НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 48
(1) За крај, псалам синова Корејевих
 
Садржај
 
У овом псалму приповеда се о божанственом суду над свим људима, и о оном дану у који ће Бог сваку твар извести на суд. Синови Корејеви могли би представљати свете апостоле који уводе поднебесје у тајинство спасења.
(2) Слушајте ово, сви народи, чујте сви који живите у васељени. Као што се целокупан људски род призива на спасење, тако и ова реч све заједно призива ка учењу о божанственом суду.
(3) Земнородни и синови људски. Земнороднима назива суровије људе, варваре који настањују пуста места и који не живе сагласно са законима. Синовима људским назива оне који воде углађенији (=уређенији) живот и руководе се законима.
(4) Уста ће моја Говорити мудрост. Као што је своје слушаоце поделио на више категорија, тако и своје учење дели на различите видове. Ово говори збор апостола, имајући у својим устима Христа, Који је Очева премудрост. Имајући у устима Христа и свагда се умом поучавајући о Њему, апостоли су задобили разумевање. Они су у тој мери изоштрили ум за разумевање да су схватали и Спаситељеве параболе, изложене у Еванђељима. Збогтога су, кад их је Христос упитао: Разуместе ли све ово, одговорили: Да, Господе (Мт. 13; 51).
(5) Пригнућу причи (параболи) ухо моје. Изоштривши ум за разумевање Спаситељевих парабола, могу да разумем и поуку која се налази у њима. Онима, пак, који због младенаштва (незрелости) нису у стању да то учине, отварам оно што је закључано и разјашњавам загонетке и приче. Чиним то уз помоћ мог псалтира, тј. тела, од којег се разлеже глас као са музичког инструмента и којим се душа подешава за псалмопојање, вешто покренута сваким чувством, сваким удом и сваким делом тела.
(6) Зашто се бојим у зли дан! Тиме почиње казивање о суду, након што је први део учења изложио у виду неког предговора. Започиње питањем, да би на њега добио и одговор. Реченицу би требало пресећи код речи бојим, како би се добио следећи смисао: ако неко упита зашто се бојим желећи да од мене дозна узрок мог неспокојства, нека без сумњичавости послуша да постоји страшни дан којег се бојим и због којег страхујем. Страхујем јер he ме у тај дан опколити безакоње пете моје, тј. опколиће ме оно скретање с божанственог пута које сам учинио у животу кад сам због обманутости и немара преступио закон Божији. Због тога је речено: опколи ме безакоње, уместо да каже: испред мене ће стати моја рђава дела која сам починио, окруживши ме и опколивши са свих страна и не дајући ми могућност да избегнем муке. Злим даном се назива дан суда, јер ће он бити зао за оне, који су осуђени на мучење. Апостол га је назвао даном гнева, говорећи: Сабираш себи гнев за дан гнева (Рим. 2; 5).
(7) Ви који се уздате у силу своју. Уопште, то значи следеће: послушајте ово ви, који се уздате у моћ и богатство. Шта би они требало да чују? Наравно, ништа друго до то, да им у тај дан богатство неће бити ни од какве користи, јер их нико неће избавити од гнева који им прети због греха.
(8) Брат неће избавити. Братом се назива богољубиви и поштовања достојан човек. И као што у тај дан неће моћи да избави брат (додајемо: богољубиви), тако неће моћи да избави ни било који други човек. Ако то, дакле, не може да учини брат који је при том и богољубив, онда то утолико пре неће моћи да учини богатство.
(9) И цену откупа (избављења) душе cвoje. Поучивши да богатство нимало неће користити у дан суда, поучава и ономе што је од користи. А шта је од користи? Мноштво труда и тежак (подвижнички) живот. Који њега задобију, удостојиће се живота какав је Бог обећао у будућем веку. Онај који се умарао подвизавањем у врлини вечно ће живети кроз богопознање, успокојиће се у векове и живеће као победник. (10) И намучи се до века, и живеће до краја.
(11) Јер неће видети пропаст, када види мудраце умируће. Они ће бити толико далеко од безбожника да се неће чак ни приближити њиховој пропасти. Ко су ти умирући мудраци, ако не они о којима је речено: Погубићу мудрост мудрих и разум разумних одбацићу (1. Кор. 1; 19). Дакле, Писмо нас на овом месту свесрдно поучава да се у дан суда неће избавити ни богаташ ни привидни мудрац, него да ће вечног живота бити удостојен једино онај који се исцрпљујуће подвизавао (трудио) у овом животу. Заједно неразуман и безуман пропадају. И мудри и неразумни ће, каже, заједно бити препуштени пропасти јер се, служећи идолима, ни по чему нису разликовали један од другога. И оставиће туђинцима богатспшо cвoje, јер нису хтели да га присвоје за себе тиме што ће чинити добра дела убогима.
(12) И гробови њихови куће су им до века. Гробовима се назива умртвљеност у коју су обукли своје душе, не помишљајући о Богу ништа истинито и право. Станови њихови из нараштаја у нараштај. Станови у којима су живели прелазиће из једног нараштаја у други, јер је то рекао и раније: Оставиће туђинцима богатство cвoje. Назваше именима својим земље cвoje. Требало је да се вером и светлим животом потруде да њихова имена буду записана на небесима. Они су, међутим, задобили имена на земљи, подижући градове којима су давали своја имена.
(13) И човек у части будући не разумеде. Као разлог због којих су пали у високо мишљење о самима себи наводе се телесне пожуде. То и значи да не разумеју своју част (своје достојанство), односно (част) да су створени по образу Божијем. Слично бесловесним зверима, небеска насеља заменили су за живљење на земљи, а живот од Бога за гробове.
(14) Oвaj је пут њихов саблазан њима. Божанствено Писмо путем обично назива (човеков) живот и време (човековог) живота. Како ни о чему нису правилно расуђивали, учинили су да им тај пут буде суров и неугодан. Међутим, када су се на њему спотицали, нису примећивали саблазни (тј. препреке). И после тога устима својим хвалиће се. Као да овако говори: исповедиће (признаће) и покајаће се што су ступили на тај пут, али више неће имати времена за покајање.
(15) Као oвцe стављени су у ад. Пошто нису желели да над собом имају доброг пастира, одрекли су се своје части и, као стока, предали своја тела трулежности. Због тога су постали адске овце, и њихов пастир ће их одвести на своје пашњаке, неке у огањ вечни, неке тамо где је плач и шкргут зуба, а неке у таму најкрајњу. И ујутро ћe праведни владати њима. Више неће устајати на побожне, као што су чинили у овом животу. Напротив, они који се буду удостојили јутра и нове светлости имаће власт над безбожнима. И помоћ њихова оветшаће у аду. Смрт ће истребити сваку помоћ или силу коју им је давала овоземаљска слава, јер је оветшаће речено уместо „биће истребљена“.
(16) Али ће Бог избавити душу моју из руке адове, када ме прихвати. Бог ће, међутим, избавити мене који ово говорим, и моја душа неће бити одведена и остављена с овим адским овцама.
(17) Не бој се кад се човек разбогати. Дознавши какав ће бити крај безбожника, не величај оне који се богате у овом животу, не плаши сс као онај што је остављен без икакве наде, не клони духом као да се, будући лишен овдашњих добара, лишаваш и уистину великог блага. Поуздано знај да те очекују избављење од смрти и вечни живот. Онај пак, кога многи прослављају због богатства, славе и лажне мудрости ништа више од тога неће имати уз себе него ће бити одведен (у ад) и обнажен (лишен, огољен) од свега што је имао у овом животу.
(18) Када умре неће узети (са собом) све. Безбожни људи су помишљали да од богатства извуку једино ту корист да њихова душа буде благословена у смртном и пролазном животу, где ће их људи сматрати срећнима због блага која привидно поседују. Нити ћe поћи за њим слава његова, пошто је све то привремено. Такав ће Ти, Створитељу, заблагодарити само онда, када умножиш његово имање.
(20) Отићи ће до рода отаца својих. Подражаваће ревност отаца и, будући да потичу од лукавих отаца, наследиће лукавство. До века неће видети светлост. Они, који мудрују на сличан начин, постали су душевно слепи: нити су се у смртном животу просветлили светлошћу богопознања, нити ће се у будућем животу удостојити да виде вечну светлост.

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *