ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
Псалам 115
Псалам. Алилуја.
(1) Веровах, зато и говорих. Рекавши: Веровах, зато и говорих, као да већ, благодарећи Господу и досегавши горње обитељи, каже да не би ни изговорио ову реч, када не би био чврсто уверен у обећања Божија. Ова обећања су била преиспуњена милошћу. Блажени који плачете сада, јер ћете се обрадовати (Лк. 6; 21). Ако су њихове очи биле испуњене сузама, очигледно је да ће у тим обитељима задобити радост. Речи Псалмопојца наводи апостол Павле у Посланици Коринћанима и каже: Имајући пак исти дух вepe као што је написано: Веровах, зато говорих (Срцем се верује за праведност а устима се исповеда за спасење – Рим. 10; 10), и ми верујемо, зато и Говоримо (2. Кор. 4; 13). Под духом вере подразумева се или стање нашег духа у које нас доводи вера, или Дух којега Бог даје ономе, који има веру. Са речима: Веровах, зато и говорих, сагласно је и оно, што је речено: Ако не верујете, нећете разумети (Иса. 7; 9 – према Септуагинти). Човек најпре верује, затим разуме, па тек онда говори. Када сам поверовао, каже Псалмопојац, говорио сам о великоме. Тада сам увидео да сам ја – ништа, и понизих се веома. И Јован слично говори о Исусу: Он треба да расте а ја да се умањујем (Јн. 3; 30). Он (Јован) се није умањио изгубивши нешто од величине коју је имао, него само у поређењу са превасходством Христовог живота и учења. Тако је и (Давид) сада рекао: понизих се, али не услед умањења висине, него услед созерцања онога, што је много више од њега.
(2) Ја рекох у иступљењу мом: Сваки је човек лаж. Уздигавши се, каже, изнад човека[1], презрео сам све људско, јер иступљење (εκστασις) значи измену (αλλοιωσις). Рекавши: Угодићу Господу и увидевши потом да је сваки човек лаж јер су људске помисли варљиве (лукаве, зле), смирио сам се (тј. понизио) и изложио злопаћењу, да не бих пао са висине на којој стојим.
(6) Часна је пред Господом смрт преподобних Његових. За оно, што смо од Бога примили, не можемо да узвратимо никако другачије, осим да умремо за Њега и да у томе подражавамо свог Владику. Таква смрт ће, наравно, бити часна пред Богом.
(7) О, Господе, ја сам слуга Твој и син слушкиње Твоје. Одважно назива себе слугом, као и апостол. Назива се и сином слушкиње, тј. старозаветног руковођења Законом.
Раскинуо си окове моје. Какви су то окови, осим окова греховних, према ономе што је речено: Уокове (ужад) Грехова својих заплешће се (Приче Сол. 5; 22).
(8) Теби ћу принети жртву хвале. Будући да je узнапредовао, одриче се крвавих жртава и обећава да ће приносити жртве хвале.
(9) Молитве своје одаваћу. Молитвама назива обећања. Какво је то обећање дао осим онога да ће, прихвативши чашу Господњу, призивати Име Господње? То ћу и испунити, каже, када будем у дворовима Господњим, тј. у Цркви Христовој или у небеском Јерусалиму.
НАПОМЕНЕ:
Molim Vas, imam jednu molbu, ako može neko da protumačiti sledeći stih:
Ali plod Duha je ljubav, radost, mir, dugotrpljenje, nežnost, dobrota, vera, krotost, uzdržanost: protiv takvih nema zakona.
Galatima 5:22-23 KJV
Hvala unapred!
Драгоцено је ово тумачење. Слава Богу за све. Благодарим.
Може ли да се набави ова књига тумачења Псалтира?
Postovani Oce -Molim vas kazite mi kako je ovaj Psalm povezan sa -Да Бог благослови и облагодати младе који желе да се посвете Господу.
Zasto kletve? Kome su upucene?
Hvala Unaprijed
Slobodanka
Хвала Богу милом да сам пронашла ово тумачење,много је лакше. Иако се штошта разумом не схвати, срцем се разуме.
Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин
Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!
Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.
Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.
Dragoljube,
Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.
PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.
Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.
Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.