ДИЈАЛОЗИ – ПОВЕСТИ О ВРЛИНАМА И ЧУДЕСИМА ИТАЛСКИХ ОТАЦА

 

ДИЈАЛОЗИ
Повести о врлинама и чудесима италских отаца
 

 
КЊИГА IV
 
Глава XXVI
БИВАЈУ ЛИ ДУШЕ ПРАВЕДНИКА ПРИМЉЕНЕ У НЕБО ПРЕ ВАСКРСЕЊА ТЕЛА
 
1. Григорије: Нити нам је упутно потврдити ово односно свију праведника, нити га, поводом свију, одрећи. Има, наиме, и праведних душа које не бивају одмах узведене у Царство небеско, већ још на неко време остају задржане у унеколико удаљеним обиталиштима. Шта би, дакле, имала значити ова пресуда о одлагању њихове награде, ако ли не то да се још увек не беху усавршиле до пуноте праведности? Притом, пак, јаснијим од светлости бива то да душе праведника достиглих до савршенства бивају узведене у небесну отаџбину одмах након исхода из тамнице ове плоти. Не сведочи ли о овоме и Онај који је сушта Истина кад казује: Где је труп, онде ће се и орлови окупити,[1] будући да, где Избавитељ телесно обитава, онде ће се, без сумње, сабрати и душе праведника.
2. Павле, пак, прижељкује умрети (=разлучити се од тела) и са Христом бити.[2] Ко, дакле, не сумња да Христос на небесима борави, не може порећи ни да Павлова душа онамо настава. О својему разлучењу од тела и усељењу у отаџбину небеску он вели још и ово: Знамо, ако се наша земаљска кућа, телесни шатор, разруши, имамо здање од Бога, кућу нерукотворену, вечну на небесима.[3]
3. Петар: Но, ако ли се душе праведника већ сада налазе на небесима, какву ће тада још плату за своју праведност имати да приме на дан суда?
Григорије. Ово ће им тада бити добит: док се сада наслађују само душевним блаженством, окушаће потом ову насладу пребивајући у телесима, радујући се, дакле, у оној плоти у којој негда подношаху страдања и болове Господа ради. Јер, писано је о овој удвојеној слави што ће је примити: Уземљи ће својој наследити двојином и имаће вечну радост.[4]
4. Ово још читамо о душама светих пре дана васкрсења: Свакоме се од њих даде хаљина бела, и речено им би да почину још мало времена, докле се напуни и број сатрудника њихових и браће њихове.[5] Ови ће стога, што да сада примише само једну, на дан суда бити одевени у двоје хаљине, јер ће се, наиме, будући да се сада наслађују само славом душе, од овога часа јавити украшени уједно и славом својих преображених телеса.
5. Петар: Сагласан сам. Желео бих пак да дознам због чега многима који су на самрти бива откривено пуно тога што им до тада није било знано.
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Мт 24,28
  2. Фил 1,23
  3. 2 Кор 5,1
  4. Ис61,7
  5. Отк6,11

Comments are closed.