НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 139
За крај, псалам Давидов
 
(1) Избави ме, Господе, од човека злога. Услед повреде коју су демони нанели људској природи, вапи ка Богу да се освети и да ову повреду обрати на њихову главу. Ово се, међутим, може протумачити и у вези с видљивим (вештаственим, чувственим) непријатељима.
(2) Који смислише неправду у срцу, вас дан спремаху ратове. Они се нису само препуштали рђавим помислима, него су помислима присајединили и дела. Уместо: вас дан, Симах је превео: „сваки дан“.
(6) При стази ми поставише саблазан. Све су то чинили да би ме спречили у ходању путем Божијих заповести. Свезивали су његове ноге ужадима, да би оборили онога, који се утврдио у Богу.
(9) Не предај ме, Господе, од жеље моје грешнику. Желим, Господе, да пожелим спасење. Зато ме не остављај и не допусти да, удаљивши се од ове жеље, будем предат грешнику, тј. ђаволу. Смислише зло против мене; не напусти ме, да се не преузнесу. Моли Бога да га сакрије под покровом Својих крила, одакле нико не може да га уграби и моли за то стога, да непријатељи не би високо мислили о себи, каошто чине у другим случајевима.
(10) Главе (отрова) окружења њиховог. Нека на њих дође оно, што су помишљали, јер ово значе речи: главе окружења њиховог. Глава грешника је – помисао и чувство. Због тога су и почетак и глава свих оних помисли које су смишљали против мене, а исто тако и сви напори које су улагали да би ми нашкодили, достојни да их предају огњу.
(11) Пашће на њих живо угљевље. Ти ћеш их Својим гневом истребити као неким огњем. У несрећама неће издржати. Пашће у несреће и неће их преживети. То се и испунило на Саулу, кад је ратовао са иноплеменицима. Будући прободен мачем, окончао је тамо живот.
(12) Човек језичав неће успети на земљи. Безбожнике очекује вечни огањ, али ни на овој земљи човек језичав неће успети, јер свадљив и склон клеветама човек не може да управља собом чак ни у овоземаљским подухватима, и све квари својом свадљивошћу. Како да се тако грехољубиви људи исправе на путу врлине? Човека неправедног зла ће уловити у пропаст, јер ће га прогутати порок, као нека застарела болест која се угнездила у њему, и то ће бити казна каква је сразмерна његовим делима. Наиме, када порок прождире душу која му се предала, онда то није лакше од било које друге казне.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
Теодорит мисли да је Давид овај псалам саставио у време кад га је прогонио Саул, због чега и моли Господа да га избави од њега. Међутим, овим псалмом сама човечија природа моли Бога да је заштити од духовних непријатеља, тј. демона, и да неправду, коју су јој они причинили, обрати на њихову главу.
(1) Избави ме, Господе, од човека злога (неспокојног).., Давид на самом почетку тражи да га Господ избави од злог човека. Злим се овде назива неспокојни, јер зло обеспокојава и мучи онога који га ствара или који га је (зло) присвојио.
(4) Изоштрише језик свој као у змије, отров аспидин је под уснама њиховим. „Зли и неправедни људи изоштрили су своје језике да би испуштали отров лукавих и шкодљивих речи. У њиховим устима налази се злонамерна и душегубна реч, која се уподобљује аспидином отрову, јер позлеђује и погубљује невине. Видиш ли како је зла нарав такве људе претворила у звери, аспиде и змије, не изменивши њихову природу него изопачивши њихово расположење у нечовечност и суровост“, каже св. Јован Златоусти.
(13) Познадох да ће Господ учинити суд сиромасима и правду убогима. Свети Јован Златоусти тумачи: „Иако освета Божија често оклева да узврати за угњетене, које Давид овде назива сиромасима и убогима, он (Давид) каже да добро зна да he Господ неминовно учинити суд и да he се осветити за њих, у овом или у будућем животу. Изговарајући ове речи, Давид с једне стране жели да утеши понижене а са друге да застраши и уразуми угњетаче.“
(14) Прави ће се настанити пред лицем Твојим. Правима овде назива праведне. Праведни ће, каже, свагда бити с Тобом, Господе, тј. они ће Те се непрестано сећати… Правима можда назива и апостоле, а лицем Божијим Христа, као образ суштаства Његовог… Будући да овај псалам помиње будући суд, Христа и апостоле, то је неке преписиваче подстакло да му додају следећи натпис: за крај, псалам Давидов.
 
 

 
 

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *