ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
8. поглавље
О ономе шта је откривено ангелу Филаделфијске цркве
 
3; 7 – И ангелу цркве у Филаделфији напиши: Тако говори Свети, Истинити, који има кључ Давидов, који отвара и нико неће затворити, и који затвара и нико неће отворити.
 
Кључем Давидовом названо је царство Његово, јер је кључ символ власти. Кључ за Псалтир и за свако пророштво јесте Дух Свети Који отвара ризнице знања. Први кључ Христу припада по Његовој човечанској природи, а други по беспочетном божанству. То, што се у неким старим списима уместо „Давидовог кључа“ наводи „кључ од пакла“ сведочи о Христовој власти над животом и смрћу. Он је свет и истинит као истинска светиња (досл. као светиња по самоме себи, αυτοαγιωσυνη) и самобитна (αυτοουσιωδης) истина.
 
3; 8 – Знам дела твоја: ево, отворио сам врата пред тобом која нико не може затворити; јер мало снаге имаш, а одржао си Моју реч и ниси се одрекао имена Mola.
 
Из горенаведеног сазнајемо да је овај град био незнатан по својој величини али силан по вери, због чега се и каже: Знам дела твоја, тј. похваљујем их. У том смислу је и Мојсеју речено: Знам те по имену (Изл. 33; 15). Отворио сам пред тобом двери поучне проповеди које искушења не могу затворити. Довољно ми је твоје приношење (προθεσις) и не захтевам оно што превазилази твоје снаге (τα υπερ δυναμιν).
 
3; 9 – Ево дајем ти из синагоге сатанине оне који говоре да су Јудеји а нису, него лажу; ево учинићу да они дођу и да се поклоне пред ногама твојим и да знају да те Ја љубим.
 
Дајем ти из синагоге сатанине – као награду (плату) за исповедање Мога Имена добићеш преобраћање и покајање Јудеја који ће пасти пред твоје ноге, преклињући да их приведеш к Мени и за Моје просветљење, поставши Јудејима („јудејствујућима“) у тајности срца, а не јавно.
 
3; 10 – 11 – Зато што си одржао моју заповест о трпљењу, и jа ћу тебе сачувати од часа искушења који ће доћи на васцели свет да искуша оне који живе на земљи. Долазим ускоро; држи што имаш, да нико не узме венца твога.
 
Часом искушења названи су прогони хришћана од стране тадашњих безбожних римских владара који су ускоро уследили, и обећано је да ће се овај град избавити од њих. Можда се мисли и на васељенски прогон верујућих од стране антихриста пред свршетак времена. Господ обећава да ће оне који Га исповедају ослободити тога узносећи их из овоземаљског живота како не би трпели искушења која превазилазе њихове снаге. Он добро каже: Долазим ускоро, јер је и у Еванђељу речено да ће Господ доћи одмах по невољи тих дана (Мт. 24; 29). Услед тога Он упозорава да ризница вере остане неопљачкана, како нико не би изгубио венац трпљења.
 
3; 12 – Онога који победи учинићу стубом у храму Бога мога и више неће изићи напоље…
 
Уистину је рекао да ће победника учинити стубом у храму Бога мога, јер се онај ко победи противничке силе сматра стубом и тврђавом Цркве, имајући у њој, по речима божанственог апостола, непомичан темељ (в. 1. Кор. 3; 11; Ефес. 2; 20, 1. Петр. 2; 6).
 
3; 12 …и написаћу на њему Име Бога мога, u име града Бога мога, новога Јерусалима, који силази с неба од Бога мога и ново Име Моје.
 
Написаћу на њему Име Бога мога – урезаћу, каже, на срце таквог стуба познање божанског Имена и вишњег Јерусалима, како би духовним очима видео његову лепоту и ново Име Моје које ће свети познати у будућем веку. Речи Бога мога изрекао је о Оцу као Онај Који је ради нас, људи, непоколебиво постао тело. Јерусалим силази са неба, будући да божанско познање, почевши од ангела, ми достижемо само путем свог сједињења са њима кроз нашу заједничку главу, Исуса Христа.
 
3; 13 – Ко има ухо нека чује шта Дух говори црквама.
 
Молићемо се да и ми задобијемо такво ухо.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *