ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
XII
34. поглавље
О бици ангела и демона и о збацивању сатане
 
12; 7 – 8 – И наста рат на небу, Михаил и ангели његови завојштише на аждају, и ратова аждаја и ангели његови. И не одолеше, нити им се више нађе места на небу.
 
Ово се може повезати са првим ђаволским збацивањем из архангелског чина због преузношења (гордости) и зависти, а такође и са његовим поражавањем Крстом Христовим. Тада је, како каже Господ, кнез овога света избачен напоље (Јн. 12; 31) и лишен власти коју је првобитно имао. Не подносећи преузношење, божанствени ангели са архистратигом Михаилом избацили су га из своје заједнице, што потврђује и Језекиљ: избацили су гa херувими из камења огњенога (Јез. 28; 16), тј. како претпостављам, избачен је из ангелског чина због неправде која се показала у њему. У време доласка Христовог, ангели који су Га служили након кушања у пустињи, поново омрзнуше ђавола као осрамоћеног слугу. Нека се, међутим, зна и то да је после стварања видљивог света, како сматрају Св. Оци, он био збачен због зависти и гордости, али тако да му је најпре, како каже апостол, дато поглаварство… над духовима… у поднебесју (в. Еф. 6; 12). Папије такође каже: „Некима од њих, тј. некадашњим ангелима Божијим, било је дозвољено да владају и управљају устројством земље и наложено им је да добро управљају“ али се, како каже даље, „десило да су свој чин учинили ништавним“.
 
12; 9 – И збачена 6u аждаја, велика, стара змија, која се зове ђаво и сатана, која заводи сву васељену, и збачена би на земљу, и с њом бише збачени ангели њезини.
 
И збачена би аждаја велика на земљу. То је сасвим праведно, јер небо није подносило земаљско умовање (γηινον φρονημα), будући да светлост нема ништа заједничко са тамом. Иако је реч „сатана“ написана са чланом (у грчком оригиналу, прим. прев.), како би се разликовала од ђавола, речи „сатана“ и „ђаво“ означавају једно исто. Он се назива ђаволом зато што лаже и клевета врлине и оне који су им привржени. Исто тако, он код људи (клевета) и Самог Бога, тако да је, на пример, Адаму Бога представио као завидљивог (βασκανον) (в. Пост. 3; 4 – 5). Нека се зна да збацивање сатане Крстом Христовим није било онакво какав је био пад прародитеља услед слабости, јер је он сам признао великом Антонију да се тада на њему испунила реч Псалмопојца да непријатељу неста мачева сасвим (Пс. 9; 6). Према томе, његов пад састоји се у уништењу његових лукавих подухвата и замисли и у потпуном лишавању некадашњег достојанства након што је био збачен са неба. Блажени Јустин, мученик и философ, каже да је ђаво после доласка Христовог и своје осуде на геену постао још већи хулитељ. Иако је и раније хулио на Бога, није то чинио толико бестидно. Зато је истинито када се о њему каже да је његово срце по истрајности у злу тврдо као камен (Јов 41; 15). Ако га је и само ишчекивање казне подстакло на неизмерно лукавство, како је онда он сам или његови посленици, способан да се, претрпевши муке посредством огњеног искушавања, очисти од греховних нечистота? А ако тога не буде, како могу очекивати крај својим мукама, о чему испразно размишљају (ματαιοφρονειν) јеретици?
 
12; 10 – И чух глас велики на небу који говори: Сада настаде спасење и сила и царство Бога нашега и власт Христа Његовог, јер је збачен опадач браће наше, који их опадаше пред Богом нашим дан и ноћ.
 
„Јер је збачен опадач (клеветник, грч, κατηγορος) браће наше“ – Опадање или клеветање људи од стране ђавола дало му је име какво му је, како је раније речено, својствено. Ангели се радују због његовог збацивања, јер какав део има верни с неверником? (2. Кор. 6; 15).
 
12; 11 – 12 – И они га победише крвљу Јагњетовом и речју сведочења свога, и не марише за живот свој до смрти. Зато се веселите, небеса, и ви који живите на њима! Тешко житељима земље и мора, јер сиђе к вама ђаво у јарости великој, знајући да мало времена има.
 
И они га победише крвљу Јагњепшвом – Свети које је ђаво, слично као Јова, оптужио и оклеветао пред људима који су му поверовали и покорили му се, победили су га својим страдањем за Христа. Вишње силе радују се због његовог пада и жале због онога што је смислио за све оне који су привезани за земљу, јер оне (вишње силе) подражавају Бога. Тешко житељима земље и мора, тј. онима који не живе на небу него на земљи. Будући да међу онима који живе на земљи многи побеђују и коначно надвладају непријатеља, сада нарочито разјареног на верујуће због приближавања казне, потребно је и да се оплакују и сажаљевају сви који мисле о земаљском и захваћени су буром у житејском мору.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *