ИСТОРИЈА СРПСКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ
У АУСТРАЛИЈИ, НОВОМ ЗЕЛАНДУ
И ЈУЖНОЈ АФРИЦИ
РАСКОЛ У СРПСКОЈ ЦРКВИ У АУСТРАЛИЈИ
СТАЊЕ ПРЕД РАСКОЛ
Упоредо са формирањем црквене администрације, оснивањем Црквеног савета и постепеним развојем црквених тела, крајем педесетих година растао је и утицај секуларизма у парохијском животу. Значај парохије, као духовно-административне црквене јединице, био је потиснут и запостављен, насупрот црквеној општини као једном новијем облику организације. Уместо парохија и верних парохијана, у свим документима се виде само црквене општине, њихови чланови и управни одбори.
Као некакво “управно тело” једне парохије, административна јединица названа “црквено-школска општина”, има своје посебно чланство. За разлику од парохијана, чланова парохије, чланови црквене општине су у пракси почели да се називају “финансијски чланови”, а њихова улога постепено све више прераста у тежњу ка самосталном одлучивању и управљању животом и радом локалне црквене заједнице. Тако парохија, о којој свештеник води бригу, постаје само база за регрутовање чланова црквене општине који, преко годишње скупштине и изабраног управног одбора управљају имовином цркве, планирају и одлучују о њеним активностима. Парохијани постепено и све више заузимају пасиван став у животу своје парохије. Готово сва њихова активност се сводила на то да у просеку неколико пута годишње, углавном о већим празницима, дођу у свети храм, да се у њему крсте или венчају, да једном годишње примају свештеника код својих кућа ради освећења водице или славског обреда.
У вечитом искушењу да имитирају световне моделе друштва, чланови црквених општина настоје да уведу демократски систем пословања и одлучивања у црквеним телима, што укључује и питање запошљавања одговарајућег свештеника. Од древног принципа саборности и саветовања верних у одлучивању, прелази се на гласачки систем у организацији основне црквене јединице у којој улога свештеника, који и даље обавља највећи део административног посла и преписке, постаје све више службеничка и секундарна, са тенденцијом да се потисне до потпуно подређеног положаја. Многи “финансијски” чланови сматрају свештеника – пароха за лице у радном односу, које је запослено у црквеној општини.
Нарочито након раскола 1963. године, у “слободној епархији”, многи свештеници, током шездесетих и седамдесетих година, потписивали су са управама црквених општина специјалне уговоре о запослењу, успостављајући на тај начин неку врсту посебног односа послодавац – запослени. То је временом, све више улазило у праксу, тако да су поједини свештеници и сами инсистирали на неком уговору како би, у атмосфери несигурности и недефинисаности њиховог положаја, бар донекле обезбедили себи одређене оквире надлежности. Парох црквене општине у Ђилонгу, Викторија, пише свом епископу Димитрију: “Дана 6. јуна одржана је ванредна скупштина… (која је) једногласно решила да се самном направи један уговор на који сам ја пристао, а који сам ја и предложио. Сматрам да ћете ме разумети… видите сами какви су наши поједини људи.”[1] На ово му је епископ Димитрије одговорио: “Ви знате ко је рекао: ‘Као што Отац посла мене и ја шаљем вас’, и ‘Ко вас слуша мене слуша; а ко се вас одриче, мене се одриче’![2] Овакви односи између свештенства и појединих црквених одбора који су посебно истицали да су они “управа” цркве, били су без преседана у двомиленијумској историји Православне цркве.[3]
У међувремену, готово читавом другом половином 20. века, политичке поделе и препирке у српској заједници се нису смањивале. Оне су настављале да проузрокују друштвену нетрпељивост, постепено и све више прерастајући у многим црквеним општинама у унутрашњу борбу око управљања Црквом, нарочито пре и у току раскола.
У таквој атмосфери у времену пред раскол, поједине личности у тзв. емиграцији, иако просторно далеко једни од других, имале су велики утицај на расположење и стање у српској заједници у Аустралији и Новом Зеланду, као и уопште у целој дијаспори. Својим многобројним везама, писмима, брошурама, као и емигрантским гласилима, појединци су имали великог удела у припремању терена и стварању прилика за раскол који је касније настао. Познат је пример “Равногорски борац, лист националног става, кога је на запрепашћење српске емигрантске јавности, 12 година уређивао камуфлирани комуниста и од 1965. године заслужни ‘повратник у социјалистичку домовину’, Душан Касапиновић”.[4]
Међу веома утицајним људима био је и председник Српске православне црквене општине у Трсту, Драгољуб Вурдеља. Значајну подршку ставовима такозваног “слободног Српства” имале су његове две књиге “Обезглављена Српска црква” I и II део, које су својевремено биле прави бестселер у српској емиграцији. На скупштини црквене општине Св. Никола у Блектауну, Сиднеј, 10. маја 1964. године, у свом годишњем извештају, председник Александар Митровић закључује: “Многи од вас су већ прочитали књигу ‘Обезглављена Српска црква’ од Драгољуба Вурдеље, председника црквено-школске општине Св. Спиридона из Трста, где он документовано износи да је данашњи патријарх Герман добровољни сарадник комунизма.”[5]
О Вурдељи и његовој активности је написано доста чланака, који углавном покушавају да расветле живот и рад човека који је имао великог утицаја на српску дијаспору након Другог светског рата. “Драгољуб Вурдеља је био срески начелник у Смедереву пре рата, а потом један од функционера покрета Збор, Димитрија Љотића. Вурдеља је због разгранатих веза и активности дуго година сматран најјачим шпијуном у југословенској емиграцији. Користио је надимак Петровић или Ћићо. Он је око себе окупио неколицину агената из свих друштвених слојева, који су своје посебно упориште имали већ тада у Београду, а посебно међу бившим краљевским официрима, од којих су неки после ослобођења постали и старешине ЈНА.”
“Обавештајна активност код наше емиграције почела је још 1941. године, одласком у иностранство избегличке владе генерала Симовића, која је реорганизовала шпијунске пунктове у дипломатским центрима. У сарадњи са неким западним обавештајним службама”, пише др Мило Бошковић, “емиграција је радила на повезивању са четничким покретом у Југославији. Центри су били у Паризу, Јерусалиму, Каиру, Истанбулу, Риму, Берну и посебно при Ватикану. Имали су задатак да прикупљају податке о стању у земљи, да врбују људе у Југославији и припремају диверзантске акције. Капитулацијом Италије ови центри су померени ближе граници наше земље: Бари, Бриндизи, Таранто, Напуљ, Рим, Фиренца, Перуђа и Трст”.
“По подели италијанско-југословенске границе на зону А и Б, Американци су добили први рејон, тачније град Трст са околином. Било је то 1945. године. Већ годину дана касније, биће то тзв. Слободни Териториј Трст, а по Додеровом мишљењу, фактички обавештајна Мека за све силе, па и САД. У таквим условима Драгољуб Вурдеља је имао пуне руке посла, јер је за потребе Америке руководио каналима за илегално пребацивање емиграната у Југославију.”
“Када је избио хладни рат, а посебно како је расла напетост у зони Истре”, каже Додер, “Американци су се директно умешали, па су својим доларима постали ‘сувласници’ Краљевског обавештајног центра бр. 1 у Трсту. На челу овог центра се налазио Драгољуб Вурдеља, председник Православне црквене општине Свети Спиридон у Трсту.”[6] Његове везе и активности су биле обавијене тајном, као и мотиви којима се руководио. Парох подгорички Велибор Џомић га назива “вишеструким, па и комунистичким, обавештајацем из Трста”[7]
Шта год да је био или чиме год да се бавио, Драгољуб Вурдеља је веома активно и живо преносио своје ставове, изражене у писмима и личним везама, између осталих, са многим водећим људима и свештеницима, како у Аустралији, тако и широм српске дијаспоре. Са своје “светосавске пограничне осматрачнице”[8], како је сам представљао свој положај, он је “предавао слободној српској јавности део својих сазнања” о “плановима које комунисти настоје спровести кроз Цркву, користећи наше необавештење”.[9]
“Умножавана су и дељена саопштења Г. Вурдеље из Трста, који је за Њ. Преосвештенство (мисли на еп. Дионисија – пр. ур) био најмеродавнији извор истине и израђиване су сет-оф копије тих вести из листа Слобода”[10] – каже се у Меморандуму Удружења бораца краљевске југословенске војске Дража Михаиловић у Аустралији.
Други црквено-народни сабор Слободне СПЦ епархије за Аустралију и Нови Зеланд, на заседању 28-30. децембра 1967. године у Сиднеју, између осталог, у својој Резолуцији званично поздравља “Српску православну црквену општину св. Спиридона у Трсту и њеног председника, брата Драгољуба Вурдељу, који на граници поробљене отаџбине будно бди над неделима комунистичких безбожника и бори се за слободу Српства и Православља – Светосавља. Апелујемо на њега да утростручи своје снаге и са својим одважним сарадницима што пре оснује Слободну српску православну епархију у слободном делу Европе.”[11]
Колико је Драгољуб Вурдеља успео да учини на оснивању слободне цркве у Европи, није толико важно, колико чињеница да се он на томе заузимао до те мере да је постао један од водећих идеолога раскола у српској дијаспори. Истовремено био је довољно обавештен да је могао знати да су српски патријарси Викентије и Герман по својим могућностима помагали, а не ометали рад цркве у дијаспори, а још мање покушавали да контролишу или делају противно интересима Српске цркве и народа, како у земљи, тако и у дијаспори.
Тако, Гласник СПЦ у Аустралији, од јуна 1969. године, под рубриком Вести из Европе извештава да су тршћански пароси “јавно и отворено, на сам дан Христовог рођења, отказали послушност Драгољубу Вурдељи …храм св. Спиридона је на овај велики празник био затворен, пошто су његови свештеници одговарали на литургији у грчком храму, а Драгољуб Вурдеља и неколико његових пријатеља остали су усамљени.”[12]
Између осталих, Вурдеља се дописивао и са свештеником Миленком Стефановићем из Сиднеја који, вероватно будући под таквим утицајима и утисцима, није признавао никакву јурисдикцију над собом. У напору да пронађе што више дискредитујућих података о појединим свештеницима и другим лицима, Вурдеља је повремено изнајмљивао адвокате који би прегледали различите архиве и евиденције о избеглицама.[13] Његова писма, брошуре и саопштења, одиграле су значајну улогу, како у припремању терена, тако и у давању “доказа” и “виших моралних разлога” присталицама црквеног раскола.
Све је то водило ка дубоком неповерењу, непрестаним поделама, несарадњи и неслози у српској црквеној заједници, отежавајући, често и до бола, огромни посао око организовања, уређења и изградње Српске цркве у Аустралији, Новом Зеланду и Јужној Африци.
НАПОМЕНЕ:
- Архив Епархије аустралијско-новозеландске, Новограчаничке митрополије, Ман. Св. Саве, Канбера, писмо јереја Јована Вукадиновића еп. Димитрију, бр. 20 од 11. марта 1976.
- Архив Епархије аустралијско-новозеландске, Новограчаничке митрополије, Ман. Св. Саве, Канбера, писмо еп. Димитрија јер. Јовану, бр. 4083 од 3. септ. 1976.
- Није било неких значајнијих покушаја да се овакво стање прекине, све до половине 2007. године, када је епископ Иринеј упутио акт свом свештенству и монаштву у Аустралији и Новом Зеланду у коме се каже: “изричито забрањујемо склапање антиканонских, и самоме бићу и суштини Цркве супротних, ‘уговора о запослењу свештеника’, и строго наређујемо да се сви постојећи ‘уговори о запослењу свештеника’ пониште!” – Архив Епархије аустралијско-новозеландске, Сиднеј, Акт епископа Иринеја свом свештенству и монаштву подручних епархија у Аустралији и Новом Зеланду, од 4. маја 2007.
- Гласник СПЦ у Аустралији, год. ИИИ бр. 9, јуни 1967. стр. 18
- Архив цркве Св. Николе у Блектауну: Александар Митровић, Историја Слободне српске православне цшо Св. Никола у Блектауну, стр. 22.
- “http://www.suc.org/culture/library/CiaProtivJugoslavije/cico.html”
- Јереј Велибор Џомић, Навијање против православља, “Православље или смрт”, НИН, бр. 2801 од 2. 9. 2004. године. Такође: Информативна служба Српске православне цркве, 10 септембар 2004.
- Саопштење Српске православне црквене општине у Трсту Христољубивом српству, Трст, Петровдан 1963. год. Стр. 3
- Обезглављена Српска црква И део, Трст, 1964. Стр. 5.
- Архив Епархије НГМ, Канбера, Меморандум Удружења бораца краљевске југословенске војске Дража Михаиловић, Сиднеј, 6. септ. 1969.
- Архив Епархије А-НЗ Новограч. митр., Канбера, Резлоуција Другог црквено-народног сабора Слободне СПЦ епархије за Аустралију и Нови Зеланд, 28-30. децембра 1967. Сиднеј, тач. 6.
- Гласник СПЦ у Аустралији, Год. 5. јуни 1969. бр. 17, стр. 21.
- Приватни архив Данила Милинковића, Сиднеј: Писма Драгољуба Вурдеље свештенику Миленку Стефановићу, од 5. јануара 1964. и 20. априла, 1964.
Да ли се зна нешто више о животу Тома Марића , првог српског исељеника на тло Аустралије?
Pomaжe Bog,
Припремамо састанак браства Шапоњића па би Вам били врло захвални ако знате негог са тим презименом у
Аустралији да нам помогнете да успоставимо контак.
У књизи Лазе Костића “Срби и Јевреји” спомиње се неки В. Шапонјић из Аустралије.
У напред најлепша хвала
Владимир