НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 28
Псалам Давидов, о изласку скиније
 
Садржај
 
Овај псалам поје се након одбацивања Израиљаца и након што су на њихово место доведени незнабошци. То показује и натпис: о изласку скиније, који нам јасно указује на излазак Израиљаца.
(1) Принесите Господу, синови Божији. Синовима Божијим назива свете апостоле, јер их је научио да говоре: Оче наш, који си на небесима (Мт. 6; 9). Принесите Господу, синови Божији. Синовима Божијим назива оне међу јеврејским народом које су апостоли призвали ка вери у Господа, или оне који су поверовали међу незнабошцима, будући да су они рођени од неразумних очева. Принесите Господу славу и част. Славу Господу приноси онај, који чини добра дела, према ономе што је речено: Да виде људи ваша добра дела и да прославе Oцa вашега који је на небесима (Мт. 5; 19). Исто тако, част приноси и онај ко ревнује на творењу добрих дела, према ономе што је речено: Принеси поштовање Господу од свог праведног труда (Приче Сол. 3; 9 – према Септуагинти).
(2) Поклоните се Господу у двору светом Његовом. Овим нам даје јасну заповест, према којој не би требало да се клањамо изван Цркве; то је речено због зборишта (синагога) која погрешно размишљају. Дакле, поклоњење се не сме чинити изван Цркве, него треба да се извршава у самом двору Божијем. Не измишљајте, каже, посебне дворове и зборишта (синагоге), јер је један свети двор Божији. Под именом двора могу се подразумевати и они, који су се вазнели у небеско живљење.
(3) Глас је Господњи над водама. Водама назива мноштво оних, који се водама спасавају. Воде су светитељи, јер из њихове утробе истичу реке (в. Јн. 7; 38), тј. духовно учење којим напајају своје слушаоце. Господ је над таквим водама. Међутим, према казивању историје, и Илија ј е након суше зачуо глас “ вода многих“. Под тим се подразумева и глас Бога и Оца који обзнањује на Јордану: Oвo је Син Мој љубљени (Мт. 3; 17), и управо тај глас (Псалмопојац) и уподобљује грому.
(5) Глас је Господа који крши кедре. У овом стиху кедровима назива непријатељске силе. И скршиће Господ кедре Ливанске. Кедровима Ливанским назива узвишене у јеврејском народу, јер Ливаном често назива Јерусалим.[1]
(6) И иситниће их као телце Ливанске. Телац означава жртвеник. И љубљени ће бити као син једнорога.[2] Љубљени збор апостола постао је синједнорога; једнорози су свети пророци и патријарси, а њихови синови свети апостоли, јер су једино у Богу имали рог (грч. το κερας) и силу (η ισχυς).
(7) Глac Господа који пресеца пламен огња. Мисли на оно обећање које је дато светима: Kaд пођеш кроз огањ, нећеш изгорети и неће те пламен опалити (Иса. 43; 2).
(8) Глас Господа који потреса пустињу. Оним (гласом) који потреса и овде се назива онај (глас) који се свугде чује, као и у речима: И кад Он уђе у Јерусалим, потресе се (тј. узбуни се) caв град (Мт. 21; 10). Пустињом се назива Црква састављена од незнабожаца, која раније није имала знање о Богу. И потрешће Господ пустињу Кадис. Кадис се тумачи као „света“, под чим се подразумева света Црква Христова.
(9) Глас Господњи који утврђује јелене и открива дубраве. Јелени су свети; утврђује значи припрема, јер је Он припремио и послао свете апостоле, према ономе што је речено: Идите и научите cвe народе (Мт. 28; 19). Дубравама се назива Црква, јер је раније била мајка бесплодног дрвећа. И у храму Његовом свако ће рећи славу (Његову). Господ је припремио и послао апостоле зато, да би демоне нагнали у бекство а незнабошце привели ка богопознању.
(10) Господ ће седети над потопом. Потопом се. назива мноштво оних, који су поверовали, према реченоме: Земља ћe се напунити познања славе Господње (богопознања), као што је море пуно воде (Авак. 2; 14). И седеће Господ Цар до века. То је слично реченоме: Поклониће се свако колено (Иса. 45; 23).
(11) Господ ће дати народу Своме снагу. И то је слично ономе што је речено: Cвe могу у Христу који ми даје моћ (Филипљ. 4; 13), док су речи Господ ће благословити народ Cвoj миром сличне речима: Мир вам остављам, мир Cвoj дајем вам (Јн. 14; 27).
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. У српском преводу: И иситниће их као телца, (потрешће) Ливан, прим. прев.
  2. У српском преводу: И љубљени (његов – Израиљ) биће као син носорога, прим.прев.

9 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

  8. Pingback: Каквим то непријатељима желимо уништење када се молимо Богу помоћу Псалама? – Тврђава Истине

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *