ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
63. поглавље
О Гогу и Магогу
 
20; 7 – 8 – И кад се наврши хиљада година биће пуштен сатана из тамнице своје, и изићи ће да вара народе што су на четири краја земље, Гот и Магога, да их скупи за битку чији је број као песак морски.
 
Неки су, не знам због чега, израчунали да су поменутих хиљаду година три и по године које су протекле од крштења Христовог до Његовог вазнесења након чега је, како су они мислили, ђаво био ослобођен. Други су говорили да ће после шест хиљада година васкрснути једино свети, да би се током хиљаду година насладили задовољством и славом на оној истој земљи на којој су показали трпљење и да ће се после свега збити васкрсење не само праведних, него и грешника. Како, међутим, Црква није прихватила ниједно од тих тумачења, сасвим је сувишно и даље говорити о њима. Ми пак, следећи и прихватајући речи Господа Који је садукејима рекао да су праведници као ангели на небесима – (Мт. 22; 30) и речи апостола да царство Божије није ни јело ни пиће (Рим. 14; 17), сматрамо хиљаду година за време еванђелске проповеди, јер је и раније говорено да ово хиљадугодиште не треба сматрати за тачан број година, него, како је речено и у Песми над песмама, да Соломон имаше виноград у Валамону, и даде виноград чуварима да сваки доноси за род његов по хиљаду сребрника (8; 11), где се не означава број, него изобиље и плодност рода, па се тако и овде мисли на савршену плодност (καρποφορια) вере. Након тога ће доћи човек безакоња, син погибли (2. Сол. 2; 3) да, према апостолу, буду осуђени cвu који не вероваше истини него заволеше неправду (2. Сол. 2; 12) и, према речима Господара, који каже: Ја сам дошао у име Оца Својега не примате Ме; ако други дође у име cвoje, њега ћете примити (Јн; 5; 43). Тада ће, како је речено, сатана, ослобођен из свог заточеништва, обманути све народе и ради опустошења васељене покренути на битку Гога и Магога. Неки мисле да су Гог и Магог северни и најудаљенији скитски народи или, како их ми називамо, Хуни, најборбенији и најмногољуднији од свих земаљских народа. Њих само рука Божија задржава до ослобађања ђавола да завладају читавом васељеном. Други, преводећи са јеврејског, кажу да Гог означава или оног који сабира или сабирање, а Магог узвишеног или узвишење. Тако се овим именима означава сабирање народа или њихово узношење, тј. гордост. Треба знати да је и Језекиљ пророковао о тим народима: Подигнућеш се на мој народ Израиља… у последње време довешћу те на земљу своју… (38; 18); тада ће изаћи становници градова Израиљевих, и наложиће огањ и спалиће оружје… и ложиће их на огањ седам година (39; 9). Неки од тумача су ове речи пророка повезивали са битком Израиља и асирског цара Сенахерима, која се одиграла у време цара Језекија. Ти догађаји су се, међутим, одиграли много година пре пророштва пророка Језекиља. Други их повезују са поразом народа који су насрнули на житеље Јерусалима, када су они, након Вавилонског ропства, хтели да утврде и ојачају градске зидине најпре по заповести Кира Персијског, а затим и Дарија. Постоје и они који га повезују са поразом Антиохове војске у бици са Макавејима. Сигурно је, међутим, да долазак тих народа највише одговара последњим временима, јер се у свештеним књигама нигде не помиње рат Јевреја са Скитима и помињу се једино ратови са суседним (περιοικα) народима који су им позавидели на њиховом неочекиваном богаћењу. Исто тако, о Гогу је речено да ће се он припремати од старине и да ће доћи у последња времена (επ εσχατων καιρων). Најзад, у овом откривењу, које пророкује о будућности, записано је да ће се Гог и Магог појавити при свршетку света.
 
20; 8 – 10 – И изиђоше на ширину земље, и опколише стан светих, и град вољени; и сиђе огањ са неба од Бога и поједе их. И ђаво који ux вараше би бачен у језеро огњено u сумпорно, где је u звер u лажни пророк; и биће мучени дан и ноћ у векове векова.
 
Предвођени (као војска, грч. στρατηγουμενοι) ђаволом и његовим демонима разићи ће се из својих места као дивље звери из пећина да би поробили и разрушили стан светих, односно цркву Христову, основану и утврђену на четири краја васељене. Они не знају да, према речима Псалмопојца, не један, него многи ангео Господњи поставиће се оружан… око оних који Га се боје (Пс. 33; 7). При том ће они пожелети да поробе Нови Јерусалим, вољени град из којег се, посредством апостола, закон Божији раширио по читавој земљи (в. Лк. 24; 47). Овде ће, како је речено, антихрист засести (καθεδεισθαι) у храму Божијем или јеврејском, раније божанском, а затим разрушеном због дрског одбацивања Христа. Тај храм, према очекивању Јевреја – богобораца треба да обнови антихрист, или ће, можда, присвајајући за себе оно што је туђе и, према речима апостола, тврдећи за себе да је Бог (2. Сол. 2; 4), у ствари седети у васељенској цркви (τη καθολικη Εκκλησια), у истинском храму Божијем. То, међутим, неће дуго трајати, јер ће њега, заједно са поменутим народима, спалити видљиви огањ који ће сићи са небеса, као онај што је у Илијино време спалио два педесетника (в. 1. Цар. 1; 10) или ће их славни долазак Христов побити духом уста Његових, док ће њиховог војсковођу, ђавола, заједно са антихристом и лажним пророком бацити у огњено језеро где ће се мучити у векове векова. Ми пак који смо од Христа Спаситеља научили да се молимо да не паднемо у искушење (в. Мт. 6; 13) познаћемо своју немоћ, непрестано Га и усрдно молећи да нас избави од прореченог искушења, да не видимо ни долазак антихристов, ни кретање предсказаних народа, ни смртоносну (θανατηφορον) опасност која би нас присилила да одступимо од спасоносне вере. Сачувавши, колико је могуће неповређено сведочанство савести и добрим делима показујући пламен љубави према Христу Који нас је искупио Својом часном Крвљу, а утврђени изобилним милостима Божијим, очекиваћемо да задобијемо вечна добра и да се њима наслађујемо. Нека их задобијемо у Самом Спаситељу и Искупитељу нашем Христу и Њему нека је са Оцем и Светим и живототворним Духом слава, моћ, част и поклоњење, сада и увек и у векове векова. Амин.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *