НАСЛОВНА » Апологетика, БИБЛИОТЕКА » Постање, стварање и рани човек

Постање, стварање и рани човек

ТРЕЋИ ДЕО – ПИТАЊА И ОДГОВОРИ – Са курса о Постању

15. Стварање Адама и Еве

Слушалац: Да ли је Бог створио једног човека и једну жену? Да ли Адам и Ева представљају посебне личности или људске групе?

О. Серафим: Бог је целокупну људску природу створио у једном човеку, у првом човеку, Адаму, и од његове плоти узео је и прву жену. Од њих потиче преостало човечанство.

Слушалац: Кад је Бог створио Еву од Адамовог ребра, дали је оне особине, које су карактеристичне за женски род, преузео од Адама, или ју је (Еву) обдарио другим, комплементарним особинама?

О. Серафим: То нам није речено. Он јој је дао све оне особине које је било потребно да јој да, почев од ребра. Човеково ребро не ствара жену; према томе, то је чудо. Бог је узео део од Адама само зато да би показао да је порекло човечанства јединствено.
Целокупно човечанство је већ било присутно у првобитном човеку. Свако ко је створен након тога – од тог једног човека – имао је исту природу и био исти образ Божији, који се види у души.

Слушалац: Да ли је првобитно било замишљено дa човекова душа и тело буду раздвојени?

О. Серафим: Не. Да Адам није умро, не бисмо имали потребе да причамо о души и телу, јер би и само тело постало префињеније и уподобило би се души. Ми ћемо на крају бити у стању духовног тела.

Слушалац: Да ли је Бог и у Еву удахнуо душу?

О. Серафим: На начин који само Он зна, Он јој је дао исто што је дао и Адаму. Нису нам саопштене појединости као што је ова. Једноставно речено, читава ова ствар је чудо Божије.

Слушалац: Зашто се Христос назива „другим Адамом“?

О. Серафим: Ми смо потомци Адама и Еве, Чак и да Адам није пао и да није био установљен животињски начин репродуковања, опет бисмо на неки начин потекли од овог једног човека. Сви људи потичу од Адама и због тога је Адам сличан човечанству. Адам је уништио целокупан план за човечанство, али Бог је био „досетљивији“, јер већ беше „смислио“ како да оствари тај план без Адама. Према томе, Онај кроз Којега је васпостављена човекова првобитна природа и кроз Којега нам се указује прилика да поново обитавамо у Рају назива се „другим Адамом.“

Слушалац: Зар свети Павле не каже нешто о томе да је смрт свима дошла кроз једног човека?

О. Серафим: Тачно. Смрт је дошла кроз једног човека као што и живот долази од једног Човека[1]. Будући да је Адам окусио од дрвета, наша природа се изменила. Према томе, када Свети Оци говоре о човековој природи, они се понекад позивају на палу, искварену природу коју имамо као последицу пада. Понекад, међутим (авва Доротеј, на пример) говоре о првобитној природи људског рода, како би нам створили слику онога чему би требало да се вратимо.
Узгред речено, римокатоличка идеја је другачија. Они кажу да је човек у почетку био природан и да је имао посебну благодат која га је учинила натприродним. Кад је пао, изгубио је благодат и вратио се у стање у којем је и био. То је у потпуности другачија концепција и она се уклапа у еволуцију јер звучи као да је васцела творевина у почетку била природна и да Бог није све створио као непропадљиво. Према римокатоличком становишту, Адам није створен као бесмртан. Он је постао бесмртан тек кад му је Бог додао благодат. Међутим, према православном становишту, човек је створен као бесмртан; васцела његова природа је била другачија, а кад је пао та природа се изопачила и изменила. Ми се, наравно, још увек можемо вратити у првобитно стање, али само уколико нас уздигне благодат Божија кроз Самог Христа.

Слушалац: Стање којем тежимо није стање у којем је Адам био него у којем је Адам требало да буде.

О. Серафим: Тачно. Међутим, првобитно стање је слика тог узвишенијег стања, јер му је оно већ веома блиско.


НАПОМЕНЕ:

  1. 1. Кор. 15; 2122: Пошто је кроз човека смрт, кроз човека је и васкрсење мртвих. Јер као што у Адаму сви умиру, тако ће и у Христу сви оживети (Изд.)

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *