ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 109
Псалам Давидов
 
(1) Рече Господ Господу моме: Седи Мени с десне стране. У овом псалму Давид изображава Господње рођење по телу, Његову еванђелску реч која је загосподарила над свим народима и Његово вазнесење на небеса, од којег псалам и почиње, говорећи: Рече Господ Господу моме: седи мени с десне стране док положим непријатеље Tвoje за подножје ногама Твојим. Какви су то непријатељи, говори апостол Павле: Кад укине свако поглаварство и сваку власт и силу и господаре овог света, укинуће се и последњи непријатељ – смрт (1. Кор. 15; 2426).
(2) Жезал силе Tвoje послаће Ти Господ са Сиона; под тим подразумева послање еванђелске речи, која је и загосподарила над свим непријатељима.
(3) Са Тобом је власт у дан моћи Tвoje. Тиме означава или време суда, када ће свима судити са божанском силом и када ће доћи са Својим светим ангелима, или пак време Његовог рођења по телу, које се и назива даном моћи. С Тобом ће бити власт, јер ће завладати читавом васељеном, иако је постао човек. У сјају (светлости) светих Teoјих. Речи: у сјају (светлости) светих Твојих не означавају ништа друго до оне хорове (зборове) светих ангела који су у ноћи, кад се Христос родио, клицали: Слава на висини Богу и на земљи мир (Лк. 2; 14). Из утробе пре зорњаче родих Те. Погледај како Отац присваја рођење Јединородног по телу. Отац говори Сину: “Родио сам те пре постања овог видљивог света и лучезарне светлости.” То не каже стога што Бог има утробу, него зато што се рађањем из утробе даје истинско, а не привидно право прворођења.
(4) Закле се Господ и неће се раскајати. Заклетва Божија је реч Божија, која уверава слушаоце и свакоме усађује веру да се оно, што је од Бога обећано и речено, неминовно мора испунити. Наиме, Бог се не заклиње као човек, него нама Његова реч служи као заклетва, уверавајући у истину да ће и она бити непоколебива као и обећање дато са заклетвом. Ти си Свештеник до века по чину Мелхиседековом. Мелхиседек за свештенство није помазан јелејем као Аарон, нити је приносио крваве жртве. Он је био првосвештеник незнабожаца, а Адама је благословио хлебом и вином.
(5) Господ је с десне стране Теби, скршио је у дан Гнева цареве. Даном Гнева назива дан суда, када ће скршити демоне који су раније царевали услед заблуде и када ће их затворити у бездан.
(6) Судиће у народима, испуниће падовима,[1] тј. када у време суда буде кажњавао мноштво нечистих демона, показаће се да су пуни падова, тј. достојни мучења у преисподњој земље. Скршиће главе многих на земљи. То је слично ономе, што Он говори код Исаије: И крв њихову сведох (излих) на земљу (Иса. 63; 3 – према Септуагинти).
С потока на путу пиће. Писмо под потоком подразумева искушење, а путем означава Његово ходање по земљи у време којег је претрпео страдања проистекла са потока, односно од искушења. Зато ће уздигнути главу. Шта значи: зато ће? Зар то не значи да је Он телесно пострадао? То је слично ономе, што је речено: Био је послушан до смрти, и то до смрти на крсту (Филипљ. 2; 8).
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. У српском преводу: Испуниће лешевима земљу, прим. прев.

12 Comments

  1. Molim Vas, imam jednu molbu, ako može neko da protumačiti sledeći stih:
    Ali plod Duha je ljubav, radost, mir, dugotrpljenje, nežnost, dobrota, vera, krotost, uzdržanost: protiv takvih nema zakona.
    Galatima 5:22-23 KJV

    Hvala unapred!

  2. Танкосава

    Драгоцено је ово тумачење. Слава Богу за све. Благодарим.
    Може ли да се набави ова књига тумачења Псалтира?

  3. Postovani Oce -Molim vas kazite mi kako je ovaj Psalm povezan sa -Да Бог благослови и облагодати младе који желе да се посвете Господу.
    Zasto kletve? Kome su upucene?
    Hvala Unaprijed
    Slobodanka

  4. славица обреновић

    Хвала Богу милом да сам пронашла ово тумачење,много је лакше. Иако се штошта разумом не схвати, срцем се разуме.

  5. Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  8. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju “nadoknađena” i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  9. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  10. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада “кнез овог света”, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  11. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.