ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
27. поглавље
О шестом ангелу и ангелима одрешеним на Еуфрату
 
9; 13 – 16 – И шести ангео затруби, и чух један глас од четири рога златнога жртвеника који је пред Богом, где говори шестом ангелу који имаше трубу: Одреши четири ангела који су свезани на великој реци Еуфрату. И бише одрешена четири ангела, припремљена за час, и дан, и месец, и годину, да побију трећину људи. И број војске на коњима беше две стотине милиона; и чух њихов број.
 
Неки тврде да су та четири ангела Михаило, Гаврило, Уријел и Рафаило, свезани радошћу (ευφροσυνη) божанственог сазерцања. Они ће, заједно са осталим безбројним ангелима, бити одрешени у дан Суда, како би судили безбожницима, од којих ће трећина бити побијена. Ја, међутим, мислим да су то најлукавији (πονηροτατοι) демони, свезани по доласку Христовом, и које је, према заповести Божијој потеклој са наднебеског (υπερουρανιον) жртвеника (чији је праобраз Мојсејева скинија), одрешио божанствени ангео да би побунили народе не само против хришћана, него и једне против других. Кроз то ће се једни, слично зрелој пшеници, показати као верни, искушани и достојни највише награде – небеских обитељи и житница, а да би други, слично корову – безбожни, исувише грешни и непокајани, и овде праведно кажњени, на Страшном суду добили још страшнију осуду. Нема ничега чудног у томе што су они свезани на Еуфрату јер су, по допуштењу Божијем, неки од њих до одређеног времена били осуђени на бездан, неки отерани у свиње, а остали на нека друга места, како би након потпуног окончања битке са људима били изложени вечном мучењу. Спомињање Еуфрата можда указује и на то да ће антихрист изаћи (εξιεναι) из тих земаља. Не може се такође сумњати ни у то да постоји мноштво демона, јер свети говоре да је њима преиспуњен ваздух. О томе шта значи трећи део побијених говорили смо раније.
 
9; 17 – 19 – И тако видех у виђењу коње и оне што сеђаху на њима, који имаху оклопе огњене, плавичасте и сумпорасте; и главе коња бејаху као главе лавова, и из уста њихових излазаше огањ и дим и сумпор. Од ова три зла погибе трећина људи, од огња и од дима и од сумпора што излажаше из уста њихових. Јер је моћ коња у устима њиховим, а репови су њихови слични змијама, имају главе и са њима шкоде.
 
Мислим да коњи указују на људе похотљиве према женама и зверолике или можда на оне који су се потчинили демонима и налазе се у њиховој власти. Они што сеђаху на њима – то су они који њима управљају, јер је за њих уобичајено не само да се користе узајамним услугама, него и злим људима као оруђем за нападе на њима сличне људе. „Оклопи огњени, плавичасти и сумпорасти“, како ја претпостављам, указују на ваздушну суштину (природу, грч. της αεριου ουσιας) и пламено (спаљујуће) дејство лукавих духова, чију смртоносност и зверство показују лавље главе. „Огањ који излази из уста са димом и сумпором“ а који убија једну трећину људи, означава или грехе, који затрованошћу демонских наговора и савета прождиру плодове срца, или пустошење градова и крвопролића која ће варвари спроводити према Божијем допуштењу, а услед чега је, као што знамо, изгинула трећина људи. Право је речено да су њихови репови слични змијама које имају главе, јер је завршетак демонске сетве – отровни грех (ιοβολος αμαρτια) и душевна смрт.
 
9; 20 – 21 – А остали људи који не погибоше од ових зала, не покајаше се од дела руку својих, да се не клањају демонима, ни идолима, златним, и сребрним и бронзаним и каменим и дрвеним, који нити могу видети, ни чути, ни ходити. И не покајаше се за убиства своја, ни за гатања своја, ни за блуд свој, ни за крађе своје.
 
А остали људи, који не погибоше од ових зала – и ово је потпуно у складу са оним што је раније речено: рекавши да су та три зла побила трећину људи, у наставку говори да ће томе бити изложени и сви они који се, иако удостојени да буду поштеђени и да не претрпе зло, ипак нису покајали због идолопоклонства, убистава, прељубништва, крађе и враџбина. Отуда постаје очигледно да ће се грех раширити по читавом свету, јер међу народима који нису познали истину махнитају (βακχευει) најразноврсније заблуде: једни се клањају идолима, други се клањају твари уместо Творцу, док неки исповедају Бога речима, али Га се делима одричу; окруживши се обличјем (привидом) побожности, одричу се Његове силе и служе мамону својим среброљубљем, које божанствени апостол прекорева говорећи: Лакомство је идолопоклонство (Кол. 3:5). Нека буде да ми, сведочећи о чистоти о искрености вере у Бога својим делима, не зачујемо онај страшни глас који говори: Заиста вам кажем, не познајем вас (Мт. 25:12), а затим и Одступите од мене сви који чините неправду (Лк. 13:27), и нека уместо тога зачујемо блажени и прижељкивани глас који каже: Ходите благословени Оца Мојега, примите царство које вам је припремљено од постања света (Мт: 25:34), по благодати, човекољубљу и милосрђу Христа Бога нашега, Који је ради нас добровољно претрпео крсну смрт. Њему нека је слава, са Оцем и са Светим и Животворним Духом, сада и у век и у векове векова. Амин.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *