ТУМАЧЕЊЕ БОЖАНСТВЕНЕ ЛИТУРГИЈЕ
СВЕТО УЗНОШЕЊЕ (АНАФОРА) – КАНОН ЕВХАРИСТИЈЕ
Достојно је и праведно
На свештеников позив да сви заједно заблагодаримо Господу, верни одговарају: То је достојно и праведно. Њихов одговор значи да су сагласни да се саврши божанствене Евхаристија: „Па кад се сви са тим сагласе и гласно узврате Достојно је и праведно, свештеник сам заблагодари Богу“ (Свети Никола Кавасила[1]).
Одговор верних сведочи јединство тела Христовог. Сведочи, такође, да је присуство верног народа нужно при савршавању свете Тајне. „Благодарење Богу је заједничко, јер свештеник не благодари сам, него цео народ. Реч прво узима свештеник, а потом почиње благодарење, пошто су се претходнб сви сагласили да је оно достојно и праведно“ (Свети Јован Златоуст[2]). У божанственој Евхаристији учествује сав народ и иде укорак са свештеником.
Ходећи ка новом животу, певамо заједно са светима нову Песму. Четири жива бића и двадесет и четири старешине падоше пред Jaгњетом… и певаху песму нову говорећи: Достојан си дa узмеш књигу, и да отвориш печате њене;јер си био заклан и крвљу својом искупио си Богу нас из свакога рода и језика и народа и племена… И видех и чух Глас многих анђела око престола… Достојно је Јагње које је заклано, дa прими силу и богатство и премудрост и част и славу и благослов… И четири жива бића рекоше: Амин. И старешине падоше и поклонише ce (Oтк. 5,8-14).
НАПОМЕНЕ:
- Тумачење свете Литургије, Двадесет осма беседа, Беседа, Нови Сад 2002, стр. 107.(PG 150,425A.)
- На Другу посланицу Коринћанима 18, 3, PG 61, 527.