НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 146
(1) Псалам. Алилуја. Aгeja и Захарије
 
Хвалите Господа, јер је добар псалам. У претходном псалму самога себе је саветовао да се нада једино у Бога, а сада изображава збор апостола, који поучава мноштво народа да хвали Бога због Његових доброчинстава према људском роду.
(5) Господ прихвата и уздиже кротке. Кроткима назива оне, који су прихватили Његову веру и који подражавају Оног што је рекао: Ја сам кротак (Мт. 11; 29). Ја, каже, ненавидим грешнике, какви су нечисти демони, који живе у огњу.
(8) И стоку на службу људима, при чему мисли на волове, мазге и сл, животиње које служе људима.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
(1) Хвалите Господа, јер је добар псалам, Богу нашем мила ће бити хвала. Блажени Теодорит сматра да овај псалам говори о повратку из вавилонског ропства и изградњи Јерусалима која је уследила након тога. Свети Златоуст каже: „Псалам узноси мисао са земље, окриљује душу, олакшава је и уздиже. Није, међутим, довољно само псалмопојање да би хвала била богоугодна. Од стране псалмопојца захтева се и живот, и пажња, и тачност. Богу није потребно ништа и Њему није угодно само појање, него превасходно наша намера.“
(2) Господ је који Гради Јерусалим, расејања Израиљева сабраће. То је слично следећим речима: Ако Господ не сазида дом, узалуд се труде они који Га зидају (Пс. 126; 1). Господ ће сабрати све Јевреје који су расејани по разним местима вавилонског царства, јер се нису сви одједном вратили у Јерусалим, него су постепено долазили овамо. Према Јевсевијевом тумачењу, овај стих значи следеће: Христос по читавој васељени подиже Своју Цркву од живог камења, и она је истински Јерусалим. Осим тога, Он свакодневно у Цркву враћа расејане, које у псалму изображава Израиљ.
(3) Који исцељује скрушене срцем и свезује раселине њихове. Будући да у већој мери исцељује душе него тела, Бог успокојава и теши оне, који су услед искушења и несрећа скрушени и смиреног срца. Зар онда неће утолико пре утешити оне који су смирени својевољно и по врлини смирења? Давид је ове речи изговорио у вези са добротом (благошћу) Господњом, а оне које следе везане су за Његову силу и премудрост:
(4) Који броји мноштво звезда, и свима њима имена назива. Бог зна тачан број звезда и свакој од њих зна име. Блажени Теодорит и св. Григорије Богослов сматрају да бројање означава знање, и да имена звезда означавају знање о месту које заузима свака од њих, у каквом се поретку налазе, како изгледају, колике су, какви су односи и размере једних према другима, какву основу имају, какав узрок и какав крај. Осим тога, Бог звездама даје имена каква одговарају њиховим својствима, што је важније од бројања. Давид тиме као да хоће да каже следеће: Онај, Који познаје безбројно мноштво звезда, и то тако да сваку познаје по имену (а што представља највише и најтачније знање), несумњиво познаје и све Јевреје, расејане по земљама оних што су их заробили. И како је Он Бог милостиви, Он ће их помиловати, а како је Свемогућ, Он ће их и сабрати.
(5) Велик је Господ наш, и велика је моћ Његова. Будући да је Давид у претходном стиху открио да ће Бог савршити велико дело сабирања заробљених Јевреја, овде говори о Његовој сили, како би у њима побудио наду и несумњиву веру у свемоћ Божију.
И познања Његовог нема броја, тј. нико не може да зна колика је премудрост Божија… Као што не постоји крај и граница величини Божијој, тако не постоји крај и граница Његовој премудрости. Не сумњај, дакле, у Бога чији су величина и премудрост безгранични и бесконачни.
(6) Господ прихвата и уздиже кротке, а понижује грешнике до земље. Ове речи могу се упоредити са изреком: Господ се гордима противи, а смиренима даје благодат (Приче Сол. 3; 34).
(7-8) Псалмопојте Богу… Који одева небо облацима… (9) Који даје животињама храну њихову, и птићима гавранова који Га призивају. Псалмопојте Господу Који земљу прекрива облацима с циљем да из њих пусти кишу. Кишу пак даје ради бујања зеленила и трава, којима ће се прехранити животиње – биљоједи. У 103. псалму је речено: Напајаш горе са висина. Ако напаја горе, зар онда неће утолико пре напојити плодну земљу? И ако Бог брине о бесловесним животињама, зар онда неће утолико пре бринути о словеснима, ради којих је и створио бесловесне? Јевсевије се пита: „Зашто трава за животиње расте сама од себе, док храна за људе не расте на сличан начин? Зато што је људе обдарио разумом, тако да је доликовало да им наложи да се брину о себи. Како Бог бесловеснима није дао силу разума, Он Сам им припрема храну, јер подстиче раст траве на горама. Отуда је очигледно да се промисао Божији распростире и на природу бесловесних животиња.“ Птиће гавранова родитељи не прехрањују него их напуштају, услед мржње коју осећају према свом потомству. Они се због тога оглашавају гласним крицима и гледајући у небо отворених кљунова, као да од Бога траже храну. Бог их прехрањује на неизрецив начин, што је још један доказ Његовог промисла, доброте и милосрђа према свима. У вишем смислу, птићи гавранова, као нечисти, изображавају незнабошце, чије су душе услед греха биле нечисте, оскрнављене и црне. Међутим, Бог је и њима дао духовну и непропадљиву храну.
(10-11) Није воља (Његова) у снази коњице… Господ благоизволе у онима који Га се боје и у онима који се надају на милост Његову. Свети Златоуст овако тумачи ове стихове:“ Ако будете имали страх Божији и савршену наду у Њега, задобићете Његово благовољење. Задобивши Његово благовољење, бићете силнији од свих, који имају коње и оружје. Потребно је само једно: да не очајавате и да се не смућујете, него да очекујете Његову милост јер се управо у томе и састоји нада.“

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *