НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 101
Молитва сиромаха, када изнемогне и пред Господом излије мољење своје
 
Садржај
 
Сиромашни по Богу, односно збор пророка, испуњени су жалошћу због погибељне судбине (катастрофе) првог народа. Постећи и са сузама приступају Господу, узносећи молитве за овај народ, како би и он био помилован. Проповеда (псалам) и о призиву незнабожаца у време доласка Господа нашег, Исуса Христа.
(2) Господе, услиши молитву моју. Оно, што се дешава народу, збор пророка примењује на себе.
(4) Јер ишчезоше као дим дани моји, и кости моје као сува грана сасушише се. Иако је ово већ протумачено, поновићемо и на овом месту. Сва њихова сила, која је подржавала служење под Законом, ишчезла је и пропала. Ту силу су чинили првосвештеници, храм, жртвовање животиња и народна независност.
(3) Бејах као ноћна врана на зидинама. Каже то због таме која је опколила народ, јер је он живео у непознању Бога. Ноћна врана има ту особину да се оглашава ноћу, одакле потиче и њено име. Због тога се Псалмопојац, који васцелу ноћ проводи у молитви, с правом уподобљује ноћној врани.
(8) Бдијах и бих као птица, усамљена на крову куће. Будући да ме у време греха није сустигла казна, каже Пророк, био сам остављен у таквој самоћи да сам се уподобио усамљеној птици. Наиме, иако је у многим хиљадама било пуно спасених, у поређењу са многим хиљадама (оних који се нису спасли), они су ипак слични усамљеној птици.
(9) Сав дан ми се ругаху непријатељи моји. Постао сам поруга мојим непријатељима који су ми раније завидели, а сада се заклињу мојим несрећама, молећи се, да се и њима не догоди нешто слично. Израз пепео сличан је ономе што је речено у 79. псалму: Храниш нас хлебом суза (ст. 6). Ако је и време окушања хране било тако тешко, онда ни свако друго време није било слободно од страдања.
(9) Који ме хвалише заклињаше се против мене. Подсећајући сена моје несреће, и пријатељи, који су ми се раније дивили, почели суда се заклињу: „Нека не претрпим оно, што је претрпео Израиљ!“
(10) Прашину као хлеб једох. Указује на оне несреће које су их сустигле током ропства, или пак указује на она страдања која су прихватили праведници да би се Бог смиловао на народ.
(11) Уздигавши низвргао си ме, јер је међу свим народима једино израиљски народ био уздигнут, будући да је имао познање о истинитом Богу.
(12) Дани моји као сенка ишчезнуше.[1] Својима назива дане служења под Законом, који се називају сенком будућих добара. И ја као трава изсахнух. Речено је ја уместо: „народ“, јер је, према ономе што је претходно речено, Псалмопојац применио на себе оно, што се догађало народу.
(15) Јер благоволише слуге Твоје за камење његово, и на прах његов смиловаће се. Камењем назива оне, који су након васкрсења поверовали у Христа и, према Захаријиним речима, постали свето камење (Зах. 9; 16 – према Септуагинти). Слугама назива свете апостоле, уз чију су се помоћ спасли они који су поверовали у Христа, а прахом назива људе који још увек живе у праху и који све до сада нису поверовали. Псалмопојац, међутим, и њих назива достојнима милосрђа, јер ће се овај остатак (Израиља) сачувати до последњег дана, када ће се и они спасти кроз пророка Илију.
(16) Уплашиће се народ Имена Господњег. Након што је говорио о благовољењу према камењу старозаветног народа, узгред помиње и призивање незнабожаца. И ceu uapeeu земаљски славе Твоје. Речено је цареви уместо: „царства“, јер не постоји ни народ ни царство који се нису поклонили слави Господњој.
(17) Јер ћe сазидати Господ Сион, тј. Цркву.
(18) Погледај на молитву смирених, јер су се пророци, који су се унизили, молили: Ти, Господе Боже Израиљев, похитај да посетиш све народе (Пс. 58; 6).
(19) Да се напише ово потоњем нараштају. Мисли или на молитву, која се садржи у псалму, или на пророчанско обећање о незнабошцима које се, као да је урезано на стубу, предаје Јеврејима да га сачувају за нови Израиљ, односно за васцели народ Христов. И народ који Га гради хвалиће Господа.
(20) Јер приниче са висине свете Своје. Износи нам разлог за призивање незнабожаца. То је јављање нашег Спаситеља, када је Он приклонио небеса и сишао.
(21) Да чује уздисање сужања. Ко су ти сужњи, ако не они које је ненависник сваког добра, тј. ђаво, свезао оковима греха? Да одреши синове усмрћених. Синови усмрћених су они који су поверовали међу незнабошцима, јер су њихови очеви помрли као идолослужитељи и будући још у својим гресима.
(22) Да би објавили на Сиону Име Господње. Разлог силаска био је и тај, да Црква научи да псалмопоје Имену Његовом, јер Сион означава Цркву.
(23) Када се саберу народи заједно. Провидевши Духом сабирање незнабожаца ка Господу, пророци су се молили да и они буду удостојени овог блаженог виђења и догађаја.
(24) Одговорио му је на путу моћи његове. Одговара збор пророка, као онај који пита Бога. Путем моћи Његове назива се Његов долазак на земљу, јер је дошао да свеже силнога. Малобројност дана мојих објави ми. Објави ми: какав је био наш живот? Или је можда желео да зна, хоће ли се његов живот продужити до оног времена, кад ће се на земљи јавити оваплоћени Јединородни?
(25) Не узведи ме у преполовљење дана мојих. Преполовљењем дана својих или свог живота назива оно време, када још увек живи само у виђењу доласка (Христовог). Због тога се моли да буде испуњено све његово време и, ако је могуће, да се продужи његов живот, како би видео и само испуњење догађаја. Кроз нараштај нараштаја лета су Твоја. Прозревши духом да неће живети до испуњења догађаја, пророчки збор као да каже: ја ћу као смртник отпочинути, и Ти ћеш, Владико, једини остати и у оним нараштајима јер си, као Бог, Онај исти Који је на почетку створио небеса.
(26) Она ће проћи, а Ти ћеш остати. Једино Ти, Владико, као Бог, имаш вечност. Иако су велика и превасходна творевина, и небеса су подложна пропадљивости. Међутим, ова пропадљивост ће се за њих преобразити у обновљење, јер ће се она савити и добити савршенији облик.
(29) Синови слугу Твојих населиће се. Кад се небеса савију и кад се творевина обнови, тада ће у вечним насељима бити синови слугу Твојих. То су они, који су поверовали кроз Његове свете апостоле. И семе њихово до века ће добро напредовати. Семе светих апостола је еванђелска и спасоносна проповед, која ће остати у векове.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. У српском преводу: Дани моји као дим прођоше, прим. прев.

 

<< претходна    [ садржај ]    следећа >>

9 коментар(а)

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *