НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 18
(1) За крај. Псалам Давидов
 
Садржај
 
Овај псалам садржи уводно учење које су апостоли понудили незнабошцима. Због тога се каже да и небо, и сунце, и остале стихије (природни елементи), које су незнабошци сматрали за велике богове, славослове свог Творца.
(2) Небеса казују славу Божију, и то је слично ономе, што је речено: Јер што је на Њему невидљиво, од постања света умом се на створењима јасно види, Његова вечна сила и божанство (Рим. 1; 20).
(3) Дан дану Говори реч, и ноћ ноћи објављује знање. Дан и ноћ, каже, по устаљеном поретку и устројству припремају пут једно другоме, и самим тим проповедају свог Створитеља.
(4) Нема Говора нити речи. Читање са знаком интерпункције. Онај који противуречи прекида реч. Приговор је следећи: а зар не говоре? Због тога одговара: зар не постоје такве ствари које, и не испуштајући глас, говоре о уметнику? Наравно да постоје, јер се и на добро саграђеној лађи види умеће њеног градитеља. То исто видимо и на другим стварима. Услед тога, горенаведене творевине својом величином, лепотом и усклађеношћу проповедају Створитеља, тако да по свој земљи изиђе глас њихов.
(5) На сунцу је поставио насеље Своје. На сунцу је, каже, поставио насеље Своје или дом. Где је то, ако не на горепоменутом небу и сипду? Овај дом је назвао и ложницом. И као што дан и ноћ својим усаглашеним поретком проповедају свог Створитеља, тако и сунце, тиме што се складно креће својим путем, оглашава о Ономе, Који њиме управља.
(6) Закон је Господњи непорочан, који обраћа душе, тј. еванђелски закон. Међутим, као што се незнабошци, горепоменутим стихијама (природним елементима) већ поучени да је Створитељ један, најзад поучавају и еванђелском закону, тако се и душе свих незнабожаца обраћају ка истини. Сведочанство Господње је верно, које умудрује децу оно сведочанство које је Јединородни дао о Себи: Ја у свет дођох као светлост (Јн. 12; 46), Изиђох од Оца… и идем Оцу (Јн. 16; 28) и Ја сам живот (Јн. 14; 6), умудрујући децу (младенце) и утврђујући апостоле. Или пак децом (младенцима) назива оне који су постали младенци у Христу и неразумне људе, неопитне у мудрости.
(7) Оправдања Господња су права, орадошћују срце.[1] Под тим подразумева наше оправдање на суду јер је, износећи суд над нама, прогнао кнеза овога века и развеселио наша срца. Заповест Господња је светла, просветљује очи, тј. очи ума. Она далеко распростире своје луче.
(10) Страх Господњи је чист, остаје у век века. На неки начин,
ово је речено као супротност страху који је присутан у време закона и
који у виду има казну. Наша чистота је уздржавање од грехова. Због
тога се и страх назива чистим, будући да нас он чини чистима, пошто
се човек услед страха Господњег уклања од зла. Међутим, будући да
је страх вечан, он вечнима чини и оне у којима постоји.
(12) Јер слуга Твој чува их. Нови народ, који се удостојио тајноводства (мистагогије) еванђелских закона и који је обећао да ће чувати истините судове, узноси молитву да би се показао чистим и у помислима ума, а такође и да би се избавио од демона који нападају споља. У чувању њиховом награда је многа, јер ће за чување награда бити она блага која око не виде и ухо не чу, и у срце човеку не дођоше (1. Кор. 2; 9).
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. У српском преводу: Закони су Господњи прави, прим. прев.

8 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *