ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 134
Алилуја
 
(1) Хвалите Име Господње, хвалите слуге Господа. И овај псалам изговарају они, који су још увек руковођени, и којима се заповеда: хвалите Господа, јер се реч алилу преводи као: „хвалите“, а реч ја као „Господа“.
(2) Хвалите Господа, јер је добар Господ; псалмопојте Имену Његовом, јер је добро. Након што су се у Египту предали идолослужењу, сада их подстиче на псалмопојање. Они су били Јаковљеви потомци, и призвани су да славослове Бога. (4) Израиља за достојање (наслеђе) Себи, тј. за наслеђе по превасходству, јер је прозорљиви ум – Израиљ.
(5) Јер ја познах да је велик Господ, и Господ је наш над свима боговима. Према Његовој стваралачкој сили познао сам да је Он Господ.
(6) У морима и у свим безданима, (7) који узводи облаке са краја земље. Каже то стога, што земљу споља опкољавају мора, из којих узводи облаке. Муње за кишу Он створи. И то је знамење величанствене силе – да сједињује огњене муње и воду. Изводи ветрове из скровишта својих. Речју скровишта изражава да је за људе непојмљива природа ветрова. То је слично ономе, што каже Господ: Дух дише где хоће, и глас његов чујеш а не знаш одакле долази и куда иде (Јн. 3; 8).
(8) Који погуби првенце египатске од човека до животиње. Последњу казну поставио је на прво место, јер су после ње задобили слободу. Говори о животињама јер су оне створене ради човека, па се због њега и кажњавају. Да би увећао страх, напомиње да је казна послата од Бога.
(15) Идоли незнабожаца сребро су и злато, дела руку човечијих. Будући да говори слугама које су се тек недавно преобратиле из незнабоштва, најпре је доказао и прославио промисао Божији, а затим одмах додао и разобличење оних богова, које су они претходно поштовали. Он као да им каже следеће: Ја познах да је велики Господ и да је Господ наш над свим боговима. Он је савршио многа и велика дела, док су ваши претходни богови само мртви и безосећајни идоли. Њима нека се уподобе и они који их праве. Како да се не окамене душе оних, који се клањају камењу? Оне, које је претходно по навици назвао боговима, сада посрамљује и назива идолима, унижавајући их самим тим што показује од каквог су вештаства начињени и ко их је начинио.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена
 
О натпису „алилуја“ претходно смо већ говорили, односно, протумачили смо да псалми са овим натписом изражавају благодарење Богу.
(1) Хвалите Име Господње, хвалите слуге (Господње) Господа. Блажени Теодорит каже: „Будући да је природа Божија невидљива, а да даје заповест да Га хвалимо, Псалмопојац је уистину рекао како и доликује: хвалите Име Господње, и нека вам именовање Бога буде довољно. Не покушавајте да видите оно, што нам није дозвољено да видимо.“
(2) Koju стојите у дому (храму) Господњем, у дворима Бога нашега. Исто је рекао и у претходном псалму. Сада, међутим, подстичући све који улазе у храм Божији, каже: прослављајте Бога, ви који стојите у храму Божијем, јер онима, који не стоје у овом храму није допуштено да хвале Бога. Зашто? Зато што они, који виде храм и у њему светињу над светињама, где Он обитава, никада не заборављају Бога. Напротив, то их подстиче да Га хвале. Блажени Теодорит каже: „То не значи да се некоме забрањује да хвали Бога, како у Његовом дому, тако и на другом месту. Напротив, тиме се хришћани подстичу да одлазе у храм Божији и да се тамо моле заједно са осталом браћом, јер је Богу угодна молитва, коју хришћани једногласно узносе.“
(3) Хвалите Господа, јер је добар Господ. Прослављајте Господа због Његовог човекољубља, јер Он свима дарује доброчинства, а посебно онима који Га хвале и прослављају.
Псалмопојте Имену Његовом, јер је добро. Псалмопојте, наставља, имену Господњем, јер је за вас добро и корисно да Богу појете духовне песме и псалме. Када се псалмопоју са умилењем и страхопоштовањем, онда и оне, који псалмопоју, и оне, који их слушају, поучавају тачности догми, призивају ка Богу, успављују страсти и наслађују душу устројством тако да, према речима светог Златоуста, заједно са коришћу дарују пријатност и задовољство… Давид при том није рекао: „псалмопојте природи Божијој“, будући да је она недостижна, него псалмопојте Имену Његовом, и њему састављајте похвале.
(4) Јер Јакова изабра Себи Господ. Давид овде наводи и разлог због којег треба да псалмопоју Богу: он се састоји у томе што је Господ међу свим народима изабрао управо Јевреје, који потичу од патријарха Јакова, што их је издвојио за Себе и заповедио да само Њему служе.
(6) Све што је захтео Господ, створио је, на небу и на земљи, у морима и у свим безданима. Свети Златоуст тумачи: „Видиш ли свемоћну силу? Видиш ли извор живота? Видиш ли несавладиву моћ? Видиш ли неупоредиво превасходство? Видиш ли власт, која не наилази ни на какве препреке? Видиш ли да је за Њега све лако и једноставно? Све, каже, што је захтео, створио је. Где, кажи ми? На небу и на земљи; не само овде, него и на небу; и не само на небу, него и на земљи; и не само на земљи, него и у морима и у свим безданима. Безданима назива преисподња места земље, исто као што и речју небо изражава и оно што је изнад неба. Без обзира на њихов обим, Његова воља нигде није наишла на препреке, него у све прониче. Мећутим, уистину нас задивљује што Онај, Који је све то створио, није стварао ни са трудом, ни са напором, ни са заповешћу него само хтењем. Он је хтео, и дело се извршило! Видиш ли да је Он показао и лакоћу стварања, и мноштво створења, и неограничену власт?“
(7) Узводи облаке са краја земље. Свети Григорије Богослов каже: „Ко свезује воду на облацима? Ко један њен део оставља на облацима (и зар за наше познање није чудно то, што се текуће вештаство зауставља речју?), а други излива по лицу читаве земље, у своје време и равномерно?“
(9) Посла знаке и чудеса посред тебе, Египте, на фараона и на све слуге његове. Будући да је Давид претходно (у 8. стиху) поменуо најтежу казну – погубљење египатских првенаца, мора се закључити да под речима знаци и чудеса подразумева остале казне.
(10) Који порази народе многе, и поби цареве силне. Бог је, каже,погубио оне народе који су спречавали прелазак Јевреја и њихов улазак у Обећану земљу, тј. Амалићане, Моавце, Едомљане и остале…Најзад, Давид о томе говори сажето и узгредно.
(14) Господ ће судити народу Своме. Према речима светог Златоуста, Бог ће судити Свом народу када овај сагреши и праведно ће га казнити; мећутим, кад се опет покаје, Он ће се смиловати на њега и опет ће му помоћи.
(15) Идоли незнабожаца сребро су и злато, дело руку човечијих. Премудри Фотије примећује: “ Ако неко приговори да су и наше, хришћанске свете иконе, сребро и злато и дела људских руку, одговорићемо да оне, иако су дело људских руку, нису идоли, јер праобрази (изворници) идола нису постојали и они су лажни; они представљају изображења оних богова који нису богови, него демони који лажу и претварају се да су богови. Праобрази наших светих икона су стварни и истинити, каквима се и називају. Поред тога, идоли су изображења скверних и нечистих, а иконе изображења светих и чистих.“
(17) Уши имају и неће чути, нити има даха у устима њиховим. Давид наводи и разлоге због којих су незнабожачки идоли лажни: у њима, тј. у идолима, нема животног даха. Давид се изругује идолима да би их што више унизио. Свети Златоуст тумачи: „Идол није ништа друго, до нешто немоћно и ништавно. То је назив за највећу немоћ. Због тога и почиње речима: Идоли незнабожаца сребро су и злато. Као прво, то је идол. Као друго, то је неживо и безосећајно вештаство; као треће, самим тим што су идоли, они нису једино сами по себи неважни, немоћни и ништавни, него и услед тога што су их начинили људи. Зато и додаје: дела руку човечијих, што служи за највећу осуду оних који их поштују. Иако су сами узрочници њиховог постојања, они од њих очекују спасење! .. .Будући да идоле често покрећу демони, он разоткрива њихово лицемерје и обману, говорећи да нема духа у устима њиховим. Зашто зли демон не дејствује и не говори без идола? Изображења идола представљају блуд, прељубу и безбројне пороке. Желећи да самим изгледом кумира поучи обмануте да подражавају њихова дела, која идоли изображавају, демон обитава и седи у њима, покреће их и обмањује људе.“
(19-21) Доме Израиљев, благословите Господа; доме Ааронов, благословите Господа; доме Левијев, благословите Господа; који се бојите Господа, благословите Господа. Благословен је Господ са Сиона, који живи у Јерусалиму. Свети Златоуст каже: „Зашто не призива све заједно, него их раздваја по звањима? Другачије благослови свештеник, а другачије Левит, другачије један мирјанин, а другачије мноштво народа. Изразом: благословите Давид указује на блажено и непропадљиво Суштаство. Благословите, каже, зато, што сте се избавили од непријатеља и што сте се удостојили да се поклањате таквом Богу, што сте познали Истину. Он је Сам по Себи благословен, и има благослов у самом Свом суштаству, тако да Му није потребна похвала од других. Међутим, благословите Га и ви, не зато да бисте Њему нешто додали, него да бисте се и ви сами удостојили великих дарова“

12 коментар(а)

  1. Molim Vas, imam jednu molbu, ako može neko da protumačiti sledeći stih:
    Ali plod Duha je ljubav, radost, mir, dugotrpljenje, nežnost, dobrota, vera, krotost, uzdržanost: protiv takvih nema zakona.
    Galatima 5:22-23 KJV

    Hvala unapred!

  2. Драгоцено је ово тумачење. Слава Богу за све. Благодарим.
    Може ли да се набави ова књига тумачења Псалтира?

  3. Postovani Oce -Molim vas kazite mi kako je ovaj Psalm povezan sa -Да Бог благослови и облагодати младе који желе да се посвете Господу.
    Zasto kletve? Kome su upucene?
    Hvala Unaprijed
    Slobodanka

  4. славица обреновић

    Хвала Богу милом да сам пронашла ово тумачење,много је лакше. Иако се штошта разумом не схвати, срцем се разуме.

  5. Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  8. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  9. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  10. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  11. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.