ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 144
Похвала, Давидов
 
(1) Узносићу Те, Боже мој, Царе мој. Узносићу те на висину, али не зато, што Ти ниси на висини, него зато да би и другима показао да је Он на висини. Такво је и оно што је речено: Оче, прослави Име Твоје на земљи (Јн. 12; 28). Он, наиме, не моли да Му подари славу коју нема, него да покаже славу коју има, што и изражава речима: Прослави Ме славом… коју имадох у Тебе пре него свет постаде (Јн. 17; 5).
(2) Свакога дана благосиљаћу Те. Код Јевреја, овај псалам почиње словом “бет.” Поучава да ниједан дан не би требало да прође без псалмопојања. Због тога треба узносити и благословити Бога, и прослављати Га именима и изрекама које користе смртници.
(4) Из нараштаја у нараштај хвалиће дела Твоја. Под тим подразумева Цркву, састављену од оба народа, од обрезаних и од незнабожаца. Има у виду она Његова дела, која је сатворио приликом Свог доласка, и псалмопоје разним изразима, називајући једно исто и силом, и славом, и светињом, и чудима, и опет силом, и величином, и благошћу, и правдом, и милосрђем.
(6) И силу страшних Твојих чуда Говориће. Као они који су то опитно познали, с правом могу да кажу: Како је тешко пасти у руке Бога живога (Јевр. 10; 31). Покликните Богу гласом радовања, јер је Господ Вишњи страшан (Пс. 46; 12). То кажу са страхом Божијим и чесновањем Бога. Кажу да Његова величина нема граница, не зато што је они описују својим знањем, него зато што је она за њих недокучива. Наиме, једино Син зна Оца, и једино Отац зна Сина. Ако Син и открива Оца коме Он хоће, онда је то само онолико, колико твар може да види и у складу са мером, у којој је човек себе за то припремио.
(7) Спомен мноштва доброте Tвoje изговараће. Као добри Бог, Он је свима открио Своју доброту и свима чини милост делима Својим. Спашће се, међутим, само они, који желе да искористе Његову доброту.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
(9) Добар је Господ свима и у свему, и милосрђе је Његово на свим делима Његовим. Давид је исте речи изговорио и у 73. псалму, а овде појачава казивање о доброти Божијој. Господ је, каже, благ (добар)према свима, не само према праведнима него и према грешнима, не само према словесним људима него и према ангелима и архангелима,па чак и према бесловеснима. Уопште, Бог је милостив и милосрдан према сваком Свом створењу, па чак и према оном најнезнатнијем. Исто тако, Бог по Свом човекољубљу прети људима пакленим огњем и вечним мукама, да би се кроз овај страх удаљили од греха и кроз покајање и врлинске подвиге достигли Царство небеско. Бог према Свом човекољубљу кажњава грешнике и у садашњем животу како би их, ако то они желе, исправио овом привременом казном; ако сене поправе, та казна (у овом животу) олакшаће њихове тамошње вечне муке.
(10) Нека Те исповедају и славе, Господе, cвa дела Tвoja. Нека Те,Господе, сва словесна створења хвале сама од себе, а бесловесна и нежива творевина посредством словесних људи који је, према Теодоритовим речима, виде и употребљавају на своју корист. Нека заблагодаре Богу за то, што су од Њега добили премудро устројство, јер је све створено са добрим циљем и све се користи Божијим старањем.Нека Те благосиљају преподобни Tвoju, тј. угодници који су се Теби предали и посветили, Њима особито доликује да Те свагда прослављају, јер су слободни од сваке световне бриге и, као умнији и богољубивији од других, могу да Те прослављају чистим умом.
(16) Ти отвараш руку Своју, и испуњаваш cвe живо благовољењем. Овај стих је сличан 27. стиху 103. псалма: Cве од Тебе очекује да им дајеш храну на време cвoje. Што је на другим местима названо благошћу (добротом), овде се назива благовољењем. Божанствени Давид показује да је Господ милосрдан према свему, и да храну бесловеснима не дају ни киша, ни земља, ни сунце, ни ваздух него заповест Божија. Према Теодоритовим речима, отварање руке Божије означава лакоћу давања.
(17) Близу је Господ свима који Га призивају. Говорећи претходно о добрима која Бог даје свим људима, па чак и оним неверним и безбожним, Давид сада говори о добрима која Бог даје верним хришћанима, односно каже да је Бог близу оних који Га призивају истином, тј. истинито, правилно и како доликује.
(21) Свако тело нека благосиља свето Име Његово. Нека благосиља Господа свако тело, које је поверовало у Христа. Како би неверни и безбожни могли да благосиљају истинитог Бога? Телом је означио васцелог човека, тј. под тим подразумева и тело и душу.

12 Comments

  1. Molim Vas, imam jednu molbu, ako može neko da protumačiti sledeći stih:
    Ali plod Duha je ljubav, radost, mir, dugotrpljenje, nežnost, dobrota, vera, krotost, uzdržanost: protiv takvih nema zakona.
    Galatima 5:22-23 KJV

    Hvala unapred!

  2. Танкосава

    Драгоцено је ово тумачење. Слава Богу за све. Благодарим.
    Може ли да се набави ова књига тумачења Псалтира?

  3. Postovani Oce -Molim vas kazite mi kako je ovaj Psalm povezan sa -Да Бог благослови и облагодати младе који желе да се посвете Господу.
    Zasto kletve? Kome su upucene?
    Hvala Unaprijed
    Slobodanka

  4. славица обреновић

    Хвала Богу милом да сам пронашла ово тумачење,много је лакше. Иако се штошта разумом не схвати, срцем се разуме.

  5. Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  8. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju “nadoknađena” i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  9. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  10. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада “кнез овог света”, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  11. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.