НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 98
Псалам Давидов
 
Садржај
 
И овај псалам изображава царство Христово и преузношење архијереја.
(1) Господ се заиари, нека се гневе народи, Христос је онај Цар, чију царску власт не признају разгневљени Јевреји. Који седи на херувимима, нека се потресе земља. Онај, Који ће се у последња времена зацарити над свима који живе на земљи, исти је Онај, Који седи на херувимима и пред Којим се потреса земља. Због тога каже: на херувимима седиш Ти Који си, поставши сличан нама, потресао земљу из њеног стајања у злу, тј. из идолопоклонства.
(2) Господ на Сиону је велики. Сион је Црква, у којој се прославља и узноси Христос, према ономе што је речено: Узносићу те, Боже мој, Царе мој (Пс. 144; 1).
(3) Нека се исповедају и хвале Име Твоје велико. Велико је то Његово Име – Исус, јер оно значи: „спасење народа“. Велико је то Име, које је изнад свакога имена, да се у Име Исусово поклони свако колено што је на небесима и на земљи и под земљом, и да сваки језик призна да је Исус Христос Господ (Филипљ. 2; 911). Јер је страшно и свето. Оно је страшно за разгневљене народе који нису прихватили Његово царство, а свето је за оне, који у Њега верују.
(4) И част Царева суд воли. Будући да част или слава Царева воли правду која се подразумева именом суд, Његова заповест је страшна за непокорне, а света за послушне. Ти си припремио правоту, јер ћеш судити васељени по правди (Пс. 95; 13).
(5) Узвисујте Господа Бога нашега: Онај, ко је „висок као Бог и ко васцелу твар има под Својим ногама, постао је човек а да се при том није изменио. Узносите, каже Давид, Њега Који је без измене (божанствене природе) постао човек, поклањајући се једним поклоњењем и Њему и Његовом телу.
(6) Мојсеј и Аарон су међу свештеницима Његовим. Онај Који је сада постао човек и зацарио се над целом земљом, исти је Онај Којега су у давнини призивали Мојсеј, Аарон и Самуило. Због тога је, рекавши: поклањајте се подножју и проповедајући оваплоћење и икономију (домострој), ради наше непоколебивости поново указао на Његово Божанство, поменувши (9) Горе, будући да је Он остао Бог, иако је ради нашег спасења прихватио обличје слуге.
(8) Господе Боже наш, Ти си их послушао. Иако су они, као људи, у нечему и сагрешили, Ти их ниси презрео. Наиме, Аарон је разобличен за сагрешење приликом изливања телета, а Мојсеј код воде спорења (в. 4. Мојс. 20; 24).
(9) Поклањајте се Гори светој Његовој. Под тим подразумева или земаљски или небески Јерусалим. Под именом Горе требало би подразумевати и Самог Јединородног, према ономе што је речено: Од Горе се без руку одвали камен (Дан. 2; 45).
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
(1) Господ се зацари, нека се гневе народи. Еванђелиста Матеј приповеда да су, у време кад се у Витлејему јудејском родио Христос, у Јерусалим дошли мудраци са истока и упитали: Где је цар јудејски који се роди, а затим (еванђелиста) додаје: Кад то чу цар Ирод, уплаши се, и сав Јерусалим с њим (Мт. 2; 23). Прозревши ове догађаје, Давид каже да се Господ зацари, као што је и Он Сам рекао: Ја сам за то рођен, тј. да бих се зацарио (в. Јн. 18; 37).
(5) Поклањајте се подножју ногу Његових. У односу на Божанство, подножје ногу Божијих је земља: Небо је престо Мој, а земља подножје ногама Мојим (Ис. 66; 1). У односу на (Христову) човечију природу, подножјем ногу Његових назива се Голгота, на којој је Господ распет, или се тако назива и сам крст, за који су биле приковане ноге Господње: Поклонићемо се месту на којем стајаху ноге Његове (Пс. 131; 7).

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *