АСКЕТСКИ ОГЛЕДИ

 

АСКЕТСКИ ОГЛЕДИ
 

 
ПРЕДГОВОР
 
Читалац који познаје предање Православне Цркве, лако ће увидети да је у „Огледима“, који су пред њим, изложено учење светих отаца о науци над наукама,[1] о монаштву – учење усклађено са савременим потребама. Главна разлика између живота древног и живота данашњег монаштва је у томе што су монаси првих векова хришћанства били руковођени богонадахнутим учитељима, а сада – како примећује преподобни Нил Сорски заједно са другим каснијим оцима – монаси морају да се руководе највише Светим писмом и делима отаца, јер је живих сасуда божанствене благодати веома мало. Објашњење те смернице и њене неопходности је основна тема „Огледа“ у свој њиховој обимности.
Чланци, од којих се састоји моја књига, писани су у разна времена, различитим поводима, а најпре поводом аскетских питања која су се рађала међу монасима и богољубивим мирјанима са којима сам духовно био повезан. Завршавајући моје овоземаљско странствовање, осећао сам обавезу да изнова прегледам, исправим, допуним, саберем и издам све чланке, које сам написао у чину архимандрита.[2] Постоје два разлога због којих сам сматрао то својом обавезом: први је тај што су многи чланци већ били распрострањени у рукописима са мањим или већим погрешкама, а други, јер сам се осећао дужним да хришћанској заједници поднесем извештај о мом сагледавању обећане земље, која точи духовне дарове и блага, о доживљају монашког живота, онаквог какав је у светом предању Православне Цркве и како нам је, по промислу Божијем, дато да га сагледамо у животу неколико његових живих представника.
На крају ми остаје да молим читаоце за снисходљивост према оскудности мога ума и молитву за убогу душу моју.
 
Епископ Игњатије 1865. године .
 


 
НАПОМЕНЕ:

  1. Преподобни Касијан Римљанин. О скитским оцима и о расуђивању, Добротољубље, том 4.
  2. Свети Јован Дамаскин, на крају свог живота, осамивши се у лаври преподобног Саве, сакупио је све што је написао у току свог живота и брижљиво све прегледао и исправио, како би учинио своја дела што разговетнијим.Такав поступак човека испуњеног божанственом благодаћу, подстакао је аутора Аскетских огледа да учини исто. Житија светих, 4. децембар. Житије светог Јована Дамаскина.

Један коментар

  1. Владимир Смиљанић

    једноставно: Слава и Хвала Богу милом нашем за све !!!

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *