ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
ПРЕДГОВОР
 
Када су ме многи, имајући због велике љубави коју осећају према мени боље мишљење о мојој разборитости него што би требало, молили да протумачим Апокалипсу (Откривење) Јована Богослова и да ова виђења применим на времена која су затим уследила, често сам одлагао да се прихватим нечега што надмашује моје снаге, знајући да је разјашњење онога што је Свети тајанствено видео и што треба да се деси у будућности дело великог разума, просветљеног божанственим Духом. И ако су књиге древних пророка, које су многи већ протумачили, још увек пуне несагледиво дубоких тајни и биће то све до оног дана док знање, сада делимично, не постане савршено – мада већина тих књига говори о првом доласку великог Бога и Спаса нашег (неке, уосталом, говоре и о Његовом Другом доласку) – зар онда неће бити дрскост, нарочито од стране лица непричасног пророчком духу, да тумачи оно чему се чак ни крај не може сагледати? Како је, међутим, послушност боља од жртве (1. Сам. 15; 22), и како се, према апостолу, нада не постиђује (Рим. 5; 5), а љубав никада не престаје (1. Кор. 13; 8), то се, будући том љубављу везан са твојом богоподобном душом, Макарије, надам ћу кроз ту љубав задобити надокнаду за своје недостатке и награду за послушање – тај плод љубави – и укратко ћу, уз помоћ Бога Који ће ме умудрити, испунити оно што ми је заповеђено.
Као прво, ти и сам знаш да је свако богонадахнуто писмо дато од Духа у тројаком виду, као што се и човек састоји из три дела. Слова и само приповедање подложно осећању на неки начин као да чине тело списа, душу – његови сликовити изрази који читаоца узносе од чулног (видљивог) ка мисленом, а дух – указивања и созерцавање оног најузвишенијег и будућег. Прво доликује онима који се васпитавају у закону, друго – онима који обитавају у благодати, а треће стању блаженства у коме царује дух, потчинивши све телесне помисли и кретања. Прво се састоји у предаји догађаја који су се већ збили, али се они неретко у великој мери украшавају пређашњим призорима истине, друго – у указивању примерима и другим сличним поучним расуђивањима, као на пример трн кад дође у руку пијаноме (Приче Сол. 26; 9) или стиди се Сидоне, јер говори море (Иса. 23; 4) и сл. Треће, пак, или духовно се превасходно садржи у Откривењу Јована
Богослова. Истина, упоредо са оним историјским и сликовитим, духовно се у великој мери може видети и код других пророка, али Откривење њиме особито обилује. Стога је Бог и заповедио да је благовесте једино савршени у знању. Зато и ми приступамо објашњавању виђења блаженог Богослова не као они који су достигли дубину духа скривеног у њему јер се не усуђујемо, па чак немамо ни у виду тумачење свега у дословном смислу, него желимо једино да пружимо прилику уму да се у својим даљим тежњама вежба у презирању садашњости као несталне и да жели будућност као вечну. Савршено познање овога препуштамо божанској премудрости, која познаје и она времена у којима ће се испунити предсказано, а чије су нам испитивање апостоли забранили.
Предузевши ово ради послушања, поделили смо ово дело на 24 одељка и 72 поглавља по тројности суштаства – телу, души и духу, по броју двадесет четири старешине којима се, како ће даље бити потврђено, означава пунота оних који су благоугодили Богу од почетка до свршетка света. Даље расуђивање о овој богонадахнутој књизи сматрамо сасвим непотребним, јер су њену веродостојност посведочили блажени Григорије Богослов и Кирило, а пре њих Папије, Иринеј, Методије и Иполит. Од њих смо преузели подстицај, услед чега смо на неким местима и навели њихова размишљања, приступивши и сами овом делу, а ти, човече Божији, награди својим молитвама труд који, како ја мислим, много помаже скрушености кроз сећање на награде праведницима и казне за грешнике.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *