ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
59. поглавље
О антихристу и онима који су заједно са њим бачени у геену
 
19; 17 – И видех једнога ангела где стоји на сунцу и повика гласом силним, говорећи свима птицама које лете посред неба.
 
Ми и овог ангела сматрамо једним од најпревасходнијих, јер заповеда другима да се радују због кажњавања грешника и престанка греха. Услед брзине и лакоће свог лета ангели се називају птицама, да бисмо ми то јасније разумели. Испуњавање воље Божије је њихова храна којом подражавају Христа. Они „лете посред неба“ како би открили да су узношењу на њега и предсказаном ликовању причасни и равноангелни људи, јер се њиховим заступништвом (μεσιτεια) са земље узносимо на небо. Зато ће они свете узнети на облацима у сретање Господу (1. Сол. 4; 17).
 
19; 17 – 18 – Дођите и скупите се на велику вечеру Божију, дa једете меса од царева, и меса од војвода, и меса од јунака, и меса од коња и оних који седе на њима, и меса од свих слободних и робова, и од малих и великих.
 
Дођите и скупите се на велику вечеру Божију. Свемоћна воља Божија, која се назива Његовим благовољењем и жељеном вечером састоји се у томе да се сви људи спасу и да дођу у познање истине (1. Тим. 2; 4), јер Он неће да ико пропадне но да се сви покају (2. Петр. 3; 9), али и да буду кажњени они који су то заслужили. Зато је Христос вољу Свог Оца назвао јелом (Јн. 4; 34), док се овде она назива вечером Божијом, пошто људи добијају царство или казну, тј. оно што је сваки желео да добије за своја дела. Једење меса означава уништавање свега телесног (плотског) и ишчезнуће земаљских старешина. Коњи се не помињу због тога што ће и они бити васкрснути и што ће им бити суђено, него да би се њима означили или похотни или људи поробљени лукавством, или и једни и други. Коњаници означавају оне који су заволели зло, што се објашњава и речима „слободни и робови, мали и велики“, јер се слободнима и великима називају они који су сагрешили много и самовољно (самовласно, εξουσιαστικως), а робовима и малима они који су сагрешили мање, или услед (погрешног) мнења, или због свог узраста, или пак услед слабости.
 
19; 19 – И видех звер и цареве земаљске и војске њихове сакупљене да зарате са Оним што седи на коњу и с војском Његовом.
 
Мада представљају мањину у поређењу са ангелским силама и равноангелним људима, они који ратују заједно са ђаволом су, услед многоликости и разнородности њихових грехова, названи именицом у множини тј. „војскама“, док су следбеници Христови, по јединству своје воље којом теже да угоде Богу Логосу названи именицом у једнини – „војска“.
 
19; 20 – И 6u ухваћена звер, u с њом лажни пророк који је чинио чудеса пред њом, којима превари оне који примише жиг звери, и који се клањају лику њезином;
 
И бu ухваћена звер u с њом лажни пророк. Иако су се, заједно са њима послушним царевима и кнежевима супротставили Христу Спаситељу, обојица бивају покорени – и антихрист и лажни пророк, који је, да би лакше прихватили обмањивача, показивао лажна знамења и чудеса, и обојица су осуђени гневом Божијим.
 
19; 20 – обоје живи бише бачени у језеро огњено које гори сумпором.
 
Можда они неће бити изложени свеопштој смрти него ће, усмрћени за један тренутак, у огњеном језеру бити осуђени на другу смрт. Како ће на Суд поћи они који у том тренутку буду живи, о којима апостол каже да ће се у једанпут, у трену ока… променити (1. Кор. 15; 52), тако, напротив, ова два противника Божија неће изаћи на суд (εις κρισιν), него на осуду (εις κατακρισιν). На основу апостолских речи да ће Господ убити противника (антихриста) духом уста својих (2 Сол. 2;8) и по мишљењу неких учитеља да ће бити живи и након убијања антихриста, неко то другачије схватају. Ми, међутим, тврдимо да су живи они које Данило назива блаженима, а да ће ова двојица, када им Бог одузме власт, у нетрулежним телима (εν αφθαρτω σωματι) бити бачени у паклени огањ, који ће за њих представљати смрт и убијање божанском, Христовом заповешћу.
 
19;21 – А остали бише побијени мачем који изиђе из уста Онога што седи на коњу; и све се птице наситише од меса њихова.
 
Постоје две смрти – једна је разлучење душе са телом, а друга – бацање у геену. Применивши то на оне који су се, заједно са антихристом побунили против Бога, претпостављамо, и то не без основе, да ће им бити задата прва смрт – телесна, мачем или заповешћу Божијом, а да ће затим уследити и друга. И то је праведно. Ако није тако, они ће заједно са својим обмањивачима бити учесници у другој смрти – вечним мукама. „Насићивање месом“ овде треба схватити у истом смислу као и раније. Као што је Бог говорио грешницима кроз Исаију, Уморих се подносећи их (Иса. 1;14), тако су и светима Његовим одбојна, мрска и непријатна сва телесна кретања (све телесне жеље).

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *