ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
Псалам 15.
Стилографија (јевр. Miktam = запис на стубу?). Давидов.
Садржај
Пророштво које сада држимо у рукама садржи у себи призивање незнабожаца, оптужбу Израиљаца за непослушност, као и саму тајну васкрсења нашег заједничког Спаситеља, Исуса Христа. Мислим да је управо због тога ова песма и названа стилографијом (записом на стубу), јер пророк Давид као да ју је за своје потомке (тј. за оне који ће доћи после њега) поставио на стуб. Речи песме као да се певају у име Христово, јер нас је таквом разумевању научио (апостол) Петар.
(1) Сачувај ме, Господе, јер се у Тебе поуздах. Као да је на Себе примио заједнички лик васцелог човечанства, упућује реч Богу и Оцу, не више за Себе него за нас и због нас, као да је, по домостроју, и Он један од нас. Због тога Оца назива Господом, као онај који је на Себе примио обличје слуге. Моли да Га сачува због Цркве, која’je Његово тело. И будући да је Црква Његово тело, Он заправо моли за њено очување. Уосталом, то очување се исправно може односити и на Њега Самог.
(2) Рекох Господу: Господ мој јеси Ти. И ово опет доликује обличју слуге, и истовремено указује на оправдање исповедањем у вери. Јер немаш потребе од добара мојих. Добрима овде назива жртве које се приносе по Закону, јер изговара ону реч вере: Зар ћy јести меса јунаца, или ћy крв јарчију пити (Пс. 49; 13)?
(3) Светима који су на земљи Његовој чудесно учини Господ све воље Своје у њима. Светима назива освештане Духом, а земљом Цркву Христову. Речи чудесно учини значе откри, а Своје значи Очеве. Због тога је смисао целе реченице следећи: учинио је да они, који су освештани вером, познају вољу Очеву у њима, тј. у онима који су на земљи Божијој или у Цркви, или у онима, који су на светој земљи, зато што свети, живећи на небесима, иако се још увек налазе на овој земљи, већ пребивају на земљи Његовој. Воље Божије су све оне појединачне врлине које је Бог учинио чудеснима у светима Својим, јер у творењу врлина они имају неку предност у односу на друге људе. Одважност апостола и мученика није истоветна са одважношћу оних који су храбри у нечему другом, нити је целомудреност Јосифова слична целомудрености других људи. Због тога он, будући њима задивљен, осећа своју сопствену слабост, јер му много тога недостаје у поређењу с божанственом силом и божанственом величином. Наиме, чим се у праведницима умноже слабости, они хитају да пред Бога принесу покајање.
(4) Умножише се немоћи њихове кад су служили идолима. Међутим, иако су се умножиле, они нису задржали те немоћи. Немоћи су у њима остале само дотле док их нису познали, јер cвe могу у Христу који им даје моћ (Филипљ. 4; 13). Или, како се чини, то говори о апостолима и о онима, који су поверовали кроз апостоле. У њима су се пројавила чудеса Божија, јер су испунили све Божије заповести. Међутим, умножиле су се њихове немоћи или, другачије речено, умножио се њихов труд, кад је на њих устало мноштво незнабожаца, беседника, војника и царева, а они су, надвладавши све њих, окончали свој пут. Или пак кратковременост и привременост недаћа указује на бесконачни век. После тога (оне) брзо несташе. Иако су били немоћни зато што су првобитно живели у греховима, чим су чули проповед постали су послушни. Управо то значе речи: После тога (оне) брзо нестадоше, односно, пожурише да постану послушни проповеди. Нећу сабрати сабрања њихова од крви (идола). Они, које сабере Христос, морају бити чисти од убиства и крви. Сабирајући саборе састављене од незнабожаца, нећу их сабрати посредством крви, тј. учинићу да Ми не приступе чувајући служење по Закону, него већма приносећи хвалу и бескрвну жртву. Нити ћy споменути имена њихова устима мојим. Више се неће називати идолослужитељима и безбожницима, него званима и изабранима. Некада су добили имена достојна својих дела, и називани су идолослужитељима и многобошцима; сада се више нећу опомињати тих имена, већ ћу их називати побожнима, светима, званима и изабранима.
(5) Господ је удео наслеђа мога и чаше моје. Наслеђем се назива незнабожачко царство и, јасније се изражавајући, као да би рекао: „Незнабошце ми је као наслеђе и удео даровао Отац, Којем сам био послушан чак до смрти; Отац је удео и Мојој Цркви, која је Моје наслеђе. Он је удео и Моје чаше, тј. смрти, јер чаша означава смрт, према ономе што је речено: Ако је могуће, нека Ме мимоиђе чаша oвa (Мт. 26; 39). И Црква је наследила Оца, испунивши Његове заповести. И сама Моја смрт наследила је Оца, према речима оног што је рекао: Наследници Божији и санаследници Христови (Рим. 8; 17).
(6) Ужад моја падоше на најбоље, и наслеђе моје најбоље ми је.[1] Говори о оним ужадима (оковима) љубави, којима је сједињен са Црквом. Она је и најбоља, јер му је угодна.
(7) Благосиљаћу Господа који ме уразумио. Тумачење овог стиха налазимо у Делима апостолским. А још и до ноћи поучише ме бубрези моји. У богонадахнутом Писму, бубрезима се обично називају скривене и дубоко притајене помисли, док ноћ означава оно што је невидљиво.
(8) Провиђах Господа преда мном свагда, јер је с десне стране мени, да не посрнем. У томе се и садржи отворено разобличавање безосећајности Јевреја, јер је и врховни (апостол) Петар у Делима апостолским ово протумачио у вези са Христом (в. Дела ап. 2; 25). Будући да је Христос Бог, Он све утврђује и одржава. Будући да је постао човек, утолико Му доликује да каже да Му је Господ с десне стране да не би посрнуо. У свему се саображавајући (прилагођавајући) мерама човештва (човечије природе), Он се према домостроју не стиди онога што доликује умањењу (грч. κενωσις, досл. пражњење, тј. својевољно умањење, унижење Божанства). Погледај како се наша природа прославила у Христу. Ми, који смо одбачени због Адамовог преступа, приведени смо пред лице Самог Оца, и Он ј.е наш заштитник и наша потпора.
(10) Јер нећеш оставити душу моју у аду. О Њему, који је Живот и Животодавац, према домостроју се каже да ће Га оживети Отац.
Показао си ми путеве живота. Примивши на Себе човечији лик и учинивши се сличним нама, изговара речи које много више доликују нама него Њему, као Богу. Красоте (насладе) суудесници Твојој до краја. То значи да ће се свети наслађивати и радовати, након што оживе у време васкрсења. То наслаћивање и радост, који су нетрулежност (непропадљивост), ми ћемо, кажу они, примити од Христа, Који је и у нама и са десне стране Оца. Да је та реч истинита, показује и следеће место, на којем је речено: Он ће преобразити наше понижено тело, тако да буде саобразно телу славе Његове (Филипљ. 3; 21).
НАПОМЕНЕ:
- У српском преводу: Одмерена (наслеђа) пала су ми најбоља; у савременом руском преводу: Међе моје прођоше по прекрасним местима, прим. прев.
Molim Vas, imam jednu molbu, ako može neko da protumačiti sledeći stih:
Ali plod Duha je ljubav, radost, mir, dugotrpljenje, nežnost, dobrota, vera, krotost, uzdržanost: protiv takvih nema zakona.
Galatima 5:22-23 KJV
Hvala unapred!
Драгоцено је ово тумачење. Слава Богу за све. Благодарим.
Може ли да се набави ова књига тумачења Псалтира?
Postovani Oce -Molim vas kazite mi kako je ovaj Psalm povezan sa -Да Бог благослови и облагодати младе који желе да се посвете Господу.
Zasto kletve? Kome su upucene?
Hvala Unaprijed
Slobodanka
Хвала Богу милом да сам пронашла ово тумачење,много је лакше. Иако се штошта разумом не схвати, срцем се разуме.
Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин
Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!
Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.
Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.
Dragoljube,
Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.
PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.
Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.
Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.