НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 91
Псалам песме, за дан суботњи
 
Садржај
 
Под суботовањем или под суботом може се подразумевати и будуће наслеђе, јер за овдашњим трудом следи починак, када ћемо примити своје награде. Пророк и псалмопоје том будућем починку.
(2) Добро је исповедати се Господу. Под тим подразумева хвалу, и обећава да ће је даноноћно узносити због онога, што је савршио Јединородни. А шта је Он учинио? Зар нам Он није приуготовио васкрсење?
(3) Објављиваћу ујутро милост Твоју. Ујутро ћу објављивати Твоју милост, а увече Твоју постојаност (сталност, неизменљивост, грч. (βεβαιοτητα).
(4) На десетоструном псалтиру, са песмом на гуслама. Десетоструним псалтиром назива тело, будући да има пет чувстава и пет душевних делања (душевних дејстава, енергија), и у сваком чувству испољава се њему својствена делатност (дејство, енергија).
(5) Јер си ме узвеселио, Господе, у створењу Твоме. Погледавши на Твоју творевину и на неизрецивост (тајинства) икономије (домостроја), усхићујем се и радујем, и у душевној наслади побуђујем уста на псалмопојање.
(6) Како се узвеличаше дела Твоја, Господе! Псалмопојући Твојим делима и дубини Твојих промишљања (досл. помисли), дивим се ономе што си по икономији (домостроју) сатворио. Безумни, међутИм, не разумеју дубину тајинства.
(7) Човек безуман неће познати. Различитим речима изражава једно исто; онај који је умоболан и лишен разума уопште неће за то знати, нити ће слушати о томе.
(8) Када израстоше грешници као трава, Они, који нису разумели тајинство, уподобљују се трави јер he се, немајући дубину, убрзо осушити и пасти.
(11) И узвисиће се као у једнорога рог мој.[1] Кад непријатељи буду развејани и кад пропадну, прославиће се Мој рог, односно приуготовљено царство. Када видимо истребљење непријатеља Твојих, ми који смо Те познали, похвалићемо се и преузнети Тобом, јер смо се ослободили прелести многобоштва и поклањамо се Теби, истинитом Богу. Псалмопојац је и овде поменуо једнорога, како би посредством једног рога навео на мисао о једном Богу. Као што је та животиња од природе добила један рог, тако се и они, који су отхрањени побожношћу,поклањају једном Божанству. И старост моја у уљу (јелеју) обилном. Након подношења великог труда, тада ћу се користити јелејем, као за царско посвећење, и то ће бити награда за мој дуготрајни труд.
(12) И погледа око моје на непријатеље моје. Заједно са осталим добрима, удостојићу се и да видим како падају они, који су смишљали зло против моје душе.
(14) Засађени у дому Господњем. Ови, који су уподобљени оним кедровима, за свог Баштована имају Самог Бога, а као врт им служи божанствени храм. У дворима Бога нашег процветаће, тј. у вишњим обитељима, које се називају и дворовима Господњим.
(15) Још ће се умножити у старости дубокој, и биће добропријемљиви. Речено је добропријемљиви уместо блажени, јер ће им се дати благо које око не виде и ухо не чу (1. Кор. 2; 9).
(16) Јер је праведан Господ Бог наш. Кад се у вишњим обитељима буду наслађивали приуготовљеним благом, огласиће да је праведан и прав Господ, Који је учинио да безаконици и безбожници увену као трава, и Који је праведне и побожне засадио у вишња насеља као палме и кедрове. И нема неправде у Њему, јер је Он неприступачан за зло.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
Овај псалам није назван нити Давидовим нити именом било ког другог псалмопојца, јер су га појали сви тадашњи псалмопојци. Он има натпис: за дан суботњи; јер је, како неки мисле, Давид одредио да се он поје само у суботу, у знак благодарења Богу, тако да су сви (псалмопојци) били дужни да се окупе у суботу и да отпоју овај псалам. По мишљењу других (Теодорит), овај псалам се тумачи у вишем смислу. Он (псалам) има у виду будући век и поучава ономе што се на будући век односи, тј. кажњавању грешника и слави и наслади праведника. Као што је древна субота, која је означавала починак, била слободна од сваког рада, тако ће и онај дан, будући да означава починак од садашњег живота, бити слободан од сваке житејске бриге.
(1) Добро је исповедати се Богу: Јевсевије сматра да је, као прво, добро да Богу откријемо своје грехе, а као друго, да Му (тек тада) појемо, да би наше псалмопојање било чисто.
(6) Како се узвеличаше дела Твоја, Господе, веома се удубише замисли Твоје. Теодорит сматра да речца како овде означава највиши степен: веома су велика дела Твоја, Господе, не само она која се пројављују у чувственој творевини, него и она која се запажају у различитим видовима промишљања, у домостроју, у чудотворењу и у Твојим осталим дејствима. Глагол удубише се означава дубину и недокучивост, а замисли (означавају) одлуке Божије.
(7) Човек безуман неће познати. Човеком безумним назива онога који није задобио богопознање, чак и ако поседује познање природно и човечије, задобијено спољашњим мудровањем. Такав човек не познаје да су дела Божија велика а Његове замисли недокучиве, због чега се и узда у самога себе.
(11) И узвисиће се као у једнорога рог мој, и старост моја у уљу (јелеју) обилном. Диодор под рогом Давидовим подразумева хришћански род који се спасава вером, док непознати тумач под тим рогом подразумева крст Христов и веру у Христа, која је узвишена као рог једнорога; као што се крст прославио страдањима, тако се и вера побожних уздиже и прославља прогонима и страдањима… Давид јелејем изражава благост: уљем ћу помазати (улепшати) лице своје (Пс. 103; 15). Он каже да је дознао да ће се рог његов узвисити, и да ће зато његова старост протицати у великом весељу, тј. да ће је проводити безбрижно и у радости, тешећи се надом у будућност.
(13) Праведник као палма процветаће. Пошто је претходно рекао да ће грешници краткотрајно цветати и да ће увенути као трава, Давид сада говори о праведницима и каже да ће они процветати као дуговечна палма, којој чак ни лист не опада, него се претвара у слатки плод (урму, датулу), и чији изданци свагда цветају. Као кедар на Ливану увећаће се. Кедар на свом врху има обиље листова. Праведник се не уподобљује само палми, него и кедру, јер је кедар само једним малим делом укорењен у земљу, док се све остало налази изнад земље. Тако се и праведник само мало брине о земном, јер је сва његова брига упућена на небеско. И као што животиње не могу да досегну плодове палме због њихове висине и неприступачности, тако ни плод праведника, тј. врлине, не могу да приграбе демони, јер су прекривени узвишеним смиреноумљем. Даље, као што је палми потребно много времена да би израсла у савршено дрво, тако је и праведнику потребно много времена да би се усавршио у врлинама. И као што је кедар миомирисан, нетрулежан, разгранат и сеновит, тако је и праведник миомирисан по својим врлинама, нетрулежан као онај који се очистио од сваке трулежности, пропадљивости и страсти, разгранат као онај који, благодаћу Духа Светога, рађа много синова, а сеновит зато, што за многе постаје покров и освежење.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. У српском преводу: И узвисиће се као у једнорога моћ моја, прим. прев.

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *