ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
3. поглавље
О ономе што је откривено ангелу Ефеске Цркве
 
2; 1 – Ангелу цркве у Ефесу напиши: Тако говори Онај Који држи седам звезда у десници Својој, и Који ходи посред седам свећњака златних.
 
Разговарати са црквом посредством ангела слично је као када би се са васпитаником разговарало посредством васпитача, јер учитељ обично преузима на себе и грешке и успехе ученика, хитајући да оног којег поучава учини сличним себи. Под седам звезда или седам ангела које блажени Иринеј и Епифаније помињу под називом седам небеса, овде треба подразумевати устројство (διακοσμησις) небеских чинова, које, као и сви крајеви земаљски, почивају у Христовој десници, јер Он, према сопственом обећању, ходи посред цркава и посредством светих ангела управља светом.
 
2; 2 – 5 – Знам дела твоја и труд твој и трпљење твоје, и да не можеш да подносиш зле, и проверио си оне који говоре за себе да су апостоли а нису, и нашао си да су лажни; и трпљење имаш, и намучио си се за Име Моје, u ниси сустао; али ми је криво на тебе што си ону прву љубав твоју оставио; сети се, дакле, откуда си пао, и покај се, и она прва дела чини…
 
Похваљујући цркву због две или три особине, у једном погледу је куди и прекорева, о чему се и говори у средини, док се похвале изричу на почетку и на крају слова. Похваљује се трудољубље, трпљење ради вере и ненаклоњеност злу. Одобрава се и то што су, не верујући сваком духу, искушали лажне апостоле и дознавши да су лажни, удаљили их од себе. Похваљују се и стога што су омрзнули срамне поступке николаита. Међутим, прекоревају се зато што је захладнела њихова љубав према ближњима, услед чега су се умањила и доброчинства, на шта се ова црква и позива речима: Покај се и она прва дела чини…
 
2; 5 – 6 – ако ли не, доћи ћу ти ускоро и уклонићу свећњак твој с места његова ако се не покајеш. Али ово имаш што мрзиш дела николаита, која и ја мрзим.
 
Уклањање (κινησις) свећњака или цркве јесте лишавање божанске благодати којем ће она бити изложена због потресања и таласања (од стране) духова злобе и злих људи који их потпомажу. Под тим уклањањем свећњака неки подразумевају преношење архијерејског (αρχιερατικος) престола из Ефеса у Цариград. А због чега су Богу мрска (τω Θεω μισητα) дела николаита, зна свако ко је упознао ту гнусну јерес или прочитао нешто о њој.
 
2; 7 – Ко има ухо нека чује шта Дух говори црквама. Ономе ко победи даћу му да једе од дрвета живота који је у рају Бога мога.
 
Ко има ухо нека чује – телесно ухо има сваки човек, док духовно задобија само духовни човек. Такво је ухо, на пример, имао пророк Исаија (в. Ис. 50; 45). Човеку који победи демонска искушења, обећава да ће му се дати да једе од дрвета живота, тј. да ће постати причасник (заједничар) добара будућег века. Дрветом живота се алегоријски назива живот вечни: и једно и друго је Христос, како су о томе говорили Соломон и, на другом месту, овај исти апостол Јован. Говорећи о Премудрости, цар Соломон је рекао да је она дрво животно (в. Приче Сол. 3; 18), док апостол каже: Он је истинити Бог и живот вечни (1. Јн. 5; 20). Ако желимо да га достигнемо (живот вечни), поправимо се, молим вас, победом над страстима. У сваком случају уследиће награда за труд, благодаћу и човекољубљем Господа нашег Исуса Христа, Којем нека је слава са Оцем и Светим Духом, сада и увек и у векове векова. Амин.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *