НАСЛОВНА » БИБЛИОТЕКА, Свето писмо и тумачења » ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА
 

 
Псалам 135
Алилуја
 
(1) Исповедајте се Господу јер је добар, јер је до века милост Његова. (13) Који је разделио Црвено море на раздељења. Древно предање каже да се Црвено море разделило на дванаест места, како би се сваком племену отворио посебан пут.
(16) Који је провео народ Свој у пустињи. Чудо преласка кроз пустињу није ништа мање од чуда преласка преко мора, јер је у пустињи било много тога, што им је претило смрћу: глад, жега, жеђ, мноштво дивљих звери, лишавање свега што је потребно. Они су, међутим, по пустињи ходали ничега се не плашећи. Бог их је спасао од двојице силних царева, славних по снази, моћи и телесном расту. Такав је био Ог, девет лаката висок и пет лаката широк, који је због тога имао гвоздену постељу (в. 5. Мојс. 3; 11).
(19) Сиона, цара Аморејског. Није случајно изоставио друге цареве и првенствено поменуо ову двојицу, помињући тиме народу од Бога даровану победу, јер су ови цареви били славни по снази, моћи и телесном расту.
(23) Јер у понижењу нашем спомену нас Господ. Ове речи: у понижењу нашем спомену нас Господ највише доликују ономе који се ослободио од духовног или телесног ропства.
(25) Који даје храну сваком телу. Брижност човекољубивог Бога не распростире се само на побожне (благочестиве) људе него и на бесловесне, јер свакоме даје њему одговарајућу храну. И пророк распростире Његов промисао од чудеса на небу до најситнијих твари на земљи. Зато се поново узноси на небо и, након што је рекао: сваком телу, додаје: Исповедајте u славите Бога небеског. Будући да је Светворац, Бог се по превасходству назива небеским: Њему служе они што живе на небу, будући да је ова област чиста од греха.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
Како примећује Теодорит, садржај овог псалма сличан је садржају претходног, због чега има истоветан натпис.
(2) Исповедајте u славите Бога над боговима. Благодарите, каже, Богу, који је Бог и Господар над лажним боговима и демонима којима се Јелини клањају као боговима. Иако су демони безбожни и, као виновници зла, непријатељи Божији, они су по начину на који су створени слуге Божије и у том погледу су нужно потчињени Богу. Јевсевије каже: „Он је Бог над боговима, не само над демонима, него и над онима, којима је казано: Ја рекох: богови сте (Пс. 81; 6) и богове не псуј (2. Мојс. 22; 28 – према Септуагинти); боговима могу бити названи и ангели, због чега апостол каже: Има такозваних богова, било на небу, било на земљи (1. Кор. 8; 5).“
(4) Онога Који једини чини чудеса велика, јер је до века милост Његова. Свети Златоуст каже: „Рекавши да је Господ и Господар над боговима, пророк сада наводи и доказ за ту истину, потврђује оно што је речено и опет указује на Његову силу. Није рекао: Који је починио, него Који (једини) чини, изражавајући тиме да Он непрестано чини добра дела и да чудотвори, да савршава прекрасна дела. Пророк представља два Његова особита својства: да Он чини и да чини једини. Боље речено, пророк указује на Његова четири својства, јер каже да чини, да чини чудеса, да чини велика чудеса и да их, осим тога, чини једини. Тим речима се не пориче Син Божији, него се Бог поставља као супротност демонима. Запазимо да нам пророк на почетку није говорио о сили него о човекољубљу: Исповедајте u славите Господа јер је добар. Зашто је сада прешао на силу? Зато што та чуда нису само дејствовања силе, него и човекољубља. Објашњавајући каква су то чуда, он у наставку каже: Створио је небеса разумом.., утврдио је земљу на водама.., створио светила велика, итд (в. ст. 59). Ако све то показује Његову силу и премудрост, онда истовремено показује и Његово човекољубље. То, што је васцела ова творевина тако величанствена, показује Његову силу и премудрост. Међутим, то, што је све ово створио на нашу корист, показује Његово човекољубље… Знајући све то, пророк уз сваки стих додаје: Јер је до века милост Његова, дивећи се Његовом човекољубљу.“
(10-12) Који је поразио Египат с првенцима његовим… Руком моћном и мишицом високом. Тумачећи ове стихове, бл. Теодорит каже: “ Ако неко приговори: како милост може да узрокује смрт, нека обрати пажњу на то да се, због самилости према угњетенима кажњавају угњетачи, будући да је милост према Израиљцима подвргла казни Египћане. И милост и казна сједињене су са Његовим праведним судом, јер је прве праведно помиловао, као што је друге праведно казнио.“
(17) Јер је поразио цареве велике, јер је до века милост Његова. И побио цареве моћне, јер је до века милост Његова (в. ст. 1822). Свети Златоуст тумачи:“Сваком стиху додао је: Јер је велика милост Његова. Иако су непријатељи смењивали један другога, њих (Израиљце) нико није могао да победи. Зашто? Зато што су стално били удостојени човекољубља Божијег. Ту су се показала два вида доброчинстава над Израиљем: први је победа над непријатељима, а други заузимање непријатељских поседа. Уистину, дело велике силе није било само то, што су (Израиљци) протерали староседеоце, него и то што су били у стању да заузму и да задрже туђу земљу. Објашњавајући у наставку да они над свим тим нису завладали по својим заслугама него по доброти Божијој, додаје: У понижењу нашем спомену нас Господ; не, дакле, у благостању или у срећи, него у смирењу (понижењу) нашем. Смисао ових речи је следећи: наше несреће и страдања били су довољни да га приклоне на милост.“
Уколико бисмо овај псалам тумачили у вишем смислу, онда би се Јаковом и Јерусалимом могао назвати нови, изабрани хришћански народ, а Египтом безбожништво и грех. Знаци и чуда сатворени у Египту изображавали би чуда која су сатворили Христос, апостоли и остали светитељи. У том случају, фараон изображава ђавола, а слуге фараонове зле демоне и људе који служе демонима. Поражавање и убијање многих народа могло би се протумачити као поражавање мноштва демона. Цареви Сион и Ог означавали би сатану и првог после њега, а ханаански цареви – владавину греха. Под њиховом земљом, која је предата Израиљу, могла би се подразумевати она места на којима су некада господарили демони, али са којих су касније протерани. Дом Израиљев би био васцели хришћански народ, дом Ааронов – свештеници и архијереји, а дом Левијев – ђакони. Они који се боје Господа били би врлински и праведни људи. Сион би изображавао Цркву Христову, а египатски првенци – најугодније и најслађе страсти, превасходно телесне; оне су најпожељније за демоне, као што су и првенци најпожељнији за родитеље. Под Црвеним морем могли бисмо подразумевати сладост и горчину безбожних учења, која окружују и потапају неверне и безбожне. Пустиња би могла представљати неплодност заблуда; када кроз њу прођу и када се ње ослободе, побожни хришћани достижу плодоносну истину. Под смирењем би требало да подразумевамо наше хришћанско смирење, не само оно приликом искушења која нам долазе противно нашој вољи, него и оно врлинско, односно врлину смирења која се савршава по нашој слободној вољи.

9 коментар(а)

  1. Јагода Милосављевић

    Хвала вам за све ово што сте припремили за оне који верују у Бога нашега Господа Исуса Христа. Ово је једини начин да правилно схватимо и одгонетнемо Псалме, а не да их читамо као обично штиво. Све ово што чините и радите за ваше читаоце доприноси образовању верника Православне вере.

  2. Псалам 72….каква дивна утеха за некога слабог вером (као ја) гледајући свет око мене, где влада „кнез овог света“, где на изглед напредује зло, а Христово стадо постаје све мање и мање.

  3. PSALTIR je pesma duše naše koja hrli GOSPODU. Hvala Bogu što nam je darivao ove divne stihove jer i ne razumevajući sve, naša duša peva u Gospodu. Sa ovim divnim objašnjenjem možemo da shvatimo i širinu i dubinu Božije ljubavi i zaštite koju pruža svima.

  4. Skoro sam poceo citati Psalme. Jako su lijepi. Ova tumacenja su od velijte koristi, kao i savjeti za sta i kada se cita koji Psalm. Ali, moj Psaltir se ne podudara sa ovim (brojevima) tumacenjima kao ni savjetima za sta je koji psalm. Na primer: ovdje psalm 55 kod mene je 56. Moj primjerak je preveo Djura Danicic.

    • Dragoljube,
      Verovatno imate isti Psaltir kao i ja (jednostavno izdanje izdavačke kuće PRAVOSLAVAC koje se uglavnom prodaje u crkvama), u kom su greškom podelili 9. psalam i od njega tako napravili 9. i 10. Pa su brojevi zbog toga dalje pomereni za po jedan sve do 148. Psalma koji se ponovo ispravno numerisan, jer su 146. i 147. Psalam spojeni u jedan, pa je tako početna greška u brojanju „nadoknađena“ i u Psaltiru i dalje ima ukupno 150 Psalama.

  5. професор

    Господ ће сачувати улазак твој и излазак твој, од сада и до века. Да ли се овај стих може тумачити и као улазак у неко друштво, неки круг људи, и када се схвати да човеку ту није место из овог или оног разлога, да се, уз Божју помоћ, и изађе без последица.

  6. Господине професоре, прочитајте Псалам 1 и коментаре Св Атанасија Великог и Св Василија Великог на тај псалам. И то ће вам употпунити ваше наведене мисли. Христос се Роди!

  7. Никола

    Нека нас Господ Исус Христос благослови и подари нам небеска и земаљска блага Његова. Молитвама Његове Пречисте Мајке и Преблагословене Богородице Марије. Амин

  8. Pingback: Каквим то непријатељима желимо уништење када се молимо Богу помоћу Псалама? – Тврђава Истине

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *