ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
53. поглавље
О једном од седморице светих ангела који показује блаженом Јовану разарање града – блуднице и о седам глава и десет рогова
 
17; 1 3 – И дође један од седам ангела који имаху седам чаша, и говори са мном и рече ми: Ходи да ти покажем осуду блуднице која седи на водама многим, с којом блудничише цареви земаљски и становници земље опише се вином блуда њезина. И одведе ме у Духу у пустињу. И видех жену где седи на црвеној звери која беше пуна имена хулних и имаше седам шава и десет рогова.
 
Неки су сматрали да је та блудница стари Рим, распоређен на седам брежуљака (επτα ορεων). За седам зверињих глава сматрали су седморицу најбезбожнијих царева који су од Домицијана до Диоклецијана прогонили Цркву. Да бисмо се доследно усагласили са оним што затим следи, ми сматрамо да под блудницом треба подразумевати земаљско царство уопште, представљено у обличју једног тела или пак град који ће господарити над другима до доласка антихристовог. Будући да је стари Рим већ изгубио своју власт, може се само претпоставити да ће поново задобити претходно достојанство. Међутим, ако ово допустимо, нећемо имати објашњење за град који и сада има власт јер апостол каже: Жена коју виде јесте град велики који има царство над царевима земаљским (Апок. 17; 18). О томе ћемо, међутим, уз помоћ Божију, говорити касније. Сада треба да објаснимо шта треба подразумевати под пустињом у коју је Дух одвео Тајновидца. У духовном смислу, за пустињу се сматра сваки град или многобројна и многољудна заједница уопште, мрска пред Господом због душевног пијанства, прељубништва и других сличних преступа. Ово се може и другачије протумачити, односно, тиме да је апостол Јован видео и сазерцавао опустошење те блуднице, приказане у лику жене, како би показао њену наклоност и слабост према греху. Она седи на црвеној звери, јер својим делима као да почива на ђаволу који се радује убијању и крви. Својим богохулним делима, она па неки начин постаје помоћница (συνεργος) отпадника. Црвена боја звери показује њену суровост, окрутност и склоност ка убијању. Шта означава седам глава и десет рогова дознаћемо, уз помоћ Божију, из ангелских речи које следе.
 
17; 4 – И жена беше обучена у порфиру и скерлет и накићена златом и драгим камењем и бисером…
 
Жена беше обучена у скерлет и порфиру – то су символи и обележја власти над свима; стога је она украшена драгим камењем и бисером…
 
17; 4 – … и имаше чашу златну у руци својој, пуну гнусоба и нечистота блуда свога.
 
Чаша показује на сласт зла пре него што се оно окуси, а злато – на његову заводљивост. Као што је о Јову речено да је пио подсмех као воду (Јов. 34;7), тако се овде каже да жена не чини зло због засићења, него из жудње за својом пропашћу (απωλεια). Зато је она и напуњена гнусобама, тј. делима која су мрска пред Богом, којима се храни грехољубива гомила, опијајући се, као слатким пићем, грехом и блудним нечистотама.
 
17;5 – И на челу њезином написано име, тајна: Вавилон велики, мати блудница и гнусоба земаљских.
 
Запис на челу показује бестидност безакоња, пуноћу грехова и пометеност срца; она је мати, јер у градовима који су јој потчињени руководи душевном прељубом и побуђује на безакоња, мрска пред Богом.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *