НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 70.
Давидов псалам, синова Јонадавових и првих заробљеника, ненатписан код Јевреја
 
Садржај
 
Синови Јонадавови били су богобојажљиви и праведни људи, строги чувари заповести свог оца. Били су толико побожни и добродушни (простосрдачни) да је о њиховој врлини сам Бог посведочио пророку Јеремији (в. Јер. 35; 1319). У њихово време догодило се прво освајање Јерусалима од стране Халдејаца. Они би могли да предизображаиају и свете апостоле, који су у потпуности очували заповести Оца небеског и удостојили се похвала у блаженствима која су им (апостолима) изговорена. У сваком случају, и у њихово време, тј. у време апостола, догодило се прво поробљавање Јерусалима од стране Римљана. Због тога су ови богољупци, односно збор апостола, у овом псалму представљени како приносе Богу молитву и благодарење зато, што их је у време прогона због еванђелске проповеди (Он) спасао од демона, тих духовних клеветника, који су смишљали зло против њихових душа. Они при том дају обећање да ће, ослободивши се од служења под законом, приносити Богу само жртве хвале.
(1) У Тебе се, Господе, поуздах, да се не постидим довека. Са посебном чврстином свог уверења (збор апостола) исказује своје уздање у Бога.
(2) Правдом Твојом избави ме. Правда Очева је Син, наш Избавитељ од греха који нас је држао у пропадљивости (трулежности).
(3) Буди ми Бог заштитник. Знајући да је Бог обећао да ће за оне, који у Њега верују, бити зид огњени око њих (в. Зах. 2; 5), апостолски збор моли да се и на њима самима испуни то обећање. Јер утврђење моје и прибежиште моје јеси Ти. Он је камен и, будући на њему саздани, имамо чврсте темеље; Он је зид, због којег не могу да нам нашкоде напади злобника. Избави ме, каже апостолски збор, од ових људи који преовлађују и који, преиспуњени грехом, безакоњем и клеветом, као неком руком одвлаче у ропство.
(4) Боже мој, избави ме из руке грешника, из руке безаконика и неправдујућег. Од грешника, тј. од јеврејског народа, јер је он био и преступник Закона и клеветник преступник Закона као онај, који је осудио недужнога, а клеветник као онај, који није имао никакво основано оправдање да га оптужи.
(5) Јер си Ти трпљење моје, Господе, Господе, надо моја од младости моје. Избави ме, каже, од тог безаконог (досл. законопреступног, грч. παρανομον) народа, јер то трпим због Тебе и по мом уздању у Тебе, које сам показао од мог првог и почетног рађања у Теби, према ономе што је речено: А онима који Га примише даде власт да буду чеда Божија (Јн. 1:12).
(6) На Тебе се ослоних од утробе. Показује да је Христос, ради Којег су то трпели, Онај исти Који их је Својим стваралачким промишљањем (τη δημιουργικη προνοια) извео на свет док су још били ношени у утроби. Од материце мајке моје Ти си мој покровитељ. Будући да си ме Ти, Господе, покривао Својом божанственом силом још док сам био у материци мајке моје и да си ме избавио од законопреступног (безаконог) народа, осећајући Твоје непрестано доброчинство, ни ја не престајем да Ти неућутно приносим псалмопојања.
У Теби је хвалопој мој свагда. Свагда ћу Те хвалити и прослављати, јер сам по Твом промишљању и ја постао знаменит (грч. περιβλεπτος, – славан, виђен, чувен).
(7) Као чудо постадох многима. Чудом се назива нешто неуобичајено и велико. Смисао ових речи је следећи: иако сам високо узнесен, иако као човек велики и храбар одважно дејствујем мећу многим народима, то благо нисам задобио својом силом, него си ме Ти кроз Своју помоћ учинио силним и храбрим.
(8) Нека се испуне уста моја хвале Твоје, да певам славу Твоју. Будући да после тако великих доброчинстава која си ми сатворио, ја, као човек, нисам у стању да Ти узвратим како доликује, молим Твоју премудрост да моја уста испуни хвалом, јер и у том случају тешко да ћу моћи да опевам Твоју славу. Иако је могуће свагда хвалити Бога, иако је могуће свагда Га благосиљати, иако је могуће свагда бити целомудрен (грч. διαπαντος σωφρονειν), да ли је могуће и свагда се надати? Наиме, онај који се нада не добија увек оно, чему се нада. Неки кажу „свагда“, не мислећи при том на дуготрајност векова него на телесни (чувствени) живот, а други пак под речцом „свагда“ подразумевају дуготрајност векова, тако да би врхунац надања било (колико је то људима могуће) познање Пресвете Тројице. Сав дан великолепност Твоју. Кад се моја уста испуне хвале и кад почнем да псалмопојем слави Твојој, тада ћу сав дан опевати великолепност Твоју. Славом назива икономију (домострој) какву је савршио на земљи и којом је земљу испунио Својом славом, док великолепношћу (грч. μεγαλοπρεπεια) назива Божанство (тј. божанску природу) којим је све то савршио.
(9) Не одбаци ме у време старости. Старошћу се овде назива слабост. Због тога и каже овако: Нека не дође, Владико, оно време у којем ћу показати слабост. Зато се и моли да никад не изгуби наду у Христа, јер је Он наша снага. Када нестане снаге моје, не напусти ме. Ако ми се, као човеку, некад и деси да сагрешим, не остави ме, Господе, због греха, него ме, као Човекољубац, поново призови.
(10) Јер ми рекоше непријатељи моји. Речено је: Јер ми рекоше,уместо – да не би рекли непријатељи моји: нападнимо га и постаће наш плен, јер му Бог не помаже.
(12) Боже мој, не удаљуј се од мене. Будући да тако говоре непријатељи, не оклевај да ми помогнеш. Боже мој, похитају помоћ моју.
(13) Нека се посраме и ишчезну који клеветају душумоју. Кад ме нападну мислећи да си ме напустио и кад ми Ти помогнеш, они ће се са стидом окренути назад, откривши да су узалудне клевете које су измишљали против моје душе. Какве су то клевете, ако не овакве: Бог га је оставио (11)!
(14) А ја ћу свагда надати се (у Тебе), јер апостоли у својим списима не престају да исповедају своје надање у Христа. И придодаћу свакој хвали Твојој – у псалмопојању оних, које су они спасли.
(15) Уста ће моја објавити правду Твоју. Не престајем да свагда носим у устима правду Твоју, Господе, јер је Очева правда – Јединородни који нам, према речима свештеног апостола, постаде праведност од Бога (1. Кор. 1; 30). Сав дан спасење Твоје. Свагда ћу помињати Твој домострој, којим си нам подарио спасење. Јер не знам књижевности. Под речју књижевност подразумева или испразне и замршене световне (житејске) разоноде, или пак мисли на разноврсне жртве, чије је приношење било заповеђено по Закону. Затим каже: Будући да сам одбацио све ове жртве, ући ћу у вишње обитељи, ако ми Господ за то да снаге. То је слично реченоме: Ето, ми смо оставили све и за Тобом пошли; шта ће, дакле, нама бити (Мт. 19; 27)?
(16) Ући ћу у сили Господњој. Твојом силом и уз Твоју помоћ приступићу обећаној земљи. Господе, спомињаћу правду Тебе јединога. Напустивши све о чему је говорено, помињаћу једино правду којом си нас Ти ослободио од греха.
(17) Боже, научио си ме од младости моје, јер им је, готово од првог дана кад их је изабрао, предао све што је требало да знају о Царству небеском. И до сада објављујем чудеса Твоја. Не заборављам оно, чему сам научен, него оно, чему сам научен, обзнањујем и другима.
(18) И до старости и остарелости. Будући да им је Сам Христос након васкрсења обећао, говорећи: Ја сам с вама у све дане до свршетка века (Мт. 28; 20), моли да се на њему испуни ово обећање. Боже мој, не остављај ме докле не објавим мишицу Твоју. Ако ме, по Твом обећању, не оставиш, моћи ћу да објавим Твоју мишицу будућем верном народу који ће доћи из незнабожаца. Каква је пак та мишица, говори у продужетку: (19) Моћ Твоју и правду Твоју. Назива је моћном, јер је свезао снажнога и разбио његове сасуде, а правдом зато што је избавио нас, који смо неправедно били у заробљеништву. Боже, до највиших (висина). Огласићу, каже, да Својом крвљу нећеш искупити само земно, него и небеско. То је слично следећим речима: И сама твар ће се ослободити од робовања пропадљивоспш (Рим. 8; 21). Боже, ко је сличан Теби! Благодари због тога што они, који су раније због греха праведно осуђени на смрт, нису остали у смрти него су по Божијем човекољубљу Христом избављени од трулежности.
(19) Колике си ми показао невоље! Каква и колика зла, по Твом допуштењу, нисам искусио? И повративши се оживео си ме, и из бездана земље опет си ме извео.
(20) Умножио си на мени величанство Твоје, и повративши се утешио си ме. Чини ми се да понављање ових речи означава да је покајање које приносимо због прегрешења начињених након крштења угодно Ономе Који је, као што је речено, на нама умножио Своју благодати правду. Због тога је најпре рекао: оживео си ме, и тиме као да мисли на препорођење. Затим каже: утешио си ме, мислећи на онога којег због грехова обузима стрепња. Ово прво се, међутим, може разумети и као избављење из Египта, док би се друго могло разумети у вези са доласком Господњим, када смо се удостојили утехе. Наиме, они који су се избавили из Египта, избавили су се од привремене али не и од вечне смрти, зато што у то време још није било даровано васкрсење.
(21) Јер ћу исповедати Тебе у народима, Господе, на органу псалтира (псалмопојања) истину Твоју, Боже. Тако се, каже, припремам исповедањем, да ћу моћи да се назовем органом псалмопојања. Ако је, дакле, назван изабраним сасудом, несумњиво је назван и органом псалмопојања. Псалмопојаћу Ти на гуслама. Под тим подразумева душевну хармонију, јер кад душа не чини и не трпи ништа што је њој противно нити у погледу живота, нити у погледу догми, тада се, и управо тада, праведно може назвати духовним гуслама.
(23) Обрадоваће се душа моја кад Ти псалмопојем. То је речено за разликовање од Закона, јер су правила Закона, као тешко извршива, обремењивала. Ове пак заповести су и корисне и лаке, будући да наслађују оне, који су се удостојили да их приме. И душа моја, коју cu избавио од греховне трулежности, од робовања сатани, па чак и од саме смрти.
(24) А још и језик мој сав дан поучаваће се правди Твојој, када се посраме и постиде они који ми траже зла. Кад буду уништени моји духовни непријатељи и кад се у стид обуку они што настањују бездан, тада ћу Те, Владико, хвалити неуморним псалмопојањем, јер више неће бити никога ко би то спречавао.

9 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

  8. Pingback: Каквим то непријатељима желимо уништење када се молимо Богу помоћу Псалама? – Тврђава Истине

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *