достојни.
(8) Он ћe избавити Израиља од свих безакоња његових. Избави, Господе, народ израиљски од свих безакоња његових, када се због њих покаје и кад угоди Богу живећи по Његовим законима. Најзад, ове речи, као и васцели псалам, доликују и новом Израиљу, односно хришћанском народу.

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *