ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА

 

ТУМАЧЕЊЕ ОТКРИВЕЊА
 

 
72. поглавље
О томе да Црква и Дух који у њој обитава очекују долазак Христов и о проклетству коме ће бити изложени они који буду немарни према овој књизи
 
22; 16 – Ја, Исус, послах ангела Својега да вам посведочи ово у црквама…
 
Овде се сведочи о достојанству Владике Који шаље ангела. Реч „посведочити“ употребљена је уместо речи „засведочити“.
 
22; 16 – Ја сам изданак и род Давидов…
 
Христос је, као Бог, изданак Давидов, а његов род као Онај Који је по телу од њега потекао.
 
22; 16 – … сјајна звезда даница.
 
„Сјајна звезда даница“. – Христос Који нам је заблистао у јутро Тродневног Васкрсења и Који ће се открити светима у јутро свеопштег васкрсења, установиће након ноћи садашњег живота незалазни дан.
 
22; 17 – И Дух u Невеста говоре: Дођи! И који чује нека каже: дођи!
 
Невеста, тј. Црква и Дух Који у њој обитава вапе у нашим срцима: Авва, Оче! и призивају долазак Јединородног Сина Божијег. Тако се и сваки верујући, слушајући поуку, моли Богу Оцу: „Да дође Царство Твоје!“
 
22; 17 – И ко је жедан нека дође u ко хоће нека узме воду живота на дар.
 
Да би се постојано владало оним што се стекло, потребна је жеђ за пићем живота, а нарочито стога што се ни дар не даје онима који су недостојни његове величине и тек се унеколико труде, него онима који приносе благи разум, распламсан више од сребра и злата, а уз то и телесни труд.
 
22; 18 – 19 – Ја сведочим свакоме који слуша речи пророштва књиге ове; ако ко дометне овоме, Бог ће на њега наметнути муке написане у књизи овој; и ако ко одузме од речи књиге пророштва овога, Бог ће одузети његов део од Дрвета живота и oд Града светога, што је написано у књизи овој.
 
Страшна је клетва изречена онима који изобличују божанствено Писмо. Њихова дрска неразумност, рђава нарав и самољубље лишиће их добара будућег века. Он нас опомиње да не бисмо и ми то претрпели, да не бисмо ништа додавали и одузимали, него да речи Писма поштујемо као веродостојније и славније од античких дела и дијалектичких силогизама, јер се и у њима, ако се открије нешто у нескладу са истином, обично прибегава сведочењу писаца тих дела. Колико је пак велика разлика у ономе шта је знаменито за нас а шта за њих, тешко је чак и замислити. Мислим да је та разлика већа од оне која постоји између светлости и таме.
 
22; 20 – 21 – Говори Онај који сведочи ово: Да, доћи ћу скоро. Амин, да дођи, Господе Исусе. Благодат Господа вашега Исуса Христа са свима светима. Амин.
 
Апостол каже: И ја, који сведочим о свему, вапим: „Ка Теби, Животу нашем, идем, и Ти Сам приђи, Господе!“ Можда је и сам Христос рекао: „Посведочи ово“, тј. „Ја, који сведочим, долазим ускоро“. Речи које следе: „Дођи, Господе Исусе“, изговорио је апостол, јер свети жељно ишчекују долазак Христов, који ће им донети најразличитије награде. Зато је и ова књига, која читаоце приводи блаженом крају и починку, света и богонадахнута. Сада ћемо укратко изложити њен циљ.
Из онога што је речено о седам цркава учимо се трпљењу у искушењима, љубави према творењу добра и другим видовима врлине. Отуда следи да све на земљи треба претпоставити созерцању божанске славе на небесима – не, наравно, саме суштине Божије, него Његовог откривања које се осећа или у разноликости драгог камења, или у разнобојности дуге или у неким другим пројавама Божијег домостроја. Дознајемо такође и за свете бестелесне силе које окружују Бога, али и за оне који су Му угодили будући у телу, а исто тако и за громове и муње које претходе Божијем доласку. Дознајемо да је непојмљива и необјашњива Књига одлука Божијих запечаћена са седам печата Духа, а којом је кроз Јагње Божије разоткривено све што се догађа од Његовог доласка до свршетка света. Дознајемо за храброст и одважност мученика, за сурово кажњавање неверника, за плодоносност еванђелског семена, за отпадништво маловерних и слабих, за жељу светих за што скорији долазак Христов, за недаће у време антихриста и за његове прогоне хришћана. Осим тога, из те књиге можемо дознати и колико су свети драгоцени Богу, јер се кажњавања безбожних одлажу док их не открију ангели који кажњавају по печатима. Из те књиге дознајемо и за седам зала која ће у последња времена бити послата онима који живе на земљи да бисмо, услед њихове силине, обратили пажњу на покајање и молитву Богу како их не бисмо искусили. Показује се и човекољубље ангела, који држе Еванђеље и проповедају га онима на земљи; показује се постојаност и храброст душа светих, који ће се појавити пред свршетак да би разобличили лажног христа, а такође и разрушење Јерусалима, разрушење и пропаст незнабожачких градова и захвалност небеских сила због тога. Дознајемо и за прогоне Цркве, за пад ђавола и долазак антихриста, и за обмане (прелест) лажног пророка, и за мноштво спасених, и за пад Вавилона, и за жетву васељенске њиве, и за одсецање горких гроздова, и за најчистији починак светих сличан кристалном мору. и за изливање седам чаша гнева Божијег на земљу, море, реке и друге стихије – изливање које ће због људске искварености донети казну и помрачити престо звери, а помоћницима и слугама ђавола открити пут и прелазак преко Еуфрата, разобличујући њихову немоћ и изазивајући свеопште и коначно колебање света због промене садашњег, када ће бити поражен град, сличан блудници, прељубнички и зверолик, који у себи има ђавола и почива на њему. Видимо затим да надземаљске силе прослављају Бога; Црква или вишњи Јерусалим се сједињују са Христом у најтешњем савезу, гази се каца гнева, а након разарања свега земаљског и предавања антихриста и његових слугу паклу, ангелске силе и свети постају причасници духовне вечере. Отуда се може дознати: о свезивању (δεσμον) ђавола, о његовом привременом ослобађању и осуди на мучење, о блаженству светих мученика који су се пре доласка антихристовог зацарили са Христом, након чега ће ђаво, накратко ослобођен и подстакавши на битку Гога и Магога, бити кажњен заједно са њима, када ће се отворити књиге живота и када ће једни претрпети другу смрт, а други се удостојити вишњег Јерусалима и заручити се са Христом. Колико је то нама могуће, из те исте божанствене књиге дознајемо и о размерама вишњег града са зидовима, вратима и темељима, о божанској реци Духа која кроз њега протиче и о томе да никакве речи не могу изобразити лепоту оних који тамо пребивају или њихову бесконачну славу. Обраћајући нас и подстичући на ту славу, божанствени Богослов заповедајући каже: „Дођи“, тј. нека дође Онај Који жели да подари оно што је приуготовљено светима. Подари нам, Боже, да и ми то задобијемо дуготрпељивошћу, кроткошћу, смиреноумљем и чистотом срца, која рађа чисту и непомућену молитву и узводи ум ка Тајновидцу Богу. Непријатељ – обмањивач настоји да у време искрене молитве продре у наше срце и посеје зло семе које ће нас раздвојити од заједнице са Богом, не дозвољавајући да се распламса огањ божанских поука који спаљује његове наговоре и искушења, јер је Бог наш огањ који сажиже (Јевр. 12; 29); чак и у време греховног захлађења, Он чини да душа која чисто и непомућено беседи са Њим постане топла и прими распламсали огањ, слично као што и сунце, снажно обасјавајући стаклену посуду напуњену водом посредством загревања и преламања, у њу уноси пламен. Нека се стога и ми пред Сунцем Правде покажемо чисти као стаклени храм Светог Духа, а не као непостојани, слаби и недостојни да примимо божанствене луче, а Господ који хоће да се сви спасу и да дођу у познање истине (1. Тим. 2; 4) свакога обасјава неоскудном благодаћу Своје светлости, али је свакоме предаје по мери чистоте његових духовних очију. Нека нас Свемилостиви Христос, Бог наш, Који је нас ради телесно пострадао, удостоји да је задобијемо и Њему, заједно са Оцем и Светим живототворним Духом доликује свако славословље, част и поклоњење, сада и увек и у векове векова. Амин.

Један коментар

  1. Бранислав

    Хвала Господу

Овде напишите коментар уколико желите

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *