НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 112
Алилуја
 
Садржај
 
У овом псалму, нови народ се поучава да непрестано узноси псалмопојања свом Избавитељу, а такође се говори и о призивању свих народа.
(1) Хвалите, слуге, Господа, хвалите Име Господње. Новом народу се преноси учење да је, и након вазнесења Господњег, сва земља преиспуњена Његовом посетом и да се Његово присуство свугде на њој осећа, иако се Он вазнео на небеса и седи с десне стране Оца.
(7) Koju подиже са земље сиромаха, тј, народ призван из незнабожаца.
(9) Који усељује неплодну у дом. Неплодно је било мноштво незнабожачких народа, али је постало духовни дом, јер у њему обитава Господ. Оно је постало и радосна мати многобројне деце, јер су се његова деца спасла вером у Христа. То (мноштво народа) представља и неку супротност синагоги; наиме, синагога се није обрадовала због своје деце, јер су ова била предата пропасти..,
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
(1) Хвалите, слуге, Господа, хвалите Име Господње. Неки под слугама подразумевају незлобиве и безазлене или ученике Христове и ученике апостола. Хвалите, каже, и прослављајте Господа, не само речима него и делима, према ономе што је речено: Нека се светли светлост ваша пред људима, да виде ваша добра дела и прославе Оца вашега који је на небесима (Мт. 5; 19).
(2) Нека је Име Господње благословено од сада u до века. Према светом Златоусту, Име Господње је благословено само по себи, а постаје благословено и у нама када га благословимо и прослављамо не само лепим речима него и добрим делима.
(3) Од истока сунца до запада хваљено је Име Господње. Име Господње се прославља и велича, не само у Палестини и у Јерусалиму, како је било некад, него у свим крајевима васељене. Према бл. Теодориту и св. Јовану Златоустом, Давид овде пророкује о еванђелској проповеди која ће се раширити по читавој васељени.
(4) Узвишен је над свима народима Господ, на небесима је слава Његова. Блажени Теодорит каже: „И ове речи означавају то што су сви народи познали, односно да је Бог Свевишњи и Светворац, и да Га на небесима прослављају ангели.“ Ове речи могле би се повезати и са рођењем Христовим, када су Га ангели на небесима прослављали и говорили: Слава на висини Богу и на земљи мир, међу људима добра воља (Лк. 2; 14).
(5-6) Које као Господ Бог наш? Који на висинама живи и на смирене погледа, на небу и на земљи. Давид је ове речи изговорио као прекор и поругу јелинским и паганским боговима: Он обитава на небесима, али мотри на нас, који смо на земљи. Истовремено наглашава и свудаприсутност Божију, о чему свети Златоуст каже: „Давид најпре снисходи до грубости јеврејског ума и каже да Бог живи на небесима, одакле мотри на земљу. Након тога, узноси мисао Јевреја ка богодоличнијем разумевању и каже: на небу и на земљи, као да тиме жели да нагласи да је Бог истовремено и на небу и на земљи, и тамо и овамо, односно да је свудаприсутан.“
(78) Који подиже са земље сиромаха и са ђубришта уздиже убогога, да би Га посадио са кнежевима. Бог не само да сиромашнога чини богатим и убогога славним, него их и поставља међу кнежеве, уздижући и њих у кнежевски чин и достојанство.
(9) Који усељује неплодну у дом, матер која се радује деци. Давид хвали силу Божију која не само да мења поредак ствари у овом свету него и саму природу и њене законе. Теодорит каже да би ове речи превасходно требало применити на Цркву (сачињену од некадашњих незнабожаца), јер је она од неплодне, каква је била раније, постала Мајка која се радује безбројној деци. На сличан начин тумачи и Дидим, који каже да је Црква, састављена од некадашњих незнабожаца, постала плоднија од оне која има мужа, тј. од јеврејске синагоге.

9 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

  8. Pingback: Каквим то непријатељима желимо уништење када се молимо Богу помоћу Псалама? – Тврђава Истине

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *