ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 106
Алилуја
 
(1) Исповедајте и хвалите Господа, јер је благ. Након одбацивања јеврејског народа, узгредно помиње апостолско призивање незнабожаца. Због тога и заповеда да хвале Бога и да Га исповедају због Његове велике милости.
(3) Од истока и запада и севера и мора. Ко су ти, што су сабрани са четири стране васељене, ако не сви народи, којима је богопоштовање раније било непознато, јер су били непричасни божанственој води и живели су у великој жеђи?
(4) Пут ка граду насеља не нађоше, јер нису водили добар живот него су живели у великој прелести.
(5) Глађујући и жеђујући, душа њихова у њима ишчезе, јер у себи нису имали хлеба који крепи човеково срце, нити воде живе о којој је речено: Који пије од воде коју ћу му ја дати неће ожеднети довека (Јн. 4; 14).
(7) И одведе ux на пут прави, тј. приведе их вери у Њега, јер је Он Сам рекао: Ја сам пут (Јн. 14; 6).Да отиду у Град насељења. Под тим подразумева Цркву или небески Јерусалим.
(8) Нека исповедају Господу милости Његове… (9) јер насити душу празну. Каква је то душа? Зар то није душа оних, о којима је речено: (5) Глађујући и жеђујући душа њихова у њима ишчезе? И душу гладујућу испуни добрима, тј. духовним хлебом.
(9) Оне који седе у тами и сенци смрти. Нећемо погрешити ако сенком смрти назовемо идолослужење и дела почињена у безбожништву, јер нас она разлучују од вечног добра. Раније смо се предавали управо таквим делима, јер смо (11) преогорчили Бога и раздражили савет Вишњега. Требало је да у величини и лепоти створења созерцавамо Родоначалника сваке твари, и да Његову свагдапостојећу силу и божанство познамо на основу стварања света. Ми, међутим, будући слепи и живећи у тами и сенци смртној, имајући оковане и помрачене словесне (разумне) силе душе, заменили смо славу бесмртног Бога подобијем смртног човека и птица и четвороножних животиња и Гмизаваца (Рим. 1; 23). Оковане у сиромаштву и гвожђу. Безбожника he ухватити његова безакоња, и у ужад грехова својих заплешће се (Приче Сол. 5; 22), јер ће осиромашити у свему што је добро и лепо.
(10) Јер прегорчише речи Божије, ни најмање не прихватајући Божији закон, него се препуштајући мудровању овога века. И савет Buшњега раздражише. Какав је био савет Вишњег? Зар то није онај, према којем хоће да се cвu људи спасу и да дођу у познање истине (1. Тим. 2; 4)?
(11) Онемоћаше, и не би кога да помогне, јер нико није имао моћ да искорени грех.
(12) И из невоља њихових спасе их. Која је невоља већа од тога да у непознању Бога, у душевном сиромаштву и у греховној убогости робују злим духовима?
(13) И окове њихове раскину. Речју раскину указује на тренутно поништење греха.
(14) Нека исповедају Господу милости Његове. По други пут помиње Његова доброчинства.
(15) Скрши врата бакарна. Има у виду Спаситељево снисхођење чак до ада, где је отворио његова (адова) врата за све оне који су од давнина тамо били закључани нераскидивим ланцима и они, који су желели да изађу одатле, нису могли то да учине. Међутим, Он је сужњима (окованима) рекао: изађите, и онима који су у тами: покажите се (Иса. 49; 9).
(18) Свакога јела узгнуша се душа њихова, јер није било речи која би их могла нахранити. Врата смрти су грех, који води у смрт.
(22) Нека принесу Њему жртву хвале. Ове речи упућује светим апостолима, јер су нам они предали тајинства Новог Завета.
(33) Постави реке у пустињи. Под тим подразумева непокорни и одбачени род јеврејски, јер су се Јевреји, које је раније мучила глад и којима је била потребна духовна храна, населили код ових река.
(34) Земљу плодоносну окрену у слану. Мисли на јеврејску синагогу, јер су демони били становници тог земаљског града, и њихово безбожништво донело је своје плодове. Међутим, сољу учења исушили су је апостоли, о којима је речено: Ви сте со земљи (Мт. 5; 13).
(35) Постави пустињу у језера водна. Мисли на народ који је потекао од незнабожаца, јер је пророштво овде сливено и говори о два народа, односно о одбацивању једног и прихватању другог.
(36) И подиже градове становања, тј. добар и небески живот.
(37) И засејаше поља u засадише винограде. Шта се подразумева под пољима рекао је Онај Који каже: Изађе сејач да сеје семе cвoje (Лк. 8; 5). Виногради су цркве, према ономе што је речено: Виногради сазреше и дадоше миомирисе (Песма 2; 13).
(38) Истоку њихову не умањи. Стоком (скотовима) назива неразумне у Цркви, према ономе што је речено: Као скот бејах код тебе (Пс. 72; 22) и човека и животињу спашће Господ (Пс. 35; 7).
(39) И умањише се, тј. они који су припадали древном народу.
(40) Изли понижење на кнежеве њихове. Под кнежевима подразумева књижевнике и фарисеје. И заведе ux на беспуће а не на пут, јер лутају они, што не познају Онога Који је рекао: Ја сам пут (Јн. 14; 6).
(41) И убогог поможе од сиромаштва. Ко је убоги? Зар то није онај, за којег је речено: Блажени сиромашни духом (Мт. 5; 3)? И постави као oвцe родове његове. За своје је признао, каже пророк, паству сабрану из свих родова.
(42) Видеће прави (срцем) и обрадоваће се. Ко су ти прави срцем? Зар то нису они, о којима је речено: Благо вашим очима што виде (Мт. 13; 16)? И свако ће безакоње затворити уста cвoja – Бог је онај који оправдава. Ко ће осудити (Рим. 8; 33)?

12 Comments

  1. Molim Vas, imam jednu molbu, ako može neko da protumačiti sledeći stih:
    Ali plod Duha je ljubav, radost, mir, dugotrpljenje, nežnost, dobrota, vera, krotost, uzdržanost: protiv takvih nema zakona.
    Galatima 5:22-23 KJV

    Hvala unapred!

  2. Танкосава

    Драгоцено је ово тумачење. Слава Богу за све. Благодарим.
    Може ли да се набави ова књига тумачења Псалтира?

  3. Postovani Oce -Molim vas kazite mi kako je ovaj Psalm povezan sa -Да Бог благослови и облагодати младе који желе да се посвете Господу.
    Zasto kletve? Kome su upucene?
    Hvala Unaprijed
    Slobodanka

  4. славица обреновић

    Хвала Богу милом да сам пронашла ово тумачење,много је лакше. Иако се штошта разумом не схвати, срцем се разуме.

  5. Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  8. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju “nadoknađena” i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  9. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  10. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада “кнез овог света”, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  11. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.