ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
21. поглавље
Отварање седмог печата које показује да молитве светих ангели приносе Богу као тамјан
 
8; 1 – 2 – И кад отвори седми печат, наста тишина на небу око пола часа. И видех седам ангела који стајаху пред Богом и даде им се седам труба.
 
Свети Јован често наводи број „седам ангела“, јер он одговара овом веку – празновању суботе (суботовању) и починку светих. Зато и отварање седмог печата указује на укидање (поништење, грч. λυσις) земаљског живота. Томе потпомажу седморица ангела, опомињући људе којима је потребно да се уразуме или да буду кажњени. Тишина означава ангелску устројеност, благочешће и њихово непознавање времена Другог доласка. „Пола часа“ означава краткоћу времена, када ће након кажњавања и свршетка света наступити Царство Христово.
 
8; 3 – И други ангео дође, u стаде пред жртвеником држећи кадноницу златну…
 
Иако се то, што је видео свети – жртвеник, кадионица и остало овде изображава у вештаственом облику и обојено различитим бојама (εις υλας και χρωματα), оно је ипак невидљиво и духовно. Ангео који стоји пред жртвеником и држи кадионицу, узноси Богу, слично тамјану, молитве светих у којима се они моле да се након несрећа какве ће на крају погодити свет уб.таже мучења безбожника и безаконика у будућем веку, али и да Он Својим доласком награди оне који су се потрудили. На то указују и стихови који следе.
 
8; 3 и бејаше му дано много тамјана да принесе са молитвама свих светих на златни жртвеник пред престолом.
 
Златни олтар, на којем се утврђује свака служашча и света сила и на који се приносе жртве мученика, јесте Сам Христос. Његов праобраз био је жртвеник који је, заједно са скинијом, на гори показан Мојсеју (Изл. 25; 9; Јевр. 8; 5). Тамјан су молитве светих које миришу пред Богом. Израз „пред престолом“ значи „пред најузвишенијим светим силама“, јер су се у њих излили божанствена пламена љубав, чиста, непомешана премудрост и познање. На то указује и значење имена вишњих сила блиских Богу.
 
8; 4 – 5 – И узнесе се дим од тамјана са молитвама светих из руке ангелове пред Бога. И узе ангео кадионицу и напуни је ог1њем са жртвеника и баци на земљу.
 
„И узнесе се дим“, тј. прихваћене су молитве светих које су узнели ангели. Испунивши кадионицу огњем кажњавања, оне су га окренуле на земљу, као што је некада и пророк Језекиљ видео да је један од херувима захватио прегршт такве жеравице и предао је ангелима посланим да побију безбожне житеље Јерусалима. Лик таквог ангела носи сваки јерарх као посредник (μεσιτης) између Бога и људи, јер узноси молитве једних, на друге спушта помиловање, а оне који су сагрешили обраћа на истинит пут или уразумљивањем или најстрожим казнама.
 
8; 5 – 6 – И насташе громови u јека u севање муња u земљотрес. И седам ангела који имаху седам труба припремише се да затрубе.
 
„И насташе громови и јека“ – свим тим означавају се страхоте које ће се десити пред свршетак света, слично као што су и на Синајској гори послужили као символи божанског присуства, застрашујући све, а разборите приводећи покајању. Томе и служе ангели који, подражавајући Христа, као милосрдни лекари спаљивањем рана и одсецањима у виду недаћа исцељују греховне слабости болесника или, тачније, олакшавају немарнима будућу казну, али једино уколико их (недаће) поднесу са благодарношћу. Нека нас, који смо запечаћени (εσφραγισμενοι) часним и скупоценим именом Христовим, који прижељкујемо прослављење светих и молимо да се путем садашњих страдања ослободимо будућих патњи, човекољубац Господ, кажњавајући нас, не предаје смрти (в. Пс. 118; 18), као што је писано. Напротив, нека се ублаже зли дани вечних мучења, када бездан прекрије зачетника греха и обухвати га мрачно и подземно место геене, како бисмо, уведени са светима у обитавалиште радости, били вечно са Самим Христом, Спаситељем и Богом, Којем са Оцем и Пресветим Духом доликује свака слава, част и поклоњење, сада и увек и у векове векова. Амин.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *