НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 143
Давидов, ка Голијату
 
(1) Благословен Господ Бог мој. Почетак показује огромну радост. Који научава руке моје за борбу. Рукама назива дела, извршена у побожности, којима рушимо сатану.
(4) Човек се уподобио ништавости (сујети). Сваки човек се уподобио овом свету.
(6) Блесни муњом, и разагнаћеш их. Муњом назива еванђелску проповед.
(7) Пошаљи руку Твоју са висине, извуци ме и избави ме од вода многих, из руку синова туђинаца, (8) чија уста говораху сујету. Избави нас од помисли, које су нас окружиле услед злонамерности демона. Или, можда, водама назива јеврејски народ, који је окружио апостоле да би их задржао и погубио. Ти исти Јевреји били су и синови туђинаца, који говоре сујету. У чему се састојала та сујета? Зар није у ономе, што су рекли Христу: Што се Ти, човек будући, правиш Бог (Јн. 10; 33)?
(9) Боже, песму нову певаћу Ти, очигледно еванђелску песму. Те речи изговара сам Давид. Са псалтиром десетоструним псалмопојаћу Ти. Псалтир десетоструни је тело, које има пет чувстава и петдушевних енергија (дејстава), и свако чувство испољава њему својствену делатност.
(10) Који дајеш спасење царевима нашим – светим апостолима,које је Христос поставио за наше кнежеве. Који избављаш Давида слугу Свога од мача злога. (11) Избави ме и извуци ме из руке синова туђинаца. Ради Својих завета, покажи Своју бригу о нама. Мачем злим пророк је назвао махнитост и зверство нападача. Њих, као безбожнике, назива и туђинцима.
(12) У којих су синови њихови као младице посађени у младости својој. Синови телесног народа, каже псалмопојац, цветају, док су синови духовног народа унижени. То су они, који кажу: ако се наш спољашњи човек и распада, ипак се унутрашњи обнавља (2. Кор. 4; 16).
Кћери њихове улепшане, преукрашене као кип храма. Украшене земаљским украсима, због чега нису ни постале храм Божији као свете душе верујућих, него подобије храма. Споља су показивали да живе по Закону, док у себи нису имали Реч (Логоса) него лукавог (злог) духа.
(13) Ризнице њихове напуњене, преливају се из једнеу другу. Они нису сабирали небеско него земаљско богатство.
Овце њихове многоплодне, које се множе у изласцима њиховим. Њихова стока је угојена и многоплодна.
(14) Нема падања ограде нити капије. Наслађивали су се великим благостањем, али оно неће потрајати до краја, јер је на то указао и у другом псалму, говорећи: Оборио си их кад си их узгордио (Пс. 72; 18).
(15) Блаженим називаше народ којему то тако бива; блажен је народ којему је Господ Бог његов. Онај, који не суди право и ко толико брине о телесном, сматра себе блаженим ако се тиме много наслађује. Блажени се, међутим, не наслађују тиме, него призивају свог Господа Бога.

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *