ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
20. поглавље
О безбројном народу у светлим хаљинама, потеклом од незнабожаца
 
7; 9 – 10 – Потом видех и гле, мноштво народа којег не може нико избројати, од свакога племена и рода и народа и језика, стајаше пред престолом и пред Јагњетом, обучено у хаљине беле, и палме у рукама њиховим. И клицаху снажним гласом говорећи: Спасење је у Богу нашему Који седи на престолу, и у Јагњету.
 
То су они о којима Давид каже: Да их бројим, више их је него песка (Пс. 139; 18) – они који су раније мученички пострадали за Христа, из сваког племена и рода, и који ће се одважно подвизавати (одважно подносити недаће, грч. αθλεω) и у последња времена. – Проливањем своје крви за Христа неки од њих су убелили, а неки ће тек убелити одежде својих дела. Као знак победе у рукама носе изданке корисних и чистих палми, ликују око престола божанског починка и, као захвалне слуге, своју победу над демонима приписују једино Дароватељу победе.
 
7; 11 – 12 – И cвu ангели стајаху око престола и старешина и четири жива бића, и падоше ничице пред престолом, и поклонише се Богу, говорећи: Амин! Благослов и слава и премудрост и благодарност и част и сила и моћ Богу нашему у векове векова. Амин!
 
Ево јединствене цркве ангела и људи! Људима ће тада саслужитељи (ουλλειτουργοι) бити ангели који су некада били страшни чак и равноангелним (ισαγγελοις) људима, што нам је познато из повести о пророку Данилу. Како су они, по мишљењу неких Светих Отаца, видљиви у њима својственим телима или, како мисле други, не подлежу тродимензионалном мерењу по висини, ширини и дужини, тј. мерењу које је својствено телима уопште, не откривају нам се у својој природи, него добијају онакав вид (τυπος) и облик (οχημα) какав им одреди воља Божија. Стајање око херувима и старешина сведочи о високој почасти указаној онима који су се прославили као старешине. Све постојеће силе узносе благодарење Богу Који ради нас показује богодоличну бригу (икономију) о читавој творевини.
 
7; 13 – 14 – И одговори један од старешина говорећи ми: Ови обучени у беле хаљине, ко су и од куда дођоше? И рекох му: Господару мој, ти знаш.
 
Својим питањима старешина подстиче Блаженог да истражује оно што је видео, али он, будући разборито свестан свог незнања (ευγνωμονωε), добија поуку од старешине.
 
7; 14 – 15 – И рече ми: Ово су они који дођоше из невоље велике, и опраше хаљине своје и убелише их у крви Јагњетовој. Зато су пред престолом Божијим и служе Му дан и ноћ у храму Његовом; а Онај Који седи на престолу обитаваће на њима.
 
Блажени су они који су због привременог труда задобили плод вечног починка, који ће се због састрадавања са Христом (συμπασχειω Χριστω) зацарити са Њим и непрестано Му служити. Речима „дан и ноћ“ указује се на непрекидност тог служења, јер тамо неће ни постојати ноћ него једино дан, с тим што он неће бити обасјан чувственим сунцем, него духовним Сунцем Правде. „Ноћ“ можда подразумева скривене и дубоке тајне познања, а дан оно што је јасно и лако схватљиво. „Храм Божији“ је свака твар обновљена (ανακαινιξομενη) Духом, али је тачније да су то они који су у себи постојано чували залог Духа. Бог је обећао да ће се уселити у њих и живети у њима (2. Кор. 6; 16).
 
7; 16 – Неће више огладнети, нити ће више ожеднети…
 
Што је сасвим тачно, јер ће имати хлеб небески и воду живота.
 
7; 16 – и неће их пећи сунце, нити каква жега.
 
Они такође неће ни боловати нити ће трпети недаће, представљене у виду сунца и жеге, јер је време страдања прошло.
 
7; 17 – Јер Јагње, Које је насред престола, напасаће их и водиће их на изворе вода живота, и убрисаће Boi сваку сузу са очију њихових.
 
Речи „напасаће их“ указују на то да се они, које буде напасао Христос, неће више плашити напада вукова, бачених у неугасиви огањ (το πυρ το ασβεστον), него да ће бити невештаствено (αυλως) напасани на чистим и преобилним изворима божанског познања. На то указује реч „вода“ која, осим тога, подразумева и обилно изливање божанског Духа. Господ је о верујућем рекао да ће из утробе његове потећи реке воде живе (Јн. 7; 38). Тада ће свети, обилно нахрањени том водом, након укидања непотпуног знања стећи савршено знање и, будући ослобођени пропадљивости и промене, наслађиваће се бескрајним весељем и радошћу.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *