ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
44. поглавље
О ангелу који орезује лозу
 
14; 17 – И други ангео изиђе из храма што је на небу, и он је имао срп оштар;
 
Ангелом Великог савета Очевог назива се и Христос (в. Ис. 9; 6), али је овај ангео, како се види из даљег текста, један од служашчих (λειτουργικων) сила. Он је из „храма што је на небу“ изашао са оштрим српом како би посекао оне који су потпуно безбожни.
 
14; 18 – И други ангео изиђе из олтара, који је имао власт над огњем, и повика јаким гласом ономе који имаше срп оштри: Замахни српом својим оштрим, и одрежи грожђе винограда земаљског, јер сазреше гроздови његови.
 
Из речи: други ангео изиђе из олтара, који је имао власт над огњем, дознајемо да неке од ангелских сила, постављених над творевином, имају власт да управљају водом, друге – ватром, а остале неким другим деловима творевине. Овај ангео има власт над огњем (ватром), одакле дознајемо да је он један од виших ангела. Његов задатак је да кажњава, јер снажним гласом заповеда ангелу са српом да одреже грожђе земаљског винограда. Грожђе означава безбожнике и престуннике закона. Они уместо вина весеља доносе Добром виноградару плодове јарости змија и аспида.
 
14; 19 – И баци ангео срп свој на земљу и обра виноград земаљски и метну у велику кацу гнева Божијега.
 
„Каца гнева Божијега“ јесте место казне, припремљено за ђавола и ангеле његове. То место је велико услед великог броја оних који се у њему муче, јер су широка врата и широк пут што воде у пропаст (Мт. 7; 13).
 
14; 20 – И изгази се каца изван града, и изиђе крв из каце све до узда коњима у ширину од хиљаду и шест стотина стадија.
 
Каца ће, дакле, бити изгажена изван града праведника јер, према речима пророка, неће оставити Господ штап грешника на наслеђе праведних (Пс. 125; 3) и њихова обитавалишта, као ни начин живота, неће бити измешани. Крвљу проливеном због гажења осуђених назива се праведни, неминовни и непристрасни Суд Божији, јер је „крв грожђа“ вино. Каца напуњена нераствореним вином указује да казна, која је сустигла оне што су је заслужили, због гнева Божијег као да досеже до узди оних који су, не знајући за границе у задовољствима и преступањима закона, слични необузданим коњима. Услед њихове неизмерне безбожности, она се протеже на хиљаду и шест стотина стадија. Хиљада означава савршен број, док је у шестстотој години Нојевог живота грех, као што је познато, био потопљен водом. Својим безбожним поступцима грешници су ожалостили твар, створену за шест дана. Шестица означава и број дана стварања и устројства света. Место где ће се мучити они који су то заслужили уистину ће бити изван небеског Јерусалима. То, да ће њихова крв досезати коњима до узди у ширину од хиљаду и шест стотина стадија можда сликовито означава и ангеле прекора (кажњавања, освете, грч. τους τιμωρους αγγελους) који се у божанственом Писму често називају коњима. Јецаји оних које они буду мучили допираће до њихових узди, а за свете силе те узде су Божије одлуке којима се управљају приликом извршења заповести. Код Авакума се, на пример каже: Кад си појездио на коњима својим (3; 8), а у Песми над песмама Ти си… као коњи у колима фараоновим (1; 9). Ово се може и другачије разумети: уколико су они, који су се привезали за насладу, постали слични необузданим коњима, ставиће им се узде мучења, тј. биће обуздани мукама, јер се нису могли суздржати у задовољствима. Хиљаду и шест стотина стадија поучавају нас да највећи понор раздваја праведнике од грешника јер су дела ових других преиспуњена злом и гнусобом. Десет стотина означава мноштво зла; шест – свесрдно деловање греха кроз злоупотребу твари створене за шест дана; у шестстотој години Нојевог живота земља је била потопљена.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *